Kdysi zdejší architektonicky cennou nádražní halou denně proudily tisíce cestujících. Teď to jsou pouhé stovky. A místo reprezentativních prostor nacházejí zpustlé místo, jímž kromě hlášení o příjezdech a odjezdech vlaků zní jen hlasy vandráků, kteří tu postávají s lahví v ruce.
Z historie nádraží
|
České dráhy netají, že se jim provoz nádraží dlouhodobě nevyplácí. Proto se ho snaží prodat s tím, že provoz stanice zachovají. Teď už mají i vítěze výběrového řízení. "Vítězem je fyzická osoba, která má zájem nádraží rekonstruovat. Mělo by z něj vzniknout obchodní centrum," říká mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Kupec a cena? Zatím neprozradíme
Zatím nechce být konkrétnější - neprozradí jméno vybraného zájemce o koupi, ani cenu, již za nádraží nabídl. "Kupní cenu nezveřejňujeme, pokud ji nezveřejní protistrana. Můžu jen říct, že jsme požadovali minimálně čtrnáct milionů korun," dodává mluvčí.
Důvod, proč České dráhy zatím nechtějí být konkrétní při sdělování informací o kupci, je celkem pochopitelný. Teprve s ním totiž jednají o detailech prodeje, dosud s ním nepodepsaly kupní smlouvu a navíc ministerstvo kultury nyní rozhoduje o tom, zda se nádraží stane kulturní památkou, či ne.
Ministr Besser návrh zamítl, nyní se postoj změnil
A to už podruhé. První řízení, v němž nejprve padl souhlas se stanovením výpravní budovy památkou, ukončil ministr Jiří Besser. Řekl, že budova památkově chráněna nebude.
Letos v březnu ale Národní památkový ústav podal na ministerstvo kultury podnět k přezkumu rozhodnutí exministra. "Oproti předchozímu řízení byly v podnětu nově představeny památkové hodnoty budovy a nádraží samotné bylo uvedeno do kontextu české i mezinárodní moderní architektury a ostatně i vývoje železničních staveb," řekl Jan Vondryska z vedení a správy nových médií ministerstva kultury.
Ve druhém řízení ministerstvo stejně jako už jednou rozhodlo, že nádraží památkově chráněno bude. Zatím však definitivně jasno není.
Poslední říjnový den se totiž České dráhy proti rozhodnutí odvolaly - a o finálním verdiktu nyní rozhoduje rozkladová komise. Jasno bude v horizontu týdnů.
Zástupci Národního památkového ústavu vítají, že řízení o možném stanovení nádraží kulturní památkou bylo znovu zahájeno.
"Ve výpravní budově se zachovala spousta původních cenných prvků. Od podlah přes unikátní konstrukci budovy a cik cak motiv v průčelní stěně až po plastiku od Vladimíra Kopeckého," říká Tomáš Nitra z ostravského pracoviště památkového ústavu.