Boj proti stavbě tratě nevzdáme, říkají její odpůrci z Poruby

  11:55aktualizováno  11:55
Zatím jde pouze o pracovní nákresy tramvajové tratě, kterou chce Ostrava postavit asi za miliardu v části Poruby a Pustkovce. Přesto budí rozporuplné emoce.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Příznivci tramvaje, k nimž se hlásí i radní města pro dopravu Lukáš Semerák, jsou spokojení. „Těší mě, že se projektanti snaží, aby zásahy do okolí byly minimální, což jsme slíbili. Kontroverzní prvky navrhují v alternativách, abychom měli možnost si vybrat,“ říká Semerák.

Odpůrci tramvaje jsou naopak zděšení. Mají více obav než dříve.

„Na výkresech je vidět brutální rozšíření cest až na trojnásobek dnešního stavu, tedy zábor půdy. Slibovaný travnatý pás bude jen šidítkem na betonovém podloží. Pokácejí stromy, například lípy v parku na ulici Ludvíka Podéště. Zmizí cyklostezka z ulice Průběžné a nahradí ji jen pás pro cyklisty. Takže uprostřed pojede tramvaj, podél ní auta a na kraji bez jakéhokoli předělu lidé na kole,“ popisuje členka petičního výboru proti tramvajové trati Markéta Vysloužilová chystané změny, se kterými nesouhlasí.

Protiargumentů má mnohem víc. „Podle nákresů bude mít trať troleje! Primátorem slibované tramvaje na baterky se nekonají. Ani v ulici Bedřicha Nikodema. Lidé bydlící poblíž Globusu budou mít pod okny betonové parkoviště s velkorysou točnou tramvají. Vjezdy a výjezdy k řadě domů podél trati budou možné jen v jednom směru. Zruší zastávku U Zuzany... I jiné zastávky zmizí nebo změní polohu.“

Zmizí stavby za 100 milionů?

Vysloužilová není sama, koho návrhy děsí. Odborník na městské inženýrství Jiří Kalvach z Poruby tvrdí, že nová trať zničí životní prostředí podél všech navržených tras.

„Není tam místo pro koleje bez likvidace současné infrastruktury. Kvůli trati, kterou místní nepotřebují, zlikviduje město chodníky, silnice, kruhové objezdy i cyklostezky postavené v posledních 15 letech asi za 100 milionů a pokácí 311 stromů. Každý Poruban musí zaplakat, když vidí, co vše zmizí kvůli zbytečné trati,“ míní.

Protože chce své výhrady dokázat, chystá videoanimaci, která ukáže proměnu prostředí po případném zavedení tramvaje. Tvrdí také, že podle jeho propočtů se emise při stavbě, která může trvat až dva roky, zvýší na šestinásobek současných hodnot.

„Pro místní lidi je to nepřijatelné. Měli by povstat proti vedení města i Poruby, jejíž zastupitelé se zatím k projektu jednoznačně nevyjádřili,“ dodal.

To zastupitelé Pustkovce už dříve na návrh obyvatel stavbu odmítli. „Pustkovec se brání tramvaji už čtvrt století. Muselo by se stát něco zásadního, aby obec změnila postoj,“ věří Petr Holuša, který je proti stavbě trati v ulici Bedřicha Nikodema, protože má vést asi 10 metrů od zdi jeho rodinného domu.

„Výrazně by to ovlivnilo život můj i sousedů. Obtěžoval by nás hluk i vibrace z tramvají. Silnice by se přiblížila k našim domům. Ale nejde jen o to. Jako občanovi mi vadí, že tenhle megalomanský projekt není odůvodněný ničím jiným než šancí získat velké evropské dotace. Nikdo přitom nezadal studii, která by komplexně řešila nejvhodnější dopravu v celé lokalitě. Město si jen objednalo projekt tramvaje, která tu vůbec není potřebná a přináší spoustu negativ,“ tvrdí Holuša s vírou, že žádná nová trať nevznikne. „S dalšími odpůrci tratě využijeme všech zákonných možností k tomu, abychom stavbě zabránili,“ dodal.

Radní: Debatujme až na podzim

Semerák oponuje, že většina Porubanů tramvaj chce, ale na závěry je brzy, protože návrhy budou hotové až na podzim. „Až pak o nich můžeme racionálně debatovat se zastupiteli i občany obvodů,“ řekl.

Netají, že když bude malý Pustkovec proti stavbě a velká Poruba pro, trať vznikne. „Osobně ale preferuji trasu jen v ulicích 17. listopadu a Průběžné ke Globusu. Ta přinese lidem nejvíc výhod a koleje se tam vejdou do středu silnic,“ říká.



Nejčtenější

Nejraději znovu a lépe. Socha Špinarové čelí kritice odborníků i veřejnosti

Socha Věry Špinarové byla odhalena v Husově sadu v centru Ostravy. (17. 10....

K soše zpěvačky Věry Špinarové míří jeden kritický komentář za druhým. Velké části veřejnosti i odborníkům se nelíbí...

Do střechy vozu s pražskou značkou někdo v Ostravě zasekl krumpáč

Podnikateli z Ostravy někdo zasekl do střechy luxusního vozu krumpáč.

Nepříjemné překvapení čekalo v neděli odpoledne na podnikatele Michala Kubíčka z Ostravy. Do střechy jeho luxusního...



Tušil jsem, že bude velmi kontroverzní, říká autor sochy Špinarové

David Moješčík ve svém ateliéru v Janovicích při pracích na soše Věry Špinarové.

Vtípky, petice, výzvy k předělání. Ostravská socha Věry Špinarové od veřejnosti zatím sklízí zejména kritické ohlasy....

Hradec je novým lídrem. Chomutov má první body, slaví Sparta i Kometa

Tomáš Marcinko z Třince tečuje puk, který míří do branky hostujícího celku....

Deváté kolo hokejové Tipsport extraligy přineslo změnu na čele tabulky. Novým lídrem je Hradec Králové po výhře 3:2 v...

Školačky pomáhaly kolabujícímu seniorovi. Dospělí je při tom míjeli

Statečné dívky ocenil starosta Ostravy-Jihu Martin Bednář.

Tři dívky ze Základní školy Kosmonautů 13 v Ostravě-Zábřehu pomohly seniorovi, který zkolaboval na ulici a sesunul se k...

Další z rubriky

Tušil jsem, že bude velmi kontroverzní, říká autor sochy Špinarové

David Moješčík ve svém ateliéru v Janovicích při pracích na soše Věry Špinarové.

Vtípky, petice, výzvy k předělání. Ostravská socha Věry Špinarové od veřejnosti zatím sklízí zejména kritické ohlasy....

Podporou Baníku hlásíme, kam patříme, vysvětluje ředitel Vagónky Ostrava

Ředitel Vagónky Ostrava Martin Bednarz ve vyráběném vagónu. Firma se nyní...

Novou práci na několik let by měla mít zajištěnou společnost Škoda Vagonka vyrábějící v Ostravě vagony a vlakové...

Školačky pomáhaly kolabujícímu seniorovi. Dospělí je při tom míjeli

Statečné dívky ocenil starosta Ostravy-Jihu Martin Bednář.

Tři dívky ze Základní školy Kosmonautů 13 v Ostravě-Zábřehu pomohly seniorovi, který zkolaboval na ulici a sesunul se k...

Najdete na iDNES.cz