Spoluautor akce Kola pro Afriku: Lidé se radovali, že je to dar z nebe

  10:38
Přivezeme do Afriky kola, aby tam na nich mohly děti jezdit do školy. Takový nápad dal vzniknout projektu Kola pro Afriku, za kterým stojí mimo jiné kroměřížský cestovatel Roman Posolda. Právě v Kroměříži měla společnost svůj stánek při Africkém dni.
Roman Posolda, ředitel společnosti Kola pro Afriku, představil výsledek práce

Roman Posolda, ředitel společnosti Kola pro Afriku, představil výsledek práce členů celého projektu, který pomáhá africkým dětem. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Jednačtyřicetiletý dobrodruh a cestovatel Roman Posolda z Kroměříže je spoluautorem jednoho z nejrychleji se rozvíjejících charitativních projektů u nás.

"Za rok a půl vzniklo v republice 80 sběrných míst a vybralo se na osm tisíc kol," říká jeden z duchovních otců akce Kola pro Afriku, jehož cílem je dostat děti v Gambii do školních lavic.

Proč vznikl projekt Kola pro Afriku? Co je jeho cílem?
Chceme pomoci dětem v Africe, konkrétně v Gambii, dostat se do školy. Školy tam nejsou tak hustě rozsázeny jako u nás, děti žijí od školy daleko. Transport je zřídkavý, nebo nejsou peníze na to, aby se dětem denně platilo jízdné. Musí do školy pěšky. A když to mají 5, 10, 15 kilometrů daleko, tak do školy nechodí, nebo jen pár dní v týdnu. Případně přijdou pozdě a odcházejí dřív. Proto vybíráme od českých dárců kola, opravujeme je a posíláme do Gambie, aby děti mohly do školy. To je základní myšlenka.

Kdy nápad vznikl?
Začali s tím Kanaďané před osmi lety ve Vancouveru. Jsou to chlapi spojení kdysi dávno s Tour de France, dnes je jim pětapadesát let. Začali tehdy pracovat s myšlenkou, že začnou vybírat opotřebovaná kola. Kanadská společnost na to slyšela a kol se jim sešlo hodně. Začali je tedy opravovat a postupně posílali až do sedmi afrických zemí. O této myšlence jsem věděl v době, kdy jsem žil v Anglii, kde jsou neziskové organizace doma a každý dospělý má zkušenosti s dobrovolnictvím. Přidal jsem se tam k organizaci Jole Rider, která posílala kola do Gambie šest let.

Čím vás oslovil tenhle projekt?
Na kole jsem strávil kus života, na cestě kolem světa jsem se díky němu dostal do různých zemí a mohl jsem se jich dotknout úplně jinak, než když cestujete autem, autobusem nebo letadlem. Díky téhle životní zkušenosti jsem se dostal až k Jole Rider. Byl jsem u toho, když se kola nakládají do kontejnerů každý druhý měsíc a 450 kol odchází do Gambie. V té době jsem zrovna po šesti letech v Anglii zvažoval návrat do Česka. Ještě v Anglii jsme se potkali s kamarádem Richardem Gazdou z Ostravy. Společně jsme tu myšlenku začali tavit pro českou společnost. Ještě s Jole Rider jsme v listopadu 2011 odjeli na dva týdny do Gambie, abychom viděli, jaký prospěch z těch kol děti mají, jestli se kola někde neztrácejí nebo se s nimi neobchoduje. Zjistili jsme, že důsledek, který projekt má, je obrovský. Děti, které nechodily do školy, najednou sedí v lavicích a učí se. Dnes v afrických zemích nemá místy 80 procent populace stálou práci. Vzdělání je jeden ze způsobů, jak si v budoucnu práci najít.

