Běžkařských stop využívá v kraji stále více lidí.

Běžkařských stop využívá v kraji stále více lidí. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Běžkařů přibývá, údržbáři stop ale dostanou výrazně menší dotace

  • 0
Běh na lyžích, to je in. Upravovatelé tras ale cítí hořkost. Ze čtyřmilionového balíku krajských dotací získají menší díl než dosud. Důvod? Finanční nároky žadatelů stouply a aby kraj dal všem stejně, snížil jednotlivou dotaci ze 70 na 47 procent

Vděčnost za peníze na jedné straně, na straně druhé vědomí toho, že musí šetřit. Takové pocity má před nadcházející zimou Ondřej Holub.

Je nejen starostou Malé Morávky, ale i jednatelem obecního "eseróčka", které se stará o úpravu osmdesáti kilometrů běžeckých tras.

Zatímco v posledních letech společnost získávala od kraje na úpravu stop až sedmdesát procent nákladů, jež uvedla jako uznatelné v žádosti o dotace, letos to bude - stejně jako v případě dalších upravovatelů stop - jen 47 procent.

"Každý rok potřebujeme na úpravu tras asi milion korun. Když bývala dotace 65 procent, dopláceli jsme ze svého 350 tisíc, což není málo. A nově bude situace ještě problematičtější," nastiňuje Ondřej Holub.

Jednoduše řečeno: společnost bude muset šetřit. Běžkaři by to přitom prý pocítit neměli. Úspory totiž míří třeba do oblasti předsezonní údržby, nikoli do samotné úpravy tratí.

"Pokud bychom ale dotace ve stejné výši jako nyní měli dostávat i v příštích letech, začal by to být velký problém," upozorňuje Ondřej Holub.

Hořkost cítí i další upravovatelé běžeckých tras. Shodně sice děkují, že jim kraj peníze dá, zároveň ale poukazují na to, že letošní sezona pro ně bude co do finančního pokrytí náročnější než ty předešlé.

Jak řekla mluvčí kraje Miroslava Chlebounová, balík peněz určený na úpravu tras v kraji zůstává i v nadcházející sezoně stejný jako v minulosti - čtyři miliony.

"V předložených žádostech ale upravovatelé tras žádali v součtu mnohem vyšší částku, než jaká byla určena na tento dotační titul. Aby byla dotace rozdělena rovnoměrně mezi všechny žadatele, muselo dojít ke snížení procentuální výše ze 70 na 47 procent," uvedla mluvčí.

Zatímco zástupci kraje přitom míní, že finanční nároky žadatelů o dotace se zvedly jednoduše kvůli tomu, že se nově rozrůstá délka upravovaných tras, které nyní čítají 774 kilometrů, z řad upravovatelů zní i jiný názor.

"Troufnu si říct, že někteří z žadatelů o dotace své finanční nároky nadhodnocují, ale všechny peníze nevyčerpají a ty pak padnou zpět do krajské kasy," řekl například vedoucí areálu Ski Vítkovice Bílá Jaroslav Vrzgula.

Jasno, hlavně v tom, kolik kilometrů tras skutečně upraví, mají udělat GPS navigace. Ty už v loni v rolbách vozili upravovatelé stop v Beskydech a nově je budou mít i ti z moravskoslezské strany Jeseníků.

Zatímco většina upravovatelů stop věří, že příští rok by se výše dotací mohla vrátit do dřívějších čísel, jiní si uvědomují, že výhledově nemusí být poskytování dotací udržitelné.

"Stále častěji žádáme o finanční příspěvek i veřejnost," řekl Jakub Satek z Lyžařského klubu Veřovice.