Nápad je teprve v plenkách. Už za několik měsíců se s ním však ostravská radnice chystá oslovit ministerstvo financí. Plán na zavedení smogových vinět počítá s prodejem speciálních nálepek. Bez nich by řidiči během inverze do města nemohli.
Podle primátora Petra Kajnara by největší efekt měly nálepky v celé ostravsko-karvinské oblasti. To je však běh na velmi dlouhou trať, vedení radnice se tak momentálně zabývá možným používáním vinět na území Ostravy.
Nálepka za padesátikorunu
Jak se daří snížit vliv aut
|
"Zatím je to ve stadiu úvah, nemáme vše doladěné do detailů. Šlo by o nálepky, které by se prodávaly za padesátikorunu. Omezení vjezdu by se týkalo celého města, dovnitř by mohla jen auta se smogovou nálepkou," přibližuje náměstek pro životní prostředí Dalibor Madej.
Dodává, že se Ostrava inspirovala německými městy, kam během inverze jezdí jen auta se zelenou nálepkou. "Během dosavadních debat jsme však zjistili, že legislativa možnost vybírat peníze dovoluje jen ministerstvu financí. Příští rok bychom ministerstvu tento projekt chtěli nabídnout," říká Madej.
Primátor Petr Kajnar, který nápad zveřejnil, se k vinětám pro redakci MF DNES nemohl vyjádřit, je na služební cestě. Pro Radiožurnál však minulý týden uvedl, že peníze z prodeje vinět by šly do projektů na zlepšení stavu ovzduší. "Za utržené peníze bychom mohli poskytnout lidem MHD zdarma," uvažoval Kajnar.
Ostrava odmítla nízkoemisní zóny
Právě MHD zdarma mělo předminulou zimu nalákat více lidí do tramvají, trolejbusů a autobusů. A omezit množství aut v ulicích. Efekt však byl jen minimální a město za opatření utratilo miliony (více čtěte zde). Smogové viněty jsou podle Kajnara cestou, jak se těmto problémům vyhnout.
Ostrava přitom odmítla ministerstvem životního prostředí navrhované nízkoemisní zóny. Ty počítají se zákazem starších a čmoudících aut do ulic vždy, když se hodnoty prachu vyšplhají nebezpečně vysoko. "V Ostravě je možné je podle studií vyhlásit v centru, ve Svinově a v Porubě," uvedl již dříve ministr Tomáš Chalupa.
Podle představitelů města jsou však překážkou nedostavěné silnice. "Objížďky jsou v Ostravě problém. Řidiči by měli problém dojet tam, kam potřebují. Naopak viněty omezí vjezd aut. Každý si rozmyslí, jestli potřebuje nebo nepotřebuje vjet. A když pojede, musí mít vinětu," vysvětluje Madej.
Chybí nutná infrastruktura, třeba obchvaty
Odborníci říkají, že omezení dopravy může ovzduší pomoci. "Záleží na konkrétním místě, ale třeba v Porubě to může udělat hodně," uvedl Jiří Bílek ze Zdravotního ústavu.
Chybí však potřebná infrastruktura. Konkrétně městská část Poruba čeká na obchvat, takzvanou Prodlouženou Rudnou, už osmnáct let. "Termín dokončení v prosinci 2015 je velmi orientační. Jde o předpoklad při průběžném financování, to ale nemáme zajištěné," říká Roman Kluzák z ministerstva dopravy. "Ani skladba MHD není ideální. Muselo by přibýt tras i linek," míní také Vendula Krčmářová ze sdružení Arnika.
Ministerstvo financí zatím nechce předjímat, jak by se k případnému podnětu města postavilo.