Sny a plány místních politiků zahájit stavbu obchvatu Frýdku-Místku ještě v tomto volebním období dostaly vážnou ránu. "Někteří majitelé pozemků, kteří se nedohodli na prodeji a byli zařazeni do vyvlastňovacího programu, žádali až sedmkrát vyšší ceny, než jaké jsme ochotni zaplatit. Proto jsme vyvlastňování přerušili," vysvětlila tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Největší rozdíly mezi cenamiRozdíly mezi požadavky vlastníků na cenu pozemků a odhady zástupců ŘSD se liší až sedmkrát. území cena ŘSD majitel pole 177 560 1 257 200 pole 556 880 3 327 000 skládka 619 300 1 690 000 pole 203 910 994 000 pole 195 620 955 800 |
Ředitelství silnic a dálnic kvůli přemrštěným požadavkům majitelů pozemků procesně napadlo vyvlastňovací řízení, čímž se celé zastavuje a vrací na začátek.
Znalci prý používají pro výpočty odlišné částky
"Je to naše jediná možnost, jak se postavit proti ceně, která nám připadá vysoká," vysvětluje Martina Vápeníková. "Museli jsme to ale udělat. Cena, kterou bychom v takovém případě zaplatili za pozemky pod trasou obchvatu, by ve výsledku převýšila náklady na samotnou stavbu," dodala mluvčí.
Požadavky majitelů pozemků na plánované trase obchvatu jsou podle zástupců ŘSD nadhodnoceny v nejkřiklavějších případech až sedmkrát. Například za pozemek, který znalci ŘSD odhadli na 177 tisíc korun, chce jeho majitel 1,2 milionu korun.
"Velice často se stává například to, že znalci majitelů pozemků používají pro výpočty zcela jiné částky. Například u orné půdy požadovali za metr čtvereční stejné peníze, za jaké se jinde prodávají pozemky v obytných zónách," vysvětlila Martina Vápeníková nejčastější důvod, proč se požadavky majitelů pozemků a ŘSD rozcházejí.
Magistrát: Není to nijak mimořádné opatření
Rozdíly mezi požadavky vlastníků na cenu pozemků a odhady zástupců ŘSD se liší, v některých případech až sedmkrát.
Náměstek primátora Dalibor Hrabec je zatím klidný. Zpráva o přerušení výkupů podle něj zahájení stavby obchvatu příliš neohrozí.
"To, co udělalo ŘSD, tedy přerušení vyvlastňovacího řízení, není nic mimořádného. K tomuto kroku se sahá pokaždé, když je cena za pozemky příliš vysoká," říká Dalibor Hrabec. "Většina pozemků pod trasou obchvatu už je vykoupená, přerušení vyvlastňovacího řízení se týká jen malého procenta z nich. Stavbu obchvatu by to ovlivnit nemělo," dodal náměstek primátora mající na starost výstavbu obchvatu.
Může se čekat i na změnu vyvlastňovacího zákona
Poněkud jiné mínění ale má zástupkyně ŘSD Martina Vápeníková. "Přerušení vyvlastňování a návrat na začátek určitě prodlouží přípravu stavby minimálně o rok," řekla.
Dalším důvodem pro prodloužení doby příprav stavby může být i čekání na novou podobu vyvlastňovacího zákona, který by měl podobné akce zjednodušit. Ten se ale teprve v Poslanecké sněmovně připravuje. Hlasovat by se o něm mělo v průběhu příštího roku, ale kdy vstoupí v platnost, se zatím odhadnout nedá. Frýdek-Místek si tak na obchvat nejspíš ještě počká.