Projekt se mohl zdát jako bezchybný. V poslední době se ale vynořuje stále více poměrně zásadních komplikací, které ho brzdí.
Právě ministru Žákovi před pár týdny zástupci Havířova psali, aby svůj postoj přehodnotil, neboť v opačném případě by město mohlo přijít o už přislíbenou 85milionovou dotaci. Teď ministr odpověděl.
Ve zkratce napsal: Zapomeňte na bourání nádraží, České dráhy na ně teď stejně nemají peníze. A navíc je třeba počkat, až bude budova, stejně jako další majetek drah, převedena do vlastnictví státu. Přes snahu ministra o zachování nádraží se nicméně zástupci města nevzdávají.
"Věříme, že se nám projekt podaří prosadit s ohledem na už proinvestované prostředky i čas, který jsme věnovali přípravě stavby," říká mluvčí Havířova Eva Wojnarová.
A jak už teď zástupci Havířova avizují, v případě, že se původní projekt neuskuteční, dost možná požádají ministerstvo, ať jim dá tři miliony, které už do něj vložili.
Dráhy: Peníze nestihnou vyčerpat
S uskutečněním původního projektu to ale vypadá čím dál víc nahnutě. Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové už je teď v podstatě jasné, že jeho iniciátoři nestihnou v nynějším programovacím období vyčerpat slíbené peníze z EU.
Než se totiž členové krizového štábu, který řeší, jak výpravní budovu zachovat, ale zároveň nádraží i jeho okolí modernizovat, shodnou na jediné variantě, dost to potrvá. A o peníze z EU bude ministerstvo žádat zřejmě znovu v novém programovacím období.
Krizový štáb přitom v poslední době nebyl jediný, kdo hledá nové alternativy, jak havířovské nádraží a jeho okolí obnovit.
Na dvacet studentů architektury z Ostravy, Brna a Liberce se minulý týden zapojilo do série akcí Nádraží žije!, již uspořádali zástupci sdružení Důl architektury na podporu zachování výpravní budovy.
Dětem promítali seriál Pohádky o mašinkách, otevřeli speciální kavárnu či třeba vysvětlovali středoškolákům vztah mezi člověkem, prostředím a historií města, kde žije.
Zachování nádraží, které je dnes sice zpustlé, ale zároveň architektonicky cenné, dál žádá i ministr v demisi Žák.
"Tak velkorysé nádraží už Havířov nikdy mít nebude," upozorňuje ministr, podle něhož zástupci města od počátku věděli, že záměr zbourat cennou stavbu s sebou přinese i odpor veřejnosti. Tento odpor ale podle něj ignorovali.
Eva Wojnarová připomíná, že bourání nádraží není věc města. "My jsme tento záměr nikdy neprosazovali, jen jsme akceptovali rozhodnutí vlastníka - Českých drah, že zbourání stávající budovy a postavení energeticky méně náročné budovy je pro něj nejschůdnější alternativou rekonstrukce celého prostoru včetně toho před nádražím," říká Eva Wojnarová.
Jak dodává, město si v tuto chvíli jen přeje postavit v blízkosti nádraží dopravní terminál, pro nějž už má k dispozici stavební povolení.