Čtyři miliardy korun na ekologické projekty, zóny bez aut a především stanovení nových emisních stropů pro firmy - to jsou nejdůležitější plány ministra Pavla Drobila na zlepšení životního prostředí na Ostravsku.
Nejde jen o další plané sliby, jakých už obyvatelé Ostravska slyšeli spousty? Podle některých odborníků a regionálních politiků nikoli.
Dost možná jako revoluční by se například podle Marka Bruštíka z krajského úřadu mohla ukázat zejména nová kompetence, kterou chce ministr prosadit do nového zákona o ochraně ovzduší.
Díky novému zákonu nebo novele by obce a kraj mohly nově stanovit pro území zatížené znečištěným ovzduším emisní strop, tedy maximální množství škodlivin, které budou moci zdroje v oblasti vypouštět do vzduchu.
Změna emisních stropů by byla přelomem
To by umožnilo obyvatelům Ostravy a celého kraje dýchat tak čisté ovzduší, jak jim zajišťuje legislativa. "To znamená, že by se mělo, pokud to bude technicky splnitelné, jít u průmyslových zdrojů i do omezování výroby. To by byl přelom," říká Marek Bruštík.
ČTYŘI KROKY K ČISTŠÍMU VZDUCHU1. Čtyřmiliardový balíček, z něhož mohou čerpat města, obce a firmy v regionu na ekologické projekty 2. Záměr prosadit do zákona novou kompetenci obcí a kraje stanovit pro určité území emisní strop, po jehož splnění budou lidé dýchat vzduch "v mezích zákona" 3. Nová kompetence měst zavádět zóny, kam nebudou moci vjet stará auta 4. Intenzivní dohled nad sanací ostravských ropných lagun |
Primátor Ostravy Petr Kajnar sice souhlasí s návrhem vytvořit lokální emisní stropy, podotýká ale, že by kompetenci pro jejich zřizování měl mít stát, nikoli obce.
"Nezbývá než chtít po státu, aby situaci řešil komplexně. Aby stanovil přísnější limity pro znečišťovatele, ale zároveň jim umožnil čerpání peněz na ekologická opatření," myslí si Petr Kajnar, který za důležité považuje i další Drobilovy záměry.
Jde například o šanci umožnit městům v budoucnu zavádět takzvané nízkoemisní zóny, tedy území, do nichž by nemohla vjíždět stará čmoudící auta. "V Německu podobný systém funguje, a tak by mohl fungovat i u nás. Pro možnost jeho vzniku je ale nutné přijmout příslušnou legislativu," řekl Petr Kajnar.