Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

  • 404
Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení svých rekordních finančních výsledků za rok 2023 ukázala studii odhalující podobu a jméno nového malého bateriového vozu.

„Škoda v uplynulém roce komplexně modernizovala svoji stávající modelovu nabídku. Vylepšené kompaktní modely Scala a Kamiq doplnily nové generace vrcholných modelů Superb a Kodiaq, které navazují na své úspěšné předchůdce. Výroba vozu Superb se z Kvasin přesunula do závodu značky Volkswagen v Bratislavě, kde se nyní vyrábí na stejné lince jako Volkswagen Passat,“ vypočítává mluvčí značky Tomáš Kotera.

Škoda Epiq

„Koncem roku 2024 spustí značka Škoda svou chystanou modelovou kampaň zahrnující uvedení šesti nových elektrických modelů v nejbližších letech, a to světovou premiérou vozu Škoda Elroq.“ Bateriové SUV v příštím roce doplní další model. „Malé městské SUV s plánovaným představením v roce 2025 a s dostupnou cenovkou kolem 25 tisíc eur otevře strategicky důležitý segment malých elektrických SUV,“ uvádí Kotera.

Automobilky aktuálně nabízí elektromobily větších velikostí vyšších cenových kategorií. To ovšem brzdí rozmach bateriových aut, protože auta na cenové úrovni od 30 tisíc eur (asi tři čtvrtě milionu korun) jsou pro mnoho zákazníků stále nedostupná. Výrobci se tedy nyní pracují na projektech aut pod 25 tisíc či dokonce 20 tisíc eur, tedy 600 a 500 tisíc korun.

Líbí se vám nová Škoda Epiq?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 22. března 2024. Anketa je uzavřena.

Škoda dala modelu jméno Epiq. „Počáteční písmeno E značí elektrický model Škoda, zatímco písmeno Q na konci řadí vůz do rodiny SUV. Slovo Epiq je odvozené ze starořeckého slova epos, jehož významem je ‚slovo‘ nebo ‚verš‘, ale také ‚příběh‘ nebo ‚báseň‘. Toto jméno vyvolává pozitivní asociace jako skvělý, výjimečný nebo pozoruhodný,“ vysvětluje mluvčí značky Vítězslav Kodym. „Tento malý městský crossover bude vyráběn ve španělské Pamploně jakožto společný projekt vývoje a výroby značek Škoda, Cupra a Volkswagen, které tvoří skupinu objemových značek Core koncernu Volkswagen.“ V podání značky Volkswagen ponese dvojče Epiqu jméno ID.2, jeho podobu naznačila loni představená studie značky.

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Vývoj malých elektromobilů na zmenšené a zjednodušené variantě elektrické platformy MEB koncernu VW dostal na starosti Seat.

Koncern VW v roce 2022 oznámil, že investuje spolu se svými partnery do výroby elektromobilů a baterií ve Španělsku deset miliard eur (245,7 miliardy Kč).

Škoda má aktuálně v nabídce pět modelů typu SUV, z toho jeden je plně elektrický. V Evropě vyrábí a prodává modely Kamiq, Karoq, Kodiaq a elektrický Enyaq, v Indii pak model Kushaq.

„Model s délkou 4,1 metru nabídne prostorný interiér a zavazadlový prostor o objemu až 490 litrů,“ uvádí mluvčí značky Vítězslav Kodym k modelu Epiq. Délkou tedy nový model odpovídá Škodě Fabii, kvůli trakčním bateriím uloženým v podlaze ovšem bude mít elektromobil výše položenou kabinu. Velikost kufru je na poměry malých crossoverů nadprůměrná, o kategorii výš patřící Škoda Kamiq je o 15 centimetrů delší než Epiq a má čtyřsetlitrový zavazadlový prostor.

„Připravovaná Škoda Epiq nabídne za velmi atraktivní cenu výjimečnou hodnotu a prostorný interiér v kompaktní karoserii. Designová studie modelu Škoda Epiq přináší moderní design spojený s velkým dojezdem a uživatelsky přívětivými technologiemi. Klíčovým aspektem přitom zůstává cenová dostupnost,“ komentuje Klaus Zellmer.

