„Autobus jezdí zatím každé dopoledne, následně to vyhodnotíme. Chceme zjistit, nakolik je vodík využitelný pro veřejnou dopravu,“ konstatoval Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy skupiny 3ČSAD, patřící do skupiny Transdev, a spadá pod ní ještě ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek.
„Jde o běžnou linku z Havířova na Hranečník, kde jsme jen vyměnili klasický autobus za vodíkový. To nám umožní v praxi ověřit zkušenosti s tímto vozem,“ doplnil Vyvial.
Autobus vyvinul slovenský technologický start-up Mobility & Innovation Production. „Jde o hybrid poháněný jak elektrickými bateriemi, tak vodíkem prostřednictvím palivového článku. Tím lze nabíjet baterie, ale i napřímo pohánět autobus,“ přiblížil testovaný autobus generální ředitel společnosti János Onódi.
Dojezd autobusu s přepravní kapacitou 55 lidí podle něj při kombinaci využívání vodíku a baterií přesahuje 400 kilometrů, čistě na vodík má ujet 320 kilometrů.
„Denně bychom chtěli v rámci testování ujet zhruba sto padesát kilometrů, aby to zvládla půlka nádrže a nemuseli jsme zajíždět tankovat. Autobus bude jezdit na lince, kterou obsluhuje podobně malý autobus,“ konstatovala jednatelka společnosti Transdev Morava Pavla Struhalová.
Firma vybudovala provizorní plničku
S výsledky testování následně skupina seznámí i krajský úřad, který dopravu v kraji zajišťuje.
Největším problémem celé akce bylo zajistit tankování vodíkem. Byť sice jediná stálá plnička vodíku v republice stojí v Ostravě, autobus by si musel zajíždět. Proto v ČSAD Havířov vybudovali provizorní plničku přímo v areálu firmy.
Pro skupinu Transdev nejde o první zkušenost s vodíkovým autobusem. „V rámci skupiny provozujeme v Holandsku už dvacet vodíkových autobusů. Ty fungují v kombinaci s elektrickými i klasickými vozy, jinak je takový provoz ekonomicky neudržitelný,“ doplnila Pavla Struhalová.