Poruba odstranila zpomalovací pruhy. Teď jí město sebralo téměř 900 tisíc korun. Ilustrační snímek

Poruba odstranila zpomalovací pruhy. Teď jí město sebralo téměř 900 tisíc korun. Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Brzdné pásy budou Porubu stát 900 tisíc. Město jí je vezme za údajnou škodu

  • 6
Političtí představitelé městského obvodu Poruba a město Ostrava jsou doslova na nože. Kauza osmi brzdných pásů, které v roce 2011 nechalo na porubské Hlavní třídě nastříkat město a které pak obvod odstranil, má totiž dohru. Městští radní rozhodli, že Porubě za údajnou škodu vezmou takřka 900 tisíc.

Osm zpomalovacích pásů, které nechalo město prostřednictvím svých Ostravských komunikací na podzim 2011 nastříkat k přechodům pro chodce na porubské Hlavní třídě.

Vývoj sporu

2011

  • Ostravské komunikace nechaly na Hlavní třídu nastříkat brzdné pásy. Záhy je reklamovaly kvůli drolení.

2012

  • Poruba nechala pásy odstranit. Zásadní bylo, že bránily v konání in-line závodů.

2013

  • Na jaře zaslala Poruba městu právní rozbor dokazující, že nepochybila. Město trvá na její chybě a vezme jí 870 tisíc za údajnou škodu.

Jenže na jaře 2012 pásy nechal obvod bez vědomí města odstranit, což stálo asi tři sta tisíc. Porubští to tehdy zdůvodnili tím, že pásy se ukázaly jako ne zcela dostačující opatření z hlediska bezpečnosti provozu, klíčovou roli sehrál ale fakt, že se na Hlavní třídě konají mezinárodní závody v in-line bruslení a drsné pásy by účastníkům vadily.

Teď městští radní rozhodli, že Porubě vezmou 871 tisíc korun, protože pásy podle nich odstranila neoprávněně.

„Úředníci, ale i političtí představitelé Poruby od počátku věděli, že se na Hlavní třídu mají pásy instalovat. Sami o jejich umístění žádali. A věděli i o tom, že se tam pořádají závody. Pak ale obvod bez vědomí města pásy odstranil a Ostravě způsobil škodu,“ uvedl náměstek primátora Tomáš Sucharda (bezp.) s tím, že se opírá o informace, které zástupci Poruby řekli policii. „Magistrát pořídil pásy za víc než tři čtvrtě milionu a Poruba je odstranila. Teď prostě musíme vymáhat škodu,“ dodal Sucharda.

Představitelé Poruby však trvale jakékoli provinění odmítají. „Stanovisko Poruby i mé je, že jsme městu žádnou škodu nezpůsobili. Právní analýza, kterou jsme městu poskytli, jednoznačně říká, že statut města Ostravy nás k odstranění adhezních pásů opravňuje. A to potvrdilo i okresní státní zastupitelství,“ sdělil Petr Mihálik, který je v Porubě místostarostou a na podzim zde bude coby lídr ČSSD usilovat o senátorské i starostovské křeslo.

Policie případ odložila, protože škoda prý nevznikla

Rozhodnutí městské rady odebrat Porubě bezmála 900 tisíc chápe jako politickou záležitost, což Sucharda odmítl s tím, že město teď jen dělá, co z hlediska legislativy musí.

Obyvatel Ostravy-Poruby Lumír Cyrus se v létě 2012 obrátil na policii, aby zjistil, kdo a proč způsobil městu, potažmo občanům škodu za víc než milion korun. Záležitost nejprve šetřila porubská policie, později si ji převzala hospodářská kriminálka.

„Státní zástupce to odložil s tím, že se škoda nestala. Slyšíte dobře? Nikomu nevznikla škoda. Ptám se tedy, proč teď statutární město Ostrava požaduje po Porubě devět set tisíc za to, že vznikla škoda?“ uvedl ve středu Lumír Cyrus.

„Ano, státní zástupce to odložil na úrovni trestněprávní, ale městu vznikla reálná škoda tím, že přišlo o hmotnou věc za více než tři čtvrtě milionu. Je divné, že starosta Poruby, který je zároveň radním města, neuměl tu záležitost radě vysvětlit,“ řekl Sucharda, jehož už se podle jeho vyjádření starostové některých obvodů ptali, zda peníze odebrané Porubě město nasměruje na pořízení nových bezpečnostních prvků.

Poruba trvá na svém. „Postup města (odebrání peněz obvodu - poznámka redakce) považujeme za absurdní, navíc magistrát celou dobu nechtěl slyšet naše argumenty,“ sdělil mluvčí obvodu Martin Otipka.

Lumír Cyrus očekával, že úřady zjistí, kdo za promrhaný více než milion korun může, a že se za to třeba omluví občanům. To se ale nestalo.