Od železničního neštěstí ve Studénce uběhl půlrok.

Od železničního neštěstí ve Studénce uběhl půlrok. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Studénka půl roku po neštěstí na přejezdu. Řidiče kamionu čeká soud

  • 6
Jen zdánlivě překryl červencovou tragédii na studéneckém železničním přejezdu nános času. Řidič kamionu čeká na soud a město chystá změny v dopravě. I rozbitý vlak se snad dočká opravy.

Stovky automobilů denně přejíždějí přes hlavní železniční trať ve Studénce na Novojičínsku. Asi jen stěží si někteří z řidičů vzpomenou, že dnes to je přesně půl roku, co na kolejích zůstal stát plně naložený polský kamion. Po nárazu pendolina zemřeli tři cestující, další téměř dvacítka lidí utrpěla těžká zranění, někteří s celoživotními následky.

„Dvě špatná rozhodnutí během půlminuty a šíleně nešťastná souhra náhod. Bohužel na to, co se stalo, se nedá zapomenout,“ konstatoval ředitel moravskoslezských hasičů Zdeněk Nytra.

Překvapením pro všechny byl fakt, že pendolino zůstalo po nárazu do plně naloženého kamionu na kolejích. „Ve všech podobných případech vlak vykolejil. Tady se to naštěstí nestalo, jinak by nejspíše bylo obětí ještě více,“ poznamenal Nytra. Viník nehody, padesátiletý Polák Slawomir Sondaj, předstoupí už příští týden před novojičínský soud.

Přiznává, že na přejezd vjel v době, kdy neměl, ale hájí se, že blikající červená světla vůbec neviděl. Za nedbalostní obecné ohrožení mu hrozí vězení od tří do deseti let.

Současně ve Studénce chystají změny v dopravě. Připravují například náhradní trasu pro kamiony, které by tak nemohly přes velmi frekventovanou trat přejíždět.

Další patálie. Strojvůdce musel opět do nemocnice

Před měsícem se usmíval a těšil se domů. Strojvedoucí pendolina Jan Černý těsně před svátky opustil nemocnici a v novém roce měl nastoupit na rehabilitaci. „Bohužel ho začal trápit zánět nohy, musel proto zpátky do nemocnice na JIPku a v sobotu podstoupil další operaci. Je to pro něj psychicky velmi náročné,“ povzdychl si Černého kamarád a kolega z pražského depa Jiří Běhounek.

Když Černý v osudný den při vyjetí z oblouku spatřil na přejezdu kamion, bylo mu jasné, že na zastavení má velmi málo času. Zatáhl za brzdu a snažil se uniknout z laminátové skořepiny pendolina. Stačil sice opustit kabinu, ale v prvním vagonu udělal jen pár kroků. Pak už ho začal drtit svazek plechů převážených v polském kamionu.

Přežil, ale lékaři mu pravou nohu museli amputovat. A jak se ukazuje, zcela v pořádku není ani ta druhá. „Musíme doufat, že to Honza zvládne a co nejdříve se uzdraví,“ řekl Běhounek. Radost mu udělala sbírka, na kterou lidé poslali 3,7 milionu korun. „To je senzační, jsme všem dárcům moc vděční,“ těší Běhounka. Současně upozornil, že sbírka už skončila. „Peníze jsme poslali Honzovi a sbírkové konto zrušili.“ Peníze poslouží například na bezbariérové bydlení nebo úpravu řízení automobilu.

Trasa by vedla přes bývalý areál vagonky a trať by těžkotonážní vozidla přejela přes most. „Nyní vybíráme zhotovitele studie proveditelnosti odklonění nákladní dopravy,“ přiblížil studénecký místostarosta Petr Odchodnický.

Na billboardech momentka z havárie

Na studii netrpělivě čekají na Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Tam se postupně rodí možnosti přebudování železničního přejezdu.

„Úplné vyloučení nákladní dopravy by větší bezpečnosti na přejezdu jistě výrazně pomohlo,“ konstatoval mluvčí SŽDC Marek Iliaš. Poté se rozhodne, zda se podle přání ministra dopravy Daniela Ťoka začne budovat nadjezd.

Co nejdříve by se ale u místa tragédie měly objevit varovné billboardy. „Prvotní představa je taková, že by se na nich objevil záběr střetu pendolina s kamionem. To by pro řidiče bylo snad dostatečně varovné. Ale ještě se radíme s odborníky z Besipu,“ přiblížil místostarosta Odchodnický.

Dodal, že úplně nejúčinnější by bylo zvýšení pokuty za neoprávněný vjezd na přejezd na 25 tisíc korun. Rozbité pendolino stále stojí v pražském depu. Italský výrobce už avizoval, že oprava přijde zhruba na 200 milionů korun, pojistka provozovatele kamionu ale má limit 35 milionů.

„Pendolino však určitě opravit chceme, je to náš prémiový produkt a tuto jednotku potřebujeme,“ řekl už dříve mluvčí Českých drah Radek Joklík. Upozornil ale, že poslední slovo bude mít až dozorčí rada Českých drah.

27. září 2015