Jenže první říjnový den při oslavách 150 let železnice v Krnově lokomotivu opět slavnostně odhalí.
Stejnými oslavami, jen o půlstoletí dříve, celý příběh začal. „Podle kroniky šlo o dar železničářů z krnovského uzlu Československých drah městu. Slavnostní předání a její umístění na zděný podstavec vedle nádraží v tehdejší Leninově ulici se odehrály u příležitosti 100. výročí zahájení železničního provozu v Krnově,“ popsala mluvčí krnovské radnice Dita Círová.
Průmyslovou lokomotivu vyrobili v roce 1955 v pražské lokomotivce ČKD jako jednu z posledních parních lokomotiv vůbec. Používala se v Moravských chemických závodech Ostrava k zajištění provozu na podnikové vlečce.
„Po krátké době v provozu ale byla odstavena jako nepotřebná,“ nastínil dlouholetý pracovník železničních opraven a strojíren Ferdinand Tuscher. V roce 1972 se tak ocitla v Krnově.
V 90. letech ale odstartovala její devastace a v roce 2014 Krnov požádal České dráhy, vlastníka pozemku, aby okolí mašinky uvedly do pořádku. Prázdný však zůstal také podstavec, železničáři demontovali i lokomotivu a s jejím návratem nepočítali. Krnov však chtěl jeden ze svých symbolů zpět.
Lokomotivu se podařilo získat loni v červnu a následovala oprava za 430 tisíc korun. Přesně podle dobových fotek. „Lokomotiva prošla kompletní demontáží všech dílů, které byly očištěny pískováním od rzi. Následovaly nástřiky, svářečské práce, kompletace a finální nátěr. Jeho základem je černá barva v kombinaci s červenou a bílou linkou,“ řekl Igor Kozelek z krnovské radnice.
Kompletní vnitřek podle historických pramenů získal i tendr lokomotivy, z něhož kvůli korozi nic nezbylo. „Vrchní část tendru je otevřená, a jak tam roky pršelo, tak celý vnitřek zmizel. Museli jsme proto zjistit, jak vypadal, a dát pak všechno dohromady,“ řekl Karel Zelník ze společnosti, která měla obnovu na starosti.