Děti ze Základní školy npor. Loma v Příboře si už vyzkoušely, jaké to je...

Děti ze Základní školy npor. Loma v Příboře si už vyzkoušely, jaké to je poznávat přírodu cestou na Lysou horu. | foto: Archiv ZŠ npor. Loma Příbor

Od počítačů vyhnali děti do přírody. Učí je na Lysé hoře

  • 4
V Beskydech začal fungovat unikátní vzdělávací projekt. Děti se učí poznávat přírodu na horách.

Přijít ze školy domů, převléct se a vyrazit ven či do kroužku, aby mohly být se svými kamarády. Ještě před několika lety nic nevídaného. Jenže dnes je takových dětí čím dál méně. Mnohé z nich raději tráví čas u počítačů či televizí.

„Některé průzkumy dokazují, že české děti tráví denně u počítače čtyři až šest hodin, což je alarmující. Kvůli tomuto způsobu trávení volného času úplně degenerují,“ upozornil Jiří Stejskalík z Klubu českých turistů.

I proto přišel před čtyřmi roky s nápadem, jak tuto nepříznivou situaci změnit. Vymyslel výukový program nazvaný Dostaňme děti do přírody od PC a televizí.

„Tehdy totiž stínový ministr Chládek zveřejnil článek, ve kterém uvedl, že pokud se stane ministrem, začne se více věnovat masovým sportům a spolkům,“ přiblížil Stejskalík, který proto Chládka tehdy oslovil.

„Když se pak stal ministrem, skutečně mě do Prahy pozval a společně jsme tento projekt prodiskutovali. A velice jej nadchl,“ pokračoval Stejskalík.

Na Lysé hoře dokázali tento edukační projekt spustit letos v květnu. Přestože funguje teprve krátce, získal si už mnoho nadšených dětí i jejich učitelů.

Některé děti dnes nepoznají ani kopřivu

A jak přesně funguje? Princip je úplně jednoduchý. Děti přijedou i se svými učiteli do Ostravice na nádraží, kde na ně čekají vyškolení lektoři. Následně s nimi jdou na vrchol Lysé hory přes několik stanovišť, na kterých se děti učí poznávat různé rostliny, květiny a byliny. „Dneska mají děti katastrofální znalosti, nepoznají ani kopřivu,“ upozornil Jiří Stejskalík.

V průběhu pěti měsíců se už na nejvyšším vrcholu Moravskoslezských Beskyd takto vystřídalo přibližně šest set dětí.

„Cestou na Lysou se učí i matematiku. Například způsobem, že se dozví, že jsou na nějaké kótě, ví, ze které vyšly, a učitelé s lektory se jich ptají, kolik už ušly a kolik jim ještě zbývá ujít,“ nastínil Jiří Stejskalík.

„Zbystří si tak hlavy a uvědomí si, že mají vyučování, není to výlet. Takto projekt deklarujeme i ve školách, kde ho propagujeme. I učitelé jsou si vědomi toho, že jsou ve výuce, když jdou s dětmi nahoru,“ pokračoval.

Když děti dorazí až na vrchol, shromáždí se v audiovizuální učebně v suterénu Bezručovy chaty, kde se podívají na filmy o ochraně přírody a krajiny.

„Tady pak zhodnotíme celý den, děti si napíšou krátký testík, co se dozvěděly, co se jim líbilo, jak to pro ně bylo náročné. Jejich poznatky pak s lektory vyhodnocujeme, abychom mohli projekt ještě upravovat,“ řekl Stejskalík s tím, že následně si žáci dají polévku nebo párek a společně s učiteli se vracejí dolů.

Nadšené děti pak přišly na Lysou i se svými rodiči

Ne všude se projekt setkal s pochopením. Našli se už i představitelé škol, kteří tvrdí, že je pro děti takový způsob výuky fyzicky příliš náročný a že není v jejich silách vyjít nahoru. To je ale podle Stejskalíka nesmysl.

„Děti, které tady už byly, nahoře běhaly, aniž by si uvědomovaly, že jsou na kopci. Je poznat, že jsou nadšené. Už jsem zaznamenal i případy, kdy tady potom přišly ještě s rodiči, protože jim chtěly všechno ukázat,“ podotkl.

Jedinou překážkou bývá v zimě zledovatělá trasa vedoucí z Ostravice. S tímto problémem se však propagátoři tohoto projektu dokázali vypořádat.

„Domluvili jsme se s ředitelem Sepetné, že si tam pronajmeme jednu místnost a výukový okruh upravíme tak, aby děti šly v okolí Sepetné a k Čeladné. To v případech, když bude problém se na Lysou dostat,“ vysvětlil Jiří Stejskalík.