Kola pro Afriku

Obecně prospěšná společnost Kola pro Afriku byla založena roku 2012 v Ostravě. Kromě pomoci dětem v Africe k dosažení vzdělání je cílem projektu vytváření dobrovolnických komunit kolem sběrných míst v Česku. Za rok a půl po celé zemi vzniklo na 80 sběrných míst a vybralo se kolem osmi tisíc kol. Ta, co se nehodí do afrického terénu, se rozeberou na náhradní díly, umělecky se zpracují a vydraží nebo sešrotují.

Co se dělo potom?
Na základě téhle zkušenosti jsme uspořádali besedu v Ostravě v kostele, kterou podpořil místní kněz. Byla to prezentace tehdy ještě anglického projektu a našeho zážitku z Afriky, byla tam i křesťanská televize Noe. Díky této jedné přednášce se to spustilo a nešlo to zastavit.

Kolik kol jste od té doby do Afriky poslali?
Rok jsme pracovali na tom, aby po republice vznikala sběrná místa, kam mohou dárci kola dopravit. Dovedete si asi představit, jak to může být logisticky náročné dopravit kolo z Prahy, když máte sběrné místo jen v Ostravě. Po celé zemi je 80 sběrných míst, všechno dobrovolníci. Darovaných kol je asi 8 000. Získali jsme centrální sklad v Ostravě, kde se kola začala opravovat. A do toho se začali zapojovat lidé z okraje společnosti. Někteří jsou dokonce pod Koly pro Afriku zaměstnaní. Lidé, kteří mají 50, 55 roků a celý život o ně nikdo nestál, mají poprvé v životě pocit, že o ně má někdo zájem. Za rok, tedy k březnu tohoto roku, jsme připravili 350 kol. Vybrali jsme ta nejlepší, opravili je učni ze strojírenského učiliště ve Frýdku-Místku. V tuto chvíli se připravuje dalších 800 kol, která do Gambie pojedou v září, a další snad ještě do Vánoc.

Vybavíte si konkrétní příběh dítěte, kterému kolo od vás pomohlo?
V Africe se dotýkáme hlavně problému ženské obřízky. Až devadesát procent dívek tím musí projít ve věku jeden až dvanáct let. Věříme, že když tyto dívky získají vzdělání a dostanou nový pohled na sebe, svou kulturu a možnosti života, tak možná nějaké procento z nich, až budou maminkami, to svým dcerám nebude dělat. Konkrétních příběhů je ale víc odsud, z Česka.

Například?
Opravujete třeba kolo s pětapadesátiletým chlapem, který si odseděl spoustu let ve vězení, a on vám říká: Ty jo, my tady opravujeme kola pro nějaké děcka v Africe, který jsem v životě neviděl, a já to vlastně dělám rád, nikdy jsem kolo neměl, neměl jsem ani rodiče, dětství jsem trávil po dětských domovech. V té chvíli se zastavíte a pochopíte, jak se ten člověk dostal tam, kam se dostal, proč žil po nádražích, občas si něco ukradl. Nic jiného neznal. Až teď mu vyjádříte vděk a to, že o něj stojíte. Jsem vděčný, že s těmito lidmi můžu spolupracovat. Ať už jsou to lidé bez domova, nebo po výkonu trestu. Je ale pravda, že když jsme teď vezli v březnu kola do jedné vesnice, stálo už kilometr před školou mnohem víc dětí, než jsme mohli těmi koly obdarovat. Začaly zpívat a tancovat a doprovodily nás až do školy. Ženy, co tam na dvoře vaří jídlo, pak taky začaly zpívat. Bylo nám přeloženo, že jejich píseň je o tom, že nikdy neviděly tak velký dar a je to pro ně dar z nebe. Uvědomil jsem si, o jak obrovskou pomoc se jedná. Jen mi bylo líto, že jsem to nemohl zprostředkovat lidem v Česku, kteří kola darovali.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  2.5 15:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Luxusní pláže i panenská příroda. Co a kdy objevovat na italské Sardinii

2. května 2024

Premium Evropský Karibik. To označení si italský ostrov plně zaslouží. Najdete tu identicky průzračné moře...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  2.5 15:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...