Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Terminály měly ulevit centru Ostravy. Autobusy tam ale jezdí dál, prázdné

  11:29
Jeden z hlavních důvodů, proč se Ostrava rozhodla stavět na svých okrajích dopravní terminály za stamiliony korun, stojí poněkud na vodě. Některé autobusy totiž dál jezdí do centra. Prázdné.

Dopravní terminál Hranečník. | foto: Archiv DPO

Znepříjemňují, zhoršují, prodlužují cestu. Většina reakcí cestujících na zavedení dopravních terminálů na okrajích Ostravy není pro jejich zastánce právě nejpříjemnější. A praxe ukazuje, že ani hlavní cíl, odsunout dopravní zátěž z centra města, příliš nevychází.

„Dříve jezdily prakticky všechny autobusy z Brušperka do Ostravy až na ÚAN. Po otevření terminálu na Dubině tam některé z nich končí, lidé musí dál jet tramvají, což cestu prodlužuje,“ přibližuje jednu ze změn devětatřicetiletá Eva Krečmerová z Brušperku. „A týká se to třeba lidí, kteří jedou na kontroly do nemocnice a podobně.“

„Dubinou naprostá většina spojů z tohoto směru jen projíždí a pokračují na ÚAN, končí tam jen část z nich jezdících mimo špičku,“ oponuje Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis, koordinující dopravu na většině území kraje.

„Při jednáních nám bylo řečeno, že většina spojů, hlavně ve špičkách, bude dál jezdit až na ÚAN, na Dubině mají končit jen ty mimo špičku,“ potvrdil bývalý starosta Brušperka Ivan Krupník.

Proč se terminál na Dubině vlastně stavěl, tak není jasné. Autobusy, které měly z centra města zmizet, tam totiž zajíždějí dál. Prázdné.

„Autobusy, jejichž trasy končí na Dubině, pak jezdí prázdné do našich garáží v centru Ostravy, nebyl by problém ty cestující vzít,“ říká ředitelka společnosti Arriva Morava Pavla Struhalová.

Hranečník trnem v oku havířovským

Podle Aleše Stejskala jde ale hlavně o problém dopravní firmy.

„Je na dopravci, do jaké míry si uzpůsobí spoje tak, aby jeho vozy nemusely zajíždět dál, autobusy mohou klidně stát na Dubině, je tam jak odstavná plocha, tak zázemí, které využívají řidiči Dopravního podniku Ostrava.“

Arriva ale provozuje autobusy na více linkách a v různých směrech a ty proto musí přejíždět.

„Denní přejezdy z ÚAN do Svinova, na Dubinu, do Muglinova nebo na Hranečník přesahují 620 kilometrů. Tyto jízdy by cestující klidně mohli využívat,“ říká Pavla Struhalová. Pro některé cestující znamená ukončení tras na terminálech také ukončení využívání autobusových spojů.

Cestující na terminálech

  • Terminál Svinov

cestující autobusy -10,6 %

cestující DPO -10,8 % ̈

  • Terminál Hranečník

cestující Karviná +11,6 %

cestující Havířov -2 %

  • Terminál Dubina

Sčítání ještě neskončilo, data nejsou k dispozici.

Zdroj: Kodis

„Začal jsem jezdit autem, přestupy na Dubině mi nevyhovují,“ přiznal třiačtyřicetiletý Pavel z Hukvald. Ani tamní autobusové linky se totiž dřívějšímu ukončení jízdy v době mimo špičku nevyhnuly.

A podobně reagovali také cestující, jejichž autobusy končí na Svinově. „Ve Svinově výsledek ukázal pokles cestujících na příměstských linkách o 10,6 procenta,“ řekl Stejskal. „Ovšem současně také vykázal pokles 10,8 procenta na spojích Dopravního podniku Ostrava, kterých se žádné změny ve Svinově nedotkly. Tedy těžko soudit, zda změny na příměstských linkách byly způsobeny jejich zkrácením, či obecným poklesem počtu cestujících.“

S opačnou situací se setkali zaměstnanci Kodisu na dalším z terminálů, na Hranečníku. Ten se stal trnem v oku hlavně lidem z Havířova, kterým vadí fakt, že autobusy už nezajíždějí až na zastávku na náměstí Jurije Gagarina v centru Ostravy. Na dalších autobusových linkách ale cestujících ve skutečnosti přibylo.

„V případě linek do Orlové a Karviné byl zaznamenán nárůst cestujících o 11,6 procenta, u linek do Havířova byl zaznamenán pokles o dvě procenta,“ přiblížil výsledky průzkumu Stejskal.

Na Dubině ještě srovnání nemají

Jak vypadá situace na Dubině a jak se zprovoznění tohoto terminálu projevilo na počtu cestujících, zatím není jasné.

„Srovnávací sčítání dosud není ukončeno,“ vysvětlil jednatel Kodisu. A jasno nemá ani společnost Arriva, provozující většinu spojů vedoucích na tento terminál. „Linky se hodně proměnily a nedá se je srovnávat. Proto nemůžeme konkrétní čísla zjistit,“ poznamenala Struhalová. A podobné to je i u ostravského Dopravního podniku.

„Cestující, kteří dříve jezdili autobusovými linkami do centra města, dnes přestupují na terminálech na trolejbusy nebo tramvaje, které míří jinam než původní trasy autobusů. Proto se jednotlivé linky nedají příliš srovnávat,“ doplnil tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ploty, vytrhané podlahy i hádky. Boj mezi firmami z Vítkovic se vyostřil

19. dubna 2024  16:06

Jako prokleté musí připadat dlouholetým zaměstnancům někdejšího vítkovického závodu 6 tamní haly...

Že došly síly? Vůbec. Třinec svede v neděli bitvu o pátý titul v řadě

27. dubna 2024  8:57

Kdepak. třinečtí hokejisté mají dost sil i na třetí sérii play off na sedm zápasů. Vždyť oni se jen...

Je to finále, jedeme nadoraz, tvrdí útočník třineckých hokejistů Hrehorčák

27. dubna 2024  7:59

V základní části nastřílel pět gólů v padesáti zápasech. V nynějších dvaceti v play off se trefil...

Retro věci mizely, ztrácely se telefony, foťáky i slabikáře. Teď muzeum střeží kamery

27. dubna 2024  7:37

V kuchyni kachlová kamna a starý kredenc. Obývací pokoj s dobovou rodinnou fotkou i jedním z...

Opavští obhájci titulu v sérii s Ostravou snížili a odvrátili vyřazení

26. dubna 2024  20:42,  aktualizováno  22:21

Opavští basketbalisté udrželi naději na obhajobu ligového titulu. V pátém čtvrtfinále play off doma...

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Programátor (SQL, .NET)

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 35 000 - 70 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...