Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: okd.cz

Úřad práce i automobilky slibují propuštěným horníkům nové uplatnění

  • 2
Zaměstnanci OKD, kteří pracují na povrchových pracovištích, by neměli mít problém se sháněním zaměstnání. Novinářům to dnes v Ostravě řekla generální ředitelka Úřadu práce ČR Kateřina Sadílková.

Podle místopředsedy Sdružení hornických odborů Rostislava Paličky je v celém OKD asi 1000 povrchových pracovníků. Těžební společnost, která sama na sebe podala v úterý k soudu insolvenční návrh, dává i s dodavatelskými firmami práci více než 12.000 lidí.

„OKD není jenom důlní firma, ale máme spoustu zaměstnanců pracujících na povrchu, kteří jsou svářeči, pracují v mechanických dílnách, takže pro ně by se uplatnění na trhu práce určitě našlo,“ řekl Palička.

Žádné propouštění v dolech zatím ohlášeno nebylo, k 30. červnu má ale dohodou skončit 345 lidí. „Naprostá většina z nich, přes 90 procent, souhlasí s dohodou, ostatní jsou například na nemocenské nebo se ještě nevyjádřili,“ řekl dnes mluvčí OKD Ivo Čelechovský.

Další kroky podle něj budou záviset na rozhodnutí soudu a případném postupu insolvenčního správce. Firma v reorganizačním návrhu uvedla, že nejpozději na počátku příštího roku by chtěla ukončit těžbu v Dole Paskov, kde pracuje přes 1500 lidí.

Sadílková řekla, že úřad práce je na případné propouštění horníků připraven. „Opatření máme, pracovní místa máme, jsme připraveni, a i kdyby měli přijít příští týden, tak víme, co s nimi máme dělat,“ řekla ředitelka. Z 345 lidí, kteří z OKD mají odejít na konci června, už si podle ní 47 našlo práci jinde.

Tisíc míst v automobilovém průmyslu

Pavel Juříček řekl za Moravskoslezský automobilový klastr, jenž sdružuje 74 firem, že má kompletně připraven rekvalifikační program pro horníky a vytipovány lokality, které by mohly absorbovat prvních 1000 horníků. Rekvalifikovali by se na tři profese: operátor v automobilovém průmyslu, strojní mechanik a specialista.

Horníky jsou podle něj ochotny přijmout prakticky všechny firmy. „Data, která máme v tuto chvíli poskytnuty, tak máme od 11 firem a už jenom těchto 11 firem je ochotno přijmout 1000 lidí,“ řekl Juříček.

Ministryně práce Michaela Marksová už dříve uvedla, že by propuštění horníci mohli díky příspěvku na dopravu dojíždět z Moravskoslezského kraje například i do východočeských Kvasin, kde se vyrábějí škodovky.

Palička řekl, že ale zdaleka ne všechny horníky bude možné rekvalifikovat. „Co se týká důlních (pracovníků na Paskově), podle našeho názoru je kolem 650 lidí, kteří mají odpracováno v dole víc než 20 let, a ti budou rekvalifikovatelní velice těžko,“ řekl Palička. Rekvalifikovatelných lidí, kteří pracují v dole do deseti let, je podle něj mezi důlními pracovníky Paskova asi 350.

V Nošovicích se obávají platových nároků

Jedním z největších zaměstnavatelů v kraji je se zhruba 3400 pracovníky nošovická automobilka Hyundai, která má podle mluvčího Petra Vaňka volná místa v řádu jednotlivců měsíčně.

Zda by se tato místa hodila pro horníky, je ale otázka. „Každý uchazeč o práci u nás musí projít velmi přísnou lékařskou prohlídkou. Ta vyloučí všechny lidi, kteří by měli byť jen počínající zdravotní potíže, které by se při práci na lince mohly prohloubit nebo vyvinout v nějakou nemoc z povolání,“ řekl Vaněk. Zdravotními potížemi, například vázoneurózou, přitom právě řada horníků trpí.

Podle Vaňka šanci získat práci v Hyundaii mají ze zaměstnanců dolů například elektrikáři, mechanici, zámečníci nebo svářeči. „Druhá věc, kterou vidím jako poněkud limitující, ale je, že nástupní platy jsou hluboko pod očekáváním horníků zvyklých na své současné mzdy,“ řekl Vaněk.