(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: Martin Polívka, MF DNES

Český Těšín se stane pastí pro řidiče. Problémy potrvají měsíce

  • 1
Obyvatelé Českého Těšína už se těší, až skončí modernizace třetího železničního koridoru. Pak bude totiž doprava na kolejích, které rozdělují město, méně hlučná. Před tím ale musí přetrpět řadu dopravních omezení, které potrvají téměř celý letošní rok.

Kvůli pokračující modernizaci třetího železničního koridoru, který spojuje státní hranici se Slovenskem, Mosty u Jablunkova, Bystřici nad Olší, Český Těšín a Dětmarovice, mají zatím potíže hlavně železničáři. A občas i cestující, jejichž spoj nabere zpoždění.

„V některých částech je stržené trakční vedení, jinde probíhají plánované výluky elektřiny, takže některé vlaky musí na nádraží v Českém Těšíně přitáhnout dieselové lokomotivy. Kromě očekávaných výluk se ale stávají mimořádné situace, a to jsou pak docela nervy zorganizovat vše tak, aby to cestující pocítili co nejméně,“ netají přednostka osobní stanice Bohumín Svatava Pejšková.

Dnes má kromě stanice Český Těšín na povel osobní přepravu cestujících v celé oblasti železnice mezi Bohumínem, Mosty u Jablunkova a Frýdkem-Místkem.

Dopravní hrůza začne na konci února

Už za pár dní však čekají nerváky i lidi mimo železnici. Posun ve stavebních pracích na koridoru se citelně dotkne většiny obyvatel a návštěvníků Českého Těšína. Dokonce i lidí, kteří jím budou autem jen projíždět směrem do Polska a zpátky. Město rozdělené kolejemi se totiž kvůli jejich výměně stane pastí pro řidiče. Potíže budou mít i chodci či lidé cestující městskou hromadnou dopravou.

„Už 28. února u nás propukne dopravní hrůza. Postupně budou omezovány průjezdy a podchody pod kolejemi v centru města. Dopravní omezení, která budou platit pro řidiče aut i autobusů, potrvají téměř celý letošní rok,“ upozorňuje mluvčí města Dorota Havlíková.

„Kdo může, měl by se dočasně vyhnout historickému centru. A třeba pro cestu autem do Polska využít hraniční přechod Chotěbuz,“ radí. Město se na dopad stavebních prací na železnici připravovalo několik let. Na svých internetových stránkách otevřelo speciální záložku pod názvem Optimalizace železničního koridoru, kde bude zveřejňovat aktuální informace o komplikacích spojených s modernizací železnice.

Hlavní podchod pod kolejemi bude uzavřen

Už teď tam lidé najdou například rozpis změn týkajících se městské hromadné dopravy pro období od 7. března do 30. dubna. „Autobusy nebudou vůbec jezdit přes koleje do centra města. Městské linky 721, 722, 723 a 724 nebudou obsluhovat zastávky u železniční stanice, banky, ani na Hlavní Třídě, ale budou začínat i končit na místním autobusovém stanovišti. Provoz linky 725 bude do konce dubna zrušený v obou směrech,“ vyjmenovává Dorota Havlíková.

„Příměstské linky na trase mezi Českým Těšínem a Třincem nebudou dočasně jezdit po ulici Tovární, ale oklikou přes ulici Jablunkovskou,“ dodala mluvčí.
Autobusy nebudou zajíždět za koleje kvůli postupnému uzavírání či omezování podjezdů a průchodů pod kolejemi. To bude mít dopad na hustotu i plynulost dopravy ve městě, ale také na chodce.

Například už od 28. února až téměř do konce roku bude uzavřený hlavní podchod pod kolejemi. „Městu se podařilo vyjednat na první polovinu roku náhradní přechod přes koleje do centra města v blízkosti restaurace Dzik. Průchod ale bude zčásti veden přes staveniště a neuzavřenou částí hlavního podchodu,“ popisuje mluvčí města Dorota Havlíková.

Lidé s problémy počítají

Ve dnech 2. až 6. března bude autům zcela uzavřen podjezd u hasičské zbrojnice, sloužit by měl jen chodcům. Od 7. března do konce dubna bude značně omezen průjezd podjezdem v ulici Viaduktové. Všechny změny téměř jistě zkomplikují a prodlouží cestování pěšky, autem i autobusem. Místní obyvatelé se shodují, že už s tím dopředu počítají.

„Denně jezdím do práce s kolegou autem a vždy musíme podjet koleje. Přes koleje musíme s manželem i na nákupy. Zatím nevíme, které podjezdy a podchody budou zavřené, ani jak daleko budou objížďky či zacházky. Jisté je, že cestování se prodlouží,“ popisuje 40letá obyvatelka města Renáta Franková.

Nebude jí vadit, když se cesta do práce protáhne o pár minut. Spíš se hrozí toho, aby nemusela tahat v rukách nákupy na větší vzdálenost. Také se bojí zmatků na silnicích. „Obyvatelé města se rychle zorientují, ale kdo to tu nezná, bude zmatkovat a zdržovat dopravu,“ míní.

Její rodina nejezdí autobusem, dočasné zkrácení tras ji ale donutí změnit zvyky. „Autobusem k nám dojíždí tchýně. Protože delší trasu pěšky dojít nezvládne, po dobu výluky se k nám asi nedostane. My budeme jezdit za ní,“ líčí Franková.

Nad omezením dopravy nejásá, ale ani nenadává. Je ráda, že se dočkala modernizace trati. „Musíme se přizpůsobit, když chceme lepší železnici. Bydlím u nádraží. Těším se, že po výměně kolejí už nebudou vlaky tak hlučné,“ vysvětluje.

Modernizace potrvá do konce roku

I přednostka Svatava Pejšková ujišťuje, že modernizace trati bude stát za to. „Vlaky budou jezdit rychleji a tišeji, jsou k tomu uzpůsobené, jen potřebují jiné kolejiště. Lidé ocení i nová bezbariérová nástupiště s výtahy a suchý podchod,“ míní.

Stavba za 1,7 miliardy korun bez DPH začala 1. června 2013 a skončit má 31. prosince 2015. Jejím investorem je státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Optimalizace trati Bystřice nad Olší - Český Těšín je jedním ze čtyř projektů, které řeší modernizaci celého úseku od státní hranice se Slovenskem až po Dětmarovice,“ říká mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský s tím, že v následujících letech by měla pokračovat modernizace úseku Dětmarovice - Český Těšín. „Všechny práce omezující provoz v Českém Těšíně koordinujeme se zástupci města. A například hodně využívaný podchod Demelloch bude po celou dobu v provozu,“ dodal.