Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Evropská komise

Dělají globální firmu v Ostravě. E-shopům radí, jak zefektivnit prodej

  • 10
Tři absolventi VŠB-TU Ostrava založili loni společnost MonkeyData. A přišli s aplikací, která analyzuje data pro e-shopy. Za rok nabrali přes dva tisíce zákazníků. Od ledna začínají úspěšnou aplikaci nabízet i ve Spojených státech či v Asii.

Jaký měli začátek? Jan Laštůvka ještě jako student VŠB-TU Ostrava založil internetovou agenturu a později provozoval se svými spolužáky ze školy několik e-shopů.

„Nakonec jsme měli dva, které byly velmi úspěšné. Prodávali jsme zboží asi do šesti států v Evropě. Takto jsme fungovali tři roky,“ řekl třinecký rodák. Hlavně ale narazili na problém, který má většina e-shopů - neumějí analyzovat data.

„Samotný e-shop nestačí. Zboží musíte někde propagovat. Používají se třeba sociální sítě nebo srovnávače zboží,“ líčil Laštůvka. E-shopy ale neumí zpracovat všechna dostupná data. A to přesně dělají absolventi VŠB.

Co konkrétně provozovatel e-shopu může z vašich dat vyčíst?
Například to, jak se chová jejich zákazník, když u nich nakupuje poprvé. Pomocí aplikace ukazujeme třeba nejoblíbenější kombinaci produktů, které zákazníci nakupují. E-shop tak může velmi jednoduše vytvořit slevové balíčky na tyto produkty a prodat mnohonásobně více. E-shopy zjistí i to, ve kterých hodinách lidé nejčastěji nakupují, takže mohou posílit zákaznickou podporu. Ukazujeme také, kolik mají objednávek aktuálně a kolik jich měli touto dobou o rok dříve. Hned tak vidí, jestli rostou, nebo ne. A díky historickým datům už děláme i predikci obratu. Podle toho mohou regulovat skladování zásob a správně nakupovat.

Potřebují e-shopy nějaký speciální program k tomu, aby mohly pracovat s vašimi daty?
Jde o webovou aplikaci, takže není třeba něco instalovat. Přihlásí se prostřednictvím prohlížeče nebo mobilní aplikace. Data jsou v cloud technologii, takže jsou na nejbezpečnějším místě. Vůbec nic se nestane, i kdyby nám přibylo tisíc klientů za noc. Jenom navýšíme kapacitu serverů. Hodně sázíme na mobilní aplikaci, protože dnes mají všichni chytré telefony. Chceme, aby lidé měli co nejjednodušší a co nejrychlejší přístup k datům.

Kolik máte v současnosti zákazníků?
Za první rok více než dva tisíce e-shopů. Každý měsíc jich přibývají stovky. Navíc teď v lednu spouštíme prodeje na globálním trhu. Ve Spojených státech, Asii, Austrálii a hlavních trzích v Evropě.

Sídlíte v Ostravě. Nebudete muset otevřít další pobočky, když začnete působit hned na několika kontinentech?
Určitě. Development necháme dlouhodobě v Ostravě, ale letos otevřeme pobočky v USA a v Asii. Momentálně řešíme New York versus Singapur.

Věříte, že se skutečně prosadíte tak, jak si představujete?
To rozhodně. Pro nás je neuvěřitelnou motivací udělat globální firmu. Baví nás dělat ji z Ostravy. Je nás něco přes dvacet ve věku mezi 25 a 35 lety. Vývojáři tady v Česku jsou moc šikovní. Jenže tady je průměrný plat programátora zhruba padesát tisíc korun, v San Franciscu 250 tisíc korun. A to třeba nejsou tak šikovní jako ti u nás. I proto chceme nechat vývoj u nás.