Snížit dojezdové časy až na polovinu a zvýšit rychlost na železnici z padesáti kilometrů za hodinu až na devadesát. Tyto výhody by měla přinést plánovaná elektrifikace železnic v regionu.
„Jedná se o trať Ostrava-Kunčice–Valašské Meziříčí včetně tratě Frýdlant nad Ostravicí až Ostravice a o trať Sedlnice–Štramberk. V prvním případě by si akce vyžádala deset miliard korun, druhá pak přes dvě a půl miliardy. Přechod na elektřinu by měl výrazně snížit provozní náklady,“ vysvětlila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová s tím, že by cestující strávili ve vlacích mnohem méně času než doposud.
„Například trasa ze zastávky Ostrava střed do Frýdku-Místku by trvala čtrnáct minut místo současných osmadvaceti, do Frýdlantu by pak jen jednadvacet minut místo dnešních pětačtyřiceti. U trati Sedlnice–Štramberk zároveň chceme zavést přímé příměstské linky Ostrava–Štramberk.“
Ekologové upozorňují na Evropsky významnou lokalitu
Z Ostravy by tak měl vyjíždět spěšný vlak, který by z Frenštátu pod Radhoštěm pokračoval jako osobní do Vlašského Meziříčí. SŽDC chce pro něj zdvoukolejnit trať mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem.
„S tím ale souvisí zvýšené riziko. Budeme proto žádat o vyšší zabezpečení. To znamená, aby v místě přechodu přes koleje byla kromě dopravního značení i signalizace, stejně jako na přejezdech. A v místech s velkou frekvencí chodců a cyklistů požadujeme vybudování nadchodů nebo podchodů,“ konstatoval náměstek primátora ve Frýdku-Místku Karel Deutscher.
Ekologové navíc upozorňují, že u trati se nachází takzvaná Evropsky významná lokalita kolem řeky Ostravice.
„Železnici by tady bylo možné rozšířit jen v případě, že by nezasahovala do vegetace podél břehů, kde se nacházejí chráněné porosty,“ přiblížil František Pojer z Agentury ochrany přírody a krajiny.
Plánovaná trať by ale do zmíněné vegetace zasahovala hned na několika místech. „Každý průchod dopravní stavby územím Natura je problematický. Zdvoukolejnění bude možné, i když technicky složitější,“ ubezpečuje náměstek hejtmana Daniel Havlík. Jakým způsobem, ale neuvedl.
Problémem se zabývá takzvaná studie proveditelnosti, která ale teprve čeká na schválení ministerstvem dopravy. Obsahuje i nutné stavební úpravy.
„Počítáme například s mimoúrovňovým přejezdem ve Vratimově, kde je na silnici druhé třídy velmi hustá doprava a úrovňové křížení by výrazně zasáhlo do plynulosti dopravy. Součástí plánu jsou i protihlukové stěny. Více ale budeme vědět až po schválení studie,“ doplnila Šubová.
Elektrifikace si vyžádá také obměnu vlakových souprav
Elektrifikaci se budou muset přizpůsobit i vlakové soupravy. Na trasách totiž jezdí vlaky z osmdesátých a devadesátých let minulého století.
„Výběrové řízení na dodavatele teprve budeme vypisovat. Už teď ale víme, že se bude jednat o dvoupatrové nízkopodlažní vlaky s bezbariérovým přístupem,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Na jaký druh elektrického napájení pak vlaky nakonec pojedou, zatím není jasné.
„Ve studii se pracuje se stejnosměrným napájením. Nicméně v návaznosti na koncepci ministerstva jsme připraveni upravit a přepočítat na střídavé napájení, které je nákladově výhodnější,“ uzavřela Šubová. Začátek úprav na trati se plánuje v roce 2021.