Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Ostravě je 108 řidičů MHD na nemocenské. S tramvajemi nemá kdo jezdit

  8:45
Výjimečnou situaci řeší Dopravní podnik Ostrava. Kvůli nedostatku řidičů musí od středy omezovat tramvajové linky číslo 6, 9 a 10. Každý den nevypravuje desítky spojů. Vedení doufá, že situace se zlepší co nejdřív.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stovky lidí v Ostravě čekají od středy marně na každý druhý spoj tramvajových linek 9 a 10, ale i na některé spoje na lince 6.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) je dočasně nemůže vypravovat z vozovny. Nemá je totiž kdo řídit. „Kromě řidičů jezdí i všichni lidé z kanceláří, kteří mají oprávnění. Další už nemáme kde brát,“ netají David Mlčák, dopravní náměstek DPO.

Podniku od středy chybí na zmíněných linkách desítky spojů denně. „Ve středu chybělo osm řidičů, takže nevyjelo 92 spojů. Ve čtvrtek jsme nevypravili třináct tramvají, tedy 142 spojů, což je 5,87 % z celkového počtu tramvajových spojů,“ uvedla mluvčí podniku Karolína Rycková.

Odmítají sloužit přesčasy

Dodala, že omezili jen doplňkové linky na páteřních trasách, po nichž jezdí i jiné tramvaje, a že v pátek už pojedou všechny spoje linky 6. Jízdní řády jsou na webu DPO.

Problémy s nedostatkem zaměstnanců má dopravní podnik už léta. Tak výjimečnou situaci jako teď ale řešil, jen když řidiči v roce 2011 stávkovali, a v malé míře také při loňské chřipkové epidemii.

Teď sice ostravští řidiči na rozdíl od jiných dopravců nestávkují, ale hodně jich onemocnělo a mnozí odmítají sloužit přesčasy. Podle vedení se situace lepší, v pátek nevyjede už „jen“ 2,56 % tramvajových spojů, ale omezování může trvat týdny.

„Protože chybí řidiči, chce po nás podnik hodně přesčasů. Někteří to vítají, protože si mohou přivydělat, ale mnozí jsou unavení, což se projevuje i na jejich zdravotním stavu. Ale jsou i naštvaní, protože doufali, že se jim už začátkem roku zvýší mzdy a všichni budou mít placené svátky,“ říká řidička Libuše Tořová, která je současně předsedkyní Odborů zaměstnanců DPO.

Podnik chce zvýšit mzdy o zhruba dva a půl tisíce

Předseda větší odborové organizace DOSIA Ivo Protivínský to vnímá stejně. Říká ale, že nový ředitel DPO Daniel Morys, který nastoupil do funkce na podzim, se situaci od začátku snaží řešit a nyní vše směřuje k dohodě, která potěší nejen řidiče, ale i kvalifikované dělníky.

„Po dnešní schůzce doufám, že po Velikonocích uzavřeme mzdový dodatek, nebo novou kolektivní smlouvu, díky které se dosavadní průměrná mzda řidičů 24 688 korun přiblíží i s příplatky až k 29 tisícům. A nezapomeneme ani na navýšení mzdy pro svářeče, zámečníky a další kvalifikované dělníky, kteří nám kvůli nízkým platům také odcházejí,“ uvedl ve čtvrtek Protivínský.

Daniel Morys potvrdil, že podnik chce mezi zaměstnance rozdělit desítky milionů korun ročně navíc.

„Pokud se po Velikonocích definitivně dohodneme s odbory, od 1. května zvýšíme mzdový základ řidičů přibližně o 2,5 tisíce korun. Přesné částky musíme teprve spočítat, ale navýšení mzdy rozhodně nebude kosmetické. Kromě toho zvažujeme zavedení nového bonusu ve výši kolem 500 měsíčně za docházku. Tím vším chceme zaměstnance motivovat k loajalitě a vyšší ochotě pracovat,“ líčí Morys.

Náborový příspěvek: 15 tisíc

Bonus, který dostanou jen lidé bez absence (s výjimkou plánované dovolené), zvažuje vedení hlavně proto, že v dopravním podniku, který má už dlouho podstav lidí, je výjimečně vysoká nemocnost.

„Podle tabulek máme mít 1 018 řidičů, ale ve stavu jich je pouze 970, takže 48 nám jich dlouhodobě chybí a nemůžeme je nabrat. Navíc se nám v poslední době výrazně zvedla nemocnost. Momentálně je na nemocenské 108 řidičů, což je 11 procent. Průměr v jiných podnicích je přitom do pěti procent,“ vysvětluje ředitel Morys hlavní důvod omezování tramvajové dopravy.

Nové řidiče podle něj zatím nepřilákalo ani to, že podnik od března nabízí náborový příspěvek 15 tisíc korun.

„Neuspěli jsme s náborem ani mezi propuštěnými horníky. Jsou zvyklí na mnohem vyšší mzdy,“ líčí Morys, podle kterého musí být adepti na řidiče starší 21 let, musí vlastnit řidičský průkaz skupiny B, ale hlavně musí být zdraví.

„Nejnáročnější na zdravotní stav je řízení tramvaje. Řidič musí mít výborný zrak, sluch a také psychiku. Právě proto není nábor nováčků vůbec snadný. Více než polovina zájemců neprojde úvodními psychotesty,“ dodala Libuše Tořová.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

Moravskoslezský kraj získal z EU 180 miliard. Dotace platí filtry i superpočítače

2. května 2024

Dvacáté výročí od vstupu České republiky do Evropské unie je v Moravskoslezském kraji vidět doslova...

Třinec přivedl z Hradce tvrďáka Janka. Trenér Országh se vrací na Slovensko

1. května 2024  12:54,  aktualizováno  15:27

Hokejový obránce Bohumil Jank se po šesti letech vrací do extraligového Třince. Jedenatřicetiletý...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Krutost k hororu patří, vyvoláváme emoce, říká autorka Nelly Černohorská

1. května 2024

Premium Oko čarodějnice a Zlovolné bytosti, to jsou názvy dvou novel, které vydala spisovatelka Nelly...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...