Australští domorodci lobovali za změnu po celá desetiletí. Aktivistům se nelíbilo slovo „coon“, které se používá jako rasistická nadávka. Sýr Coon Cheese se tak přejmenuje na Cheer Cheese.
„Název Cheer představuje potěšení a radost,“ uvedl ve svém prohlášení Lino Saputo, výkonný ředitel společnosti Saputo. Zároveň dodal, že vymyslet nový název trvalo více než šest měsíců.
Společnost výzvám ke změně odolávala dlouhá léta, píše deník The Guardian. Dlouhodobou kampaň za změnu názvu zahájil australský akademik Stephen Hagan. Již v roce 1999 podával stížnost australské Komisi pro lidská práva, jeho výtka však tehdy nic nezmohla.
Sýr Coon Cheese s sebou nese dlouhou historii, značka začala s prodejem v roce 1935. Sýr je pojmenován po průkopnickém výrobci sýrů Edwardu Wiliammu Coonovi. Ten nechal patentovat „jedinečný proces zrání“ k výrobě mléčného produktu již ve 20. letech 20. století.
Změna názvu známého sýru rozdělila veřejné mínění v Austrálii. Někteří tento krok uvítali, zatímco jiní vyjádřili svůj hněv na sociálních sítích.
Firma si však za změnou názvu stojí. „Zacházení s lidmi s respektem a bez diskriminace je jedním z našich základních principů a je bezpodmínečně nutné, abychom tyto principy nadále dodržovali ve všem, co děláme,“ dodal Lino Saputo.
Podobné kroky činí i jiné firmy
Podobný krok učinila v Austrálii i švýcarská nadnárodní společnost Nestlé. Stěžovatelům se nelíbily názvy sladkostí Red Skins a Chicos. Red Skins, které lze doslovně přeložit jako „červené kůže“, je podle deníku CNN nadávka používaná k popisu domorodých Američanů. Chicos jsou čokoládové sladkosti ve tvaru malých chlapců, španělský výraz „chico“ lze do češtiny přeložit jako „chlapec“, „dítě“ nebo „malý“.
„Nestlé má pevný závazek prosazovat úctu k našim přátelům, sousedům a kolegům,“ vyjádřil se v listopadu Chris O’Donnell, generální ředitel divize cukrovinek společnosti Nestlé.
„Doufáme, že Australané podpoří vývoj těchto dvou velmi milovaných cukrovinek - zatímco jména jsou nová, samotné cukrovinky zůstanou nezměněné,“ dodal Chris O’Donnell.
V regálech by se měly objevit přejmenované produkty začátkem letošního roku. Namísto „Red Skins“ si zákazníci budou kupovat „Red Ripper“, místo „Chicos“ zase „Cheekies“.
Firma Nestlé se v loňském roce zavázala změnit také název svých pochoutek Beso de Negra prodávaných v Kolumbii, které rovněž mohou mít rasistický nádech, název se totiž překládá jako „polibek od černé ženy“. Švýcarská společnost v červnu uvedla, že provádí úplnou kontrolu svého portfolia, které se skládá z více než 2 000 značek a 25 000 produktů.