Ulicí denně projede přes 22,5 tisíce automobilů. Klasickému rozšíření dlouho bránily hlavně hygienické limity, navrhovaná čtyřproudová cesta byla pro okolí příliš hlučná.
Ve hře tak bylo několik variant, zvažovala se i stavba tunelu.
Tomu ale zase, vedle ceny, překážely třeba některé inženýrské sítě. Největším problémem byl kanalizační sběrač, vedoucí v místech plánované trasy jen těsně pod povrchem. Řešení by tak mělo přinést zastřešení většiny navrhovaného úseku.
„Plánované řešení stavby dává předpoklad, že nebudou překračovány limitní hodnoty hluku. Z celkové délky 611 metrů tvoří protihluková galerie 458 metrů, v každém směru povedou dva jízdní pruhy,“ popsal návrh Miroslav Mazal z odboru komunikace ŘSD.
Už ne po nebezpečném přechodu
Dohodnutý návrh řešení jednoho z posledních úzkých dopravních míst v centru Ostravy je výsledek kompromisu mezi ŘSD a magistrátem. „Stavba je navrhována jako galerie po tlaku města na řešení, které by území propojovalo, nikoli rozdělovalo,“ konstatovala Gabriela Pokorná, mluvčí ostravského magistrátu. „Město uzavřelo s ŘSD a zástupci kraje smlouvu o spolupráci v této věci, souhlas s podobou a realizací tedy vychází z tohoto návrhu.“
„Oproti původním návrhům došlo k prodloužení plánované úpravy silnice I/56 o 114 metrů, s významnou změnou sklonu tak, aby došlo k částečnému zahloubení trasy,“ přidal stěžejní detail dohodnutých změn Miroslav Mazal.
Schválený plán mimo jiné přinese i zrušení některých současných křižovatek. Ze silnice I/56 nepůjde odbočit do Kounicovy a Nemocniční ulice. Ulehčení by pak měla změna přinést například chodcům, kteří musí Cingrovu ulici přecházet po silně frekventovaném přechodu nedaleko haly Tatran. Jak konkrétně budou jednotlivé změny řešené, ale zatím jasné není.
Na střeše možná parčík i hřiště
„Jedná se samozřejmě o projekt v prvním stupni projektové dokumentace – investiční záměr. Jako definitivní podobu ji tak zatím označit nelze,“ vysvětlila Pokorná.
„Do této chvíle není například stanovena finální podoba střechy galerie, kudy povedou chodníky, cyklostezky, kde bude umístěna zeleň a podobně. Řešit se budou i spojovací lávky směrem na ulici Stodolní a na most na ulici Českobratrská a podobně,“ přiblížila.
Podle dosavadních představ by měla střecha kryjící čtyři pruhy silnice I/56 zabírat zhruba šest tisíc metrů čtverečních a betonová stropní deska by měla unést například i těžké hasičské vozy. Na střeše nad silnicí se předběžně počítá s malým parčíkem či s hřištěm.
Stavba kruhového objezdu na Hornopolní
Se zastřešením Cingrovy ulice souvisí i další plánované stavební projekty v okolí. Vedle parkovacího domu u Městské nemocnice Ostrava, který se už staví, a parkoviště pod Frýdlantskými mosty by to měla být hlavně stavba velkého kruhového objezdu na Hornopolní ulici.
„Především se jedná o šestiramennou eliptickou okružní křižovatku v prostoru křížení propojení Místecké a Hornopolní,“ vysvětlila Pokorná. „Dále se počítá se vznikem okružní křižovatky rampa Hornopolní – Senovážná včetně stavebních úprav Senovážné ulice. Předpoklad realizace akce je v roce 2026–2027.“
Na stejnou dobu pak ŘSD plánuje i avizovanou stavbu galerie a úpravy silnice I/56. Odhadovaná cena převyšuje 1,8 miliardy korun.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz