Výpravní budova železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích na starším snímku

Výpravní budova železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích na starším snímku | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Chcete si koupit nádraží? Šanci máte v Ostravě-Vítkovicích

  • 13
Vlakové nádraží v Ostravě-Vítkovicích je na prodej. Chátrající budovu místo cestujících využívají hlavně bezdomovci. České dráhy ji na svých stránkách nabízejí ke koupi a mají už prý i několik zájemců.