Plné jízdné za kilometr, které se připočítá k základní patnáctikorunové sazbě, od července vzroste z koruny za kilometr na korunu čtyřicet.
„U jízdného s padesátiprocentní slevou z padesátníku na 70 haléřů a pro studenty a důchodce se cena upravuje z 0,25 na 0,35 koruny za kilometr,“ oznámila mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.
Důvodem jsou podle zástupců kraje dopady pandemie, výrazně nižší daňové příjmy do krajského rozpočtu a nové daňové zákony.
„Cenu jízdného za jeden kilometr se v příměstských autobusech podařilo držet na stejné úrovni dlouhých deset let. Bohužel kvůli koronaviru a všem opatřením, která souvisejí se zamezením šíření nákazy, to už dál není možné,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka.
Ten podotkl, že za nouzového stavu došlo ve spojení s lockdownem a omezením školní výuky k výraznému poklesu cestujících ve veřejné dopravě, a tím i tržeb.
„Zároveň se zvýšily náklady na dopravu a také kompenzace Moravskoslezského kraje dopravcům,“ podotkl Podstawka.
Úprava tarifu má do konce roku přilepšit krajskému rozpočtu o více než 20 milionů korun, celkové tržby kraje za jízdné činí ročně kolem 500 milionů korun.
Zástupci kraje upozorňují, že zdražování se netýká tarifní oblasti Ostrava XXL a dalších měst, v nichž je MHD zapojena do systému ODIS.
Úpravy ceníku nepocítí ani cestující, kteří využívají dlouhodobé časové jízdné. „Doporučuji proto využívat třicetidenní nebo i delší jízdenky,“ dodal Radek Podstawka.