„Škoda Epiq bude prvním sériovým vozem s minimalistickým interiérem v pojetí Modern Solid, který se bude soustředit na odolné, praktické a udržitelné materiály,“ komentuje Kodym. „Uživatelský zážitek rozšiřuje mobilní digitální klíč, jenž umožňuje širokou škálu nastavení prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. Škoda Epiq také podporuje obousměrné nabíjení, což z vozu učiní pojízdné elektrické úložiště, jež může energii poskytovat domácím a jiným spotřebičům.“

Rekordní zisky

Z výsledků celého koncernu Volkswagen, jehož je Škoda součástí, vyplývá, že mladoboleslavská automobilka loni zvýšila provozní zisk o 182 procent na 1,77 miliardy eur (44,8 miliardy Kč). Tržby se zvýšily o 26 procent na 26,5 miliardy eur (více než 671 miliard Kč). Z výsledkové zprávy celého koncernu vyplývá, že Škoda loni zvýšila výrobu oproti roku 2022 o 16 procent na 888 050 vozidel.

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

„V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšších tržeb v historii naší společnosti. Výsledných 26,5 miliardy eur bylo o 26,2 procenta více než loni. Zároveň jsme více než zdvojnásobili rentabilitu tržeb na 6,7 procenta – bez mimořádných výdajů spojených s ukončením našich aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 procenta (v roce 2022 činila 3 %),“ komentuje Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti. „Takto posíleni pokračujeme v transformaci a investicích do elektromobility a digitalizace i přes volatilní trh a nejistotu v oblasti geopolitické situace.“

Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík

„Škoda Auto tohoto výsledku dosáhla navzdory náročnému tržnímu prostředí, geopolitickým nejistotám, rostoucím cenám materiálů a surovin a klesající kupní síle,“ upozorňuje mluvčí značky Tomáš Kotera.

„Jsme si vědomi, že úspěch je jen momentální, protože konkurence neustále roste a globální trhy i spotřebitelská důvěra zůstávají rozkolísané. Rok 2024 bude náročnější než rok 2023, protože trh bude více citlivý na cenu,“ varuje šéf automobilky Klaus Zellmer a uvádí, že značka v příštích letech vynaloží miliardy eur v souvislosti s elektromobilitou. „Společnost Škoda Auto investuje do své transformace v oblasti elektromobility v nadcházejících letech 5,6 miliardy eur. Prvním vozem uvedeným v rámci nadcházející kampaně zaměřené na elektromobily bude kompaktní SUV Škoda Elroq. Jeho představení je plánováno na podzim tohoto roku,“ upřesňuje mluvčí značky Vítězslav Kodym.

„Snažíme nechat všechny dveře otevřené pro zákazníky podle jejich preferencí, budeme tedy i nadále nabízet vozy se spalovacími motory, plug-in hybridy, mild hybridy i akumulátorová elektrická vozidla. Chceme, aby se spotřebitelé mohli rozhodnout a vybrat si,“ zdůrazňuje Klaus Zellmer a upozorňuje, že rychlost přechodu na elektrickou trakci je pomalejší, než se předpokládalo. „Jak všichni vidíme, adaptace na bateriová elektrická vozidla se zpomalila.“ Automobilka zatím stále počítá s tím, že podle rozhodnutí Evropské unie ukončí prodej aut se spalovacím motorem do roku 2035. Poté má být podle normy o nulových emisích v členských zemích EU prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.

Škoda bude podle Zellmera vyrábět spalovací motory, dokud to bude možné, tedy maximálně do roku 2035, a zákazníci je budou chtít. Budoucnost Škody je ale podle něj elektrická.

„Největší výzvou je stále baterie. Ta představuje 40 % celkových nákladů vozu,“ uvádí Klaus Zellmer k výrobě elektromobilů. Cestou k úspoře je v podání koncernu Volkswagen unifikovaný článek, který si skupina vyvinula a bude ho vyrábět pro většinu svých elektromobilů ve vlastních baterkárnách. „Budeme cenově velmi konkurenceschopní,“ věří Zellmer v úspory z rozsahu. „A nejde o to, kde se auto vyrábí. Jde spíše o celkový balíček a o to, jak můžete ovládat náklady na baterii a snížit je.“

Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti

Milionový cíl

Škoda Auto loni dodala zákazníkům na celém světě 866 800 vozů, což znamená nárůst o 18,5 % oproti roku 2022. „Plně elektrický vůz Enyaq zaznamenal největší procentuální nárůst ze všech modelů (81 700 vozů; +52,1 %). Tento model se zároveň stal jedním z nejprodávanějších elektrických vozidel na mnoha evropských trzích,“ říká vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Nejvíce aut Škoda prodává v Evropě, odbyt v západní Evropě se proti předchozímu roku zvýšil o 27,4 procenta. Druhým největším trhem pro ni byla Asie.

