Do jeho otevření zbývá 212 dní. Slibuje více než sto obchodů, kinosály, banky, kavárny i nová pracovní místa. Zasadí však další ránu centru Opavy, vylidní jej.
Úvahy o přesunu do obchodního centra Breda&Weinstein již ohlásila Česká pošta. Pokud se přestěhuje, opustí budovu, v níž sídlí už od konce 19. století.
Plochy obchodních centerOstrava - 906 m² na tisíc obyvatel Opava - 781 m² Frýdek-Místek - 507 m² Český Těšín - 417 m² Karviná - 389 m² Havířov - 301 m² Nový Jičín - 294 m² Třinec - 298 m² Zdroj: Incoma GfK |
"Byznysplán bude za čtvrt až půl roku, teprve potom padne rozhodnutí," uvedla mluvčí pošty Marta Selicharová. Multikino v obchodním centru bude znamenat konec opavského kina Mír. Své pobočky tam otevře i několik bank, zda to přinese zavření jiných ve městě, zatím nechtějí bankovní domy komentovat.
Majitelka obchůdku se šperky se bojí zániku
Bojí se i majitelé menších obchodů. "Lidé jakž takž chodí. Když tady ale budeme mít za rohem takovou konkurenci, asi skončíme," netají obavy Marcela Novotná, majitelka obchůdku se šperky.
Centrum Opavy se vylidňuje už několik let. Město je rájem obchodních řetězců. Podle nejnovějších čísel společnosti Incoma Gfk, která situaci monitoruje, je Opava v rozsahu prodejních ploch nákupních center a hypermarketů na tisíc obyvatel druhá v kraji, v těsném závěsu za Ostravou.
Magistrát má obavy z dalšího vylidňování
Na tisíc Opavanů připadá dvojnásobek obchodních ploch než na tisícovku Karviňanů a téměř trojnásobek ve srovnání s Novým Jičínem. V Opavě nakupují lidé z celého okresu, ale také Bruntálska a Jesenicka.
V centru Opavy se chystá další projekt |
"Máme obavy z dalšího vylidňování centra, těžko říct, co to na podzim udělá. Snažíme se omezit stavbu obchodních center, v městských prostorách se snažíme udržet nájemce," řekla náměstkyně primátora Pavla Brady.
Podle Tomáše Skalíka ze sdružení Za Opavu se město stalo obchodním magnetem. "Má to hlubší dopad i na ekonomiku okolních obcí, zanikly tam obchody, lidé jezdí na týdenní nákupy. Opava byla rozmachu řetězců za éry pravicových stran nakloněná."
Sociolog: Důvodů, proč zůstat v centru, bude málo
Sociolog Jiří Siostrzonek předpokládá, že Breda&Weinstein změní mentální mapu města. "Výrazně zahýbe pohybem lidí, budou se koncentrovat v okolí bývalého pivovaru. Důvod zůstávat v centru bude minimální, do centra zavítají víceméně jen turisté," míní Siostrzonek.
Výstavní prostory, divadlo či kostely mají v obchodních řetězcích těžkou konkurenci. "Cestou, jak to zvrátit, by mohla být výchova a vzdělávání v tom, že konzum není jedinou smysluplnou činností v životě. V zákazech stavby řetězců bych řešení neviděl," dodává Siostrzonek.