Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli holinám mizí v Beskydech turistické trasy. Značky není kam malovat

  18:55aktualizováno  18:55
Polomy a obrovské plochy vykácených lesů v Beskydech trápí značkaře. Na některých místech se síť turistických tras úplně ztrácí.
Značky na stromech by mohlo v Beskydech nahradit tyčové značení. Je to však zdlouhavé a dražší řešení.

Značky na stromech by mohlo v Beskydech nahradit tyčové značení. Je to však zdlouhavé a dražší řešení. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Turisté, kteří se vydají na výlet do Beskyd a lokalitu neznají, se mohou dostat do potíží. Kvůli holinám mizí totiž i stromy s turistickými značkami. Pokud turisté nebudou vybavení chytrým mobilním telefonem, mohou dokonce i zabloudit. V kopcích jsou navíc mnohé úseky bez signálu, takže jim ani telefon nepomůže.

„Snažíme se značky obnovovat, jenže narážíme na problém, že není na co je namalovat. Kámen u země člověk lehce přehlédne, v zimě bude pod sněhem,“ řekl Stanislav Duchek, který má pro Klub českých turistů (KČT) na starosti značení turistických tras.

Nejhorší situace na hřbetu Ondřejníku i na Rožnovsku

Podle něj je nejkritičtější situace ve Slezských Beskydech na trase Mosty u Jablunkova směr Skalka, kam vede červená značka. Podobně je na tom žlutá trasa z Dolní Lomné, hřeben Ondřejníku i hory na Rožnovsku, jež zčásti patří do Moravskoslezského a zčásti do Zlínského kraje. „Nově postupně mizí značení na Kozubovou, padá tam jeden strom za druhým,“ doplnil Duchek.

Smrkové porosty jsou v horských oblastech silně napadené kůrovcem, přestárlé a nemocné. Proto se kácí ve velkém. „Smrk nemá hluboké kořeny. Když je oslabený kůrovcem i suchem, každý silnější vítr ho lehce vyvrátí. Není v silách lesníků a soukromníků odstraňovat všechny polomy najednou. Popadané kmeny tak ve svazích leží delší čas, z čehož zase těží kůrovec a rychle se množí,“ vysvětlil značkař.

Podle Duchka se situace zlepší odhadem až za třicet nebo čtyřicet let, kdy vyrostou smíšené lesy, které se vysazují po jednodruhových smrčinách. „Že to pomůže, nám ukazuje situace na Javorovém. Mnozí si možná pamatují, jak zničené tam byly spadem ze železáren smrky před třiceti roky. Nahradily je smíšené lesy a nyní je to jedno z mála míst, kde to drží,“ uvedl Duchek.

„Požádáme o pomoc Lesy ČR“

Klub českých turistů nyní pracuje na plánu, jak chybějící značení nahradit. Chce využít třímetrové ocelové tyče, které by se ukotvily v zemi.

„Jde však o dost nákladnou záležitost. Jeden takový ocelový kolík s povrchovou úpravou přijde asi na pětistovku. Když se k tomu připočítá betonování a práce, náklady ještě stoupnou. Proto chceme požádat podnik Lesy ČR, zda by nám nepomohl zajistit dřevěné tyče. Vytvořili bychom díky nim takové značení, jako mají v Krkonoších,“ podotkl Duchek.

Značkařských kolíků má KČT jistou zásobu. Jejich umístění předchází podrobný průzkum terénu, na kterém KČT právě pracuje a počítá, kolik jich bude potřeba. „Také potřebujeme sehnat skupiny značkařů. Většina z nich je zaměstnaná, není tak snadné domluvit jich příslušný počet na určitý termín. A také na to musíme vyhradit finance. Odhaduji, že s nejvíce zdevastovanými úseky bychom mohli začít na konci léta,“ řekl Duchek.

V Jeseníkách hrozí, že zkolabuje celá síť značení

Mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová sdělila, že státní společnost s Klubem českých turistů spolupracuje dlouhodobě. „Mimo jiné právě na značení turistických cest. Naše spolupráce je dobrá. Až obdržíme konkrétní žádost od značkařských organizací ohledně dřevěných tyčí, určitě ji zvážíme a budeme se snažit najít řešení,“ uvedla Jouklová.

Značkař si ovšem netroufá odhadnout, jak dlouho bude náprava následků kalamity trvat. Odstraňování poškozených a nemocných lesů totiž pokračuje.

„Proto netušíme, kolik kolíků či tyčí bude potřeba. Už nyní se však obávám, že nebude v silách a možnostech jen značkařů toto vyřešit. Ještě mnohem horší situace je momentálně v Nízkém Jeseníku, kde reálně hrozí, že zkolabuje celá síť značení.“

Autor:



Nejčtenější

Živel Pastrňák na kamaráda Ciencialu: Ty vole, vstaň! Jdeme hrát

Autor dvou třineckých gólu David Cienciala.

Je jeden z mála, ne-li jediný, kdo dokáže vyhlášeného hokejového pohodáře Davida Pastrňáka vytočit. „Je skvělý a...

Dvacet let čekání skončilo. Začíná se stavět obchvat Frýdku-Místku

Poklepáním základního kamene začala v úterý dlouho odkládaná stavba první části...

Za necelé čtyři roky má skončit trápení obyvatel Frýdku-Místku, jehož středem projíždí denně na čtyřicet tisíc...



Trenér Petržela čelí obžalobě z posílání vulgárních výhrůžných textovek

Vlastimil Petržela sleduje trénink ostravských fotbalistů.

Okresní soud v Opavě se ve středu začal zabývat zasláním dvou SMS zpráv, ve kterých loni někdo vulgárně vyhrožoval...

Osmistovka: Poklidné hornické sídliště se postupně změnilo v ostudu Karviné

Milan Sivák by se z Osmistovky stěhoval hned. Stěhují se zde prý problémoví...

Lokalita Karviné, nazývaná místními „Osmistovka“, má mezi lidmi natolik špatnou reputaci, že ceny nemovitostí v jejím...

Ostravané zatím marně vyhlížejí v ulicích nové tramvaje od Stadlera

Do Ostravy v druhé polovině dubna dorazil první vůz nového typu tramvaje. V...

Fanoušci dopravy se těšili, že začátkem května uvidí na kolejích prototyp tramvaje vyrobené polským závodem švýcarské...

Další z rubriky

Mučení Němců v ostravském lágru připomene jednoduchá pamětní deska

Budova bývalé firmy Hanke, posléze lágru, v 60. letech minulého století. Němci...

Bez vítěze skončila výtvarná soutěž, z níž měla vzejít podoba pietního místa připomínajícího oběti bývalého...

Bývalé radní Ostravy-Jihu soudí kvůli předražené zakázce na údržbu zeleně

Soud začal řešit zakázku na údržbu zeleně v Ostravě-Jihu. Na snímku od soudce...

Překvapením skončil první den hlavního líčení u Okresního soudu v Ostravě, který začal projednávat zakázku na údržbu...

Dvacet let čekání skončilo. Začíná se stavět obchvat Frýdku-Místku

Poklepáním základního kamene začala v úterý dlouho odkládaná stavba první části...

Za necelé čtyři roky má skončit trápení obyvatel Frýdku-Místku, jehož středem projíždí denně na čtyřicet tisíc...

Najdete na iDNES.cz