Firma AWT dopravuje uhlí vytěžené v revíru OKD.

Firma AWT dopravuje uhlí vytěžené v revíru OKD. | foto: awt.eu

Dopravce uhlí kvůli OKD propouštět nebude, těžařská firma platí předem

  • 0
Jsou největším obchodním věřitelem OKD a zajišťují pro krachující těžební firmu prakticky kompletní dopravu uhlí z jednotlivých šachet. Navíc společnost AWT rozhoduje o osudu OKD v prozatímním věřitelském výboru.

Jako téměř nechtěná dcera se mohla před lety cítit společnost AWT, známá také pod dřívějším názvem OKD, Doprava. Původně dceřinou firmu společnosti OKD nejprve převedl Zdeněk Bakala pod společnost NWR, aby ji na začátku roku 2015 prodal (podrobněji zde).

A zatímco matka, společnost OKD, trpěla, dceřiná firma svým majitelům vydělala při prodeji miliardy korun. A peníze vydělává dál. Pro společnost OKD stále pracuje, odváží vytěžené uhlí. Vlastníkem už ale je největší polský železniční dopravce, polostátní společnost PKP Cargo.

„Věříme, že společnost OKD přežije současnou situaci,“ věří Maciej Libiszewski, předseda představenstva společnosti PKP Cargo. „Zatímco před půl rokem byla situace kritická, v jedné chvíli to vypadalo, že se OKD zhroutí, v poslední době se ukazuje, že si takový vývoj nikdo nepřeje. OKD, věřitelé ani vláda České republiky. Rychlé zhroucení firmy by mohlo pro stát znamenat až dvojnásobné výdaje. A jestliže se podaří přivést OKD k pozvolnému útlumu, měli by to všichni, včetně naší firmy AWT, zvládnout.“

AWT není už na dopravě uhlí závislá

Společnost AWT působí na území Moravskoslezského kraje hned v několika rovinách. Vedle zajišťování dopravy uhlí pro OKD zde působí i společnost AWT Rekultivace, firma provozuje také dopravní terminál v Paskově na Frýdecko-Místecku.

Fakt, že společnost AWT není závislá jen na OKD, dává firmě podle Macieje Libiszewského příležitost přestát problémy těžební firmy bez velkých problémů.

„Zatímco dříve byla struktura naší dopravy ze sedmdesáti procent závislá na převozu uhlí, dnes je to jen pětatřicet procent. Proto můžeme v případě, že by se doprava uhlí zastavila, převést naše zaměstnance na jinou práci, možností je i jejich převedení do společnosti AWT Rekultivace,“ vysvětlil Maciej Libiszewski.

Společnost se stala členem prozatímního věřitelského výboru

OKD dluží společnosti AWT zhruba 17 milionů eur. To z firmy činí největšího obchodního věřitele, vyšší částky OKD dluží už jen coby ručitel bankovním domům za dluhy NWR.

„Co s těmi penězi bude, nevíme, bude záležet na výsledku konkurzu. Současné služby si necháváme OKD platit předem, platí se vždy na týden,“ vysvětlil předseda představenstva společnosti PKP Cargo současnou podobu spolupráce s krachující těžební společností.

Díky svému postavení mezi věřiteli se společnost AWT stala členem prozatímního věřitelského výboru. Ten až do 10. srpna rozhoduje o nejnutnějších krocích při záchraně OKD.

Vedle AWT je ve výboru Revírní bratrská pokladna a Česká správa sociálního zabezpečení, která prozatímnímu výboru předsedá.

Firma hledá strojvedoucí

„Při jednáních ve výboru své kroky samozřejmě konzultujeme s českým státem, je to pro nás důležité. PKP Cargo je z velké části vlastněná polským státem, proto tam, kde to jde, se státy, kde působíme, chceme spolupracovat.“

Přestože není jisté, kdy spolupráce AWT s OKD může skončit, hledá firma nové zaměstnance, například strojvůdce. „Jelikož stále rozšiřujeme počet přepravních tras, hledáme nové strojvedoucí, kteří by pokryli naše rostoucí provozní potřeby. Proto jsme se rozhodli investovat do budoucích zaměstnanců a na vlastní náklady uspořádat kurz pro strojvedoucí,“ řekla Žaneta Sigmundová, personální ředitelka skupiny AWT. „Jedná se již o třetí kurz, ale poprvé jsme ho na základě udělené akreditace od Drážního úřadu realizovali kompletně sami.“

Společnost AWT zaměstnává v České republice více než 2 100 lidí, provozuje šedesát železničních vleček.