Největším trhem bylo loni Německo, kam automobilka dodala 157 800 vozů, což je o 23 600 víc než v roce 2022. Vedle Německa se prodeje nejvíce zvýšily ve Velké Británii, a to o 41,8 procenta na 70 300 vozů. Na český trh dodala Škoda Auto 87 800 vozů, je to nárůst o 23,4 procenta.

Podle Zellmera je cílem dostat se ve střednědobém horizontu zpátky na milion vyrobených škodovek ročně. „Jsme největším zaměstnavatelem v České republice. České republice přispíváme 5 % národního HDP. To je dobrý důvod, proč zůstat u českého auta,“ komentuje Zellmer agresivně nastupující konkurenci aut z Číny.

„Letos chceme překonat rok 2023,“ uvedl Zellmer. Výsledky prvního čtvrtletí jsou podle něj optimistické.

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

„Modely Škoda jsou synonymem pro chytré a decentní provedení, vyznačují se mimořádně prostorným interiérem, nejvyššími standardy funkčnosti, vynikajícím poměrem ceny k výkonu a výrazným designem,“ uvádí koncern Volkswagen ve své výroční zprávě.

Pokud by se vzaly v úvahu všechny koncernové značky, za které je Škoda zodpovědná v rámci jednotlivých regionů, pak skupina Škoda Auto za loňský rok prodala distribučním firmám 1,06 milionu aut. To je nárůst o 22,4 procenta.

Nejprodávanější je Octavia

„Škoda se díky rychlému růstu ziskovosti stala výdělečnější než sesterská značka Volkswagen. A to navzdory tomu, že prodává v průměru levnější auta. Zlepšení hospodaření tak ukazuje, jak se automobilka dokázala vyrovnat se ztrátou čínského trhu a naopak silně posiluje s dražšími modely v západní Evropě,“ analyzují lidovky.cz.

Ve svých českých závodech Škoda loni vyrobila více než 781 tisíc vozů, v zahraničních závodech pak výroba přesáhla 107 tisíc aut.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

„Populární byly u zákazníků především vozy Octavia a plně elektrické auto Enyaq iV,“ uvedl Volkswagen. Právě první čistě elektrický model značky prošel před nedávnem technickým vylepšením (čtěte zde).

Na výrobě se v uplynulém roce nejvíce podílely vozy Octavia, kterých automobilka vyrobila více než 205 tisíc. Druhým nejvíce vyráběným vozem byl Rapid/Scala, kterých sjelo z výrobních pásů více než 172 tisíc. V obou případech je to více než v roce 2022.

Octavia zase šokuje. Facelift jí dal kontroverzní světla a umělou inteligenci

Škoda vyrobila i více vozů Kodiaq, Enyaq iV, Superb a Kushaq, naopak výroba vozů Fabia a Karoq/Kamiq se snížila.

Celý koncern Volkswagen za loňský rok zvýšil tržby o 15,5 procenta na 322,3 miliardy eur, uvedl koncern. Provozní zisk se zvýšil zhruba o dvě procenta na 22,58 miliardy eur.

Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík

Škoda Auto zaměstnává zhruba 37 tisíc lidí. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a ve spolupráci s lokálním partnerem také na Ukrajině. Loni v říjnu automobilka oznámila, že se od letošního roku vrací na trh v Kazachstánu.

Investice do výzkumu a vývoje a kapitálové investice v podání Škody loni klesly o 4,8 procenta na 1,913 miliardy eur, tedy 48 miliard korun. Tvořily tak sedm procent tržeb. Mimo jiné směřovaly do přípravy druhé generace SUV Kodiaq, modernizace výrobní linky Kvasiny a velká část šla na vývoj elektromobilů. Firma také investovala do logistického centra v indické Púně.

V Bratislavě vyrobili první superb. Na lince nahradil nejmenší škodovku


Elektromobil