Primátor je přesvědčený, že bezplatná jízda po dálnici, která tvoří obchvat centra města, by výrazně pomohla. "Do ulic města se po zpoplatnění městského úseku dálnice vrátilo mnoho aut, což přitěžuje ovzduší. Doprava je minimálně třetinovým zdrojem jeho znečištění," argumentuje primátor a slibuje, že o výjimku požádá znovu - po změně vlády.
Náměstek ministra dopravy Martin Sýkora ale v zamítavé odpovědi uvedl, že město může podle zákona o ochraně ovzduší umožnit v době smogové regulace provoz po části dálnice D1 bezplatně.
Zdarma snad až při opravě Svinovských mostů
To ale podle primátorova náměstka Boháče není tak jednoduché a neřeší to problém, o který městu jde. "Bezplatně lze jezdit po části D1 jen v situaci, kdy je nejbližší úsek silnice v havarijním stavu nebo v rekonstrukci. Pak se dá část dálnice využít jako objízdná trasa bez poplatku, ale jen v době regulace mobilních zdrojů znečištění," vysvětluje Boháč a dodává, že taková situace může nastat, až začne rekonstrukce Svinovských mostů.
Ostravský primátor tvrdí, že vedení města dělá v rámci svých pravomocí pro vzduch bez smogu maximum, ale odpovědnost nese stát. I proto loni v květnu ostravský magistrát podal žalobu na vládu i na ministerstva životního prostředí a dopravy za to, že nezajistily zdravé ovzduší.
Zda město s žalobou uspěje, lze těžko odhadnout. Jisté je zatím jen to, že na výsledný verdikt si počká ještě dlouho. Soud i úřady totiž zatím stále shromažďují podklady.
Dopravci dostali takřka 16 milionů
Ostravští radní se ale nevzdávají. Loni v prosinci prosadili záměr bezplatné hromadné dopravy ve městě při vyhlášení signálu smogové regulace. "Dopravcům jsme od té doby proplatili ztráty ve výši necelých 16 milionů korun," říká mluvčí města Andrea Vojkovská.
Zatímco lidé z jiných měst Ostravě bezplatnou dopravu závidí, místní lidé ji kritizují. Hlavním důvodem je to, že většina Ostravanů má měsíčníky, takže stejně neušetří, a aut na silnicích neubývá.
"Akce už teď splnila svůj účel, všichni o smogu mluví. V tomto smyslu jde o nejúčinnější kampaň. Věřím, že časem přibude řidičů, kteří začnou bezplatnou dopravu využívat a zamyslí se třeba i nad tím, čím doma topí nebo jestli třídí odpad," říká náměstek primátora Aleš Boháč s tím, že jde jen o jedno z řady opatření, kterým se radnice snaží zlepšit životní prostředí.
Další plán počítá s častějším úklidem
Další snahou radních o lepší vzduch v Ostravě je častější úklid silnic na území města. Ten totiž zabraňuje víření prachu.
"Ostravské komunikace loni sebraly při čištění silnic ve městě 751 tun smetků, z toho při nadlimitním čištění (za finanční prostředky města) 463 tun nečistot," uvedl Aleš Boháč s tím, že v uplynulých letech město dotovalo milionovými částkami i nadlimitní čištění silnic, které udržuje kraj či stát.
Tento týden zastupitelé schválili znění dopisů, ve kterých žádají radní kraje i vedení Ředitelství silnic a dálnic, aby zajistili častější úklid silnic v Ostravě z vlastních rozpočtů. Na odpověď si počkají, adresáti ještě žádost nedostali.