VIDEO: Jízda poslepu, slalom i brzdění. Tak se chovají řidiči s mobilem

Potkat řidiče, který má v ruce mobil, není složité. Když už ne za jízdy, tak během červené na semaforu máte téměř stoprocentní jistotu, že někoho s telefonem spatříte. Přitom mobil výrazně ovlivňuje pozornost. Jak přesně, ukazuje simulátor na Fakultě dopravní ČVUT, do kterého usedl reportér iDNES.cz Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Programátor Jan Válek mě vede chodbami fakulty do malé místnosti, v níž se nachází simulátor, auto z vrakoviště, které obklopují plátna. Interiér vozu vypadá klasicky: sedačky, palubní deska, volant, automatická převodovka. Z desky na mě navíc míří několik kamer, které budou snímat, kam se dívám.

„Simulátor zjišťuje, jak se chovají řidiči, když jsou ospalí, vidí billboardy, i jak se chovají ve chvíli, kdy se dívají do mobilních telefonů,“ popisuje Válek.

Usedám do vozu. Nejdříve zkouším jízdu, na kterou se plně soustředím, tedy bez mobilu. Musím si mimo jiné zvyknout, že necítím zrychlení. Kvůli tomu mi není dobře. „Je pravdou, že lidem se tu dělá nevolno, někteří to museli vzdát,“ vzpomíná výzkumník.

Jedu dál. Už jsem si řízení osahal, beru do ruky mobil a začínám psát zprávu. Roztříštění pozornosti mezi řízení a telefon je znát okamžitě. Nevědomky přejíždím do levého pruhu. Poté pro změnu jedu škarpou vpravo a otřu se i o dopravní značku. Moje jízda vypadá jako slalom.

„Obecně řidiči, kteří se dívají do mobilu, v tu chvíli vůbec nedávají pozor. Dívají se pod sebe, ne před sebe. A ani psychicky se nevěnují tomu, že jedou, ale přemýšlí nad tím, komu píšou, co píšou a tak dále,“ vysvětluje programátor z Fakulty dopravní ČVUT.

Z pozorování vyplynulo, že jsem se díval do mobilu obvykle 1,5 sekundy a půl sekundy pak na vozovku. „Což znamená, že když jste jel rychlostí 90 km/h, tak jste ujel vždy přibližně 50 metrů bez toho, abyste se díval před sebe,“ varuje Válek.

To se mi vymstilo, když mi programátor pustil na silnici srnku. Na nenadálou situaci jsem nedokázal dostatečně rychle zareagovat a zvíře srazil. Při dalším pokusu, kdy jsem se plně věnoval řízení, jsem zvládl zabrzdit. Sice těsně před srnkou, ale zvládl.

„S telefonem v ruce jste navíc nebyl schopný jet plynule a stálou rychlostí,“ hodnotí Jan Válek. To je typický jev i na reálných silnicích. Například muž v bílém autě, kterého jsme natočili, zpomalil na Jižní spojce při psaní zprávy na 50 km/h, ačkoliv tam může jet 80 km/h.

Telefon si nesmíte vzít ani při čekání na zelenou

Častěji než při jízdě jsou však vidět lidé s telefonem v ruce na křižovatkách, když čekají na zelenou. Zřejmě si chtějí zkrátit čas odepsáním či zjištěním, co je nového na sociálních sítích. Přitom ani na semaforech nesmí telefon do ruky vzít.

„Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj či jiné hovorové či záznamové zařízení. Tedy i v případě, kdy zastaví motorové vozidlo, přeruší jízdu z důvodu nezávislém na vůli řidiče, jako je například zastavení na světelné křižovatce. Rozdíl je, pokud bude řidič stát s vozidlem, tedy uvede vozidlo do klidu na dobu dovolenou pro zastavení, či zastaví a uvede vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných lidí anebo k naložení a složení nákladu,“ vysvětluje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Téma hovoru ovlivňuje pozornost výrazně

Spousta lidí už dnes telefonuje s handsfree. To je sice legální, nicméně pozornost věnovaná řízení také klesá. Velmi záleží, co je předmětem konverzace.

„Téma hovoru ovlivňuje vaši pozornost velmi výrazně. I pokud budete používat handsfree, tak když budete řešit náročný problém, vaše reakční doba se výrazně prodlužuje. Naopak pokud se budete bavit o něčem naprosto nevýznamném, tak to potom nemá velký vliv. Ale je to individuální,“ dodává Válek.

Za držení mobilu při řízení hrozí pokuta od 1 000 do 2 500 korun a 2 body.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...