Jen asi pětina dotazovaných by policii přivolala při narušení veřejného pořádku.
„Ochota obrátit se na policii je paradoxně nejvyšší u drobné kriminality, kde má policie dlouhodobě nejnižší úspěšnost objasněnosti,“ řekl ředitel Otevřené společnosti Martin Marek. Například v případě krádeží jízdních kol podle něj objasnila policie za loňský rok necelou pětinu případů.
Nejméně respondentů by policii kontaktovalo při nalévání alkoholu nezletilým nebo parkování cizího vozidla na chodníku. „Důvodem, proč lidé nechtějí policii kontaktovat, je, že mají pocit, že s drobnými přestupky nic neudělá,“ řekla analytička z agentury STEM/MARK Lucie Žáčková. Dalším důvodem je podle ní to, že lidé nejsou ochotni věnovat řešení problému svůj čas.
Průzkum také ukázal, že víc než polovina dotazovaných je s jednáním policie v konkrétních případech spokojená, v případě nespokojenosti by si ale oficiálně stěžovala jen čtyři procenta respondentů. Z tohoto důvodu spustila Otevřená společnost projekt on-line policejní poradny, ve kterém radí lidem při kontaktu s policií. Podle Marka bude díky poradně možné zaznamenat víc případů, kdy policie nepracuje správně.
Průzkumu, který se uskutečnil od 27. do 30. dubna, se zúčastnilo 502 respondentů ve věku 15 až 59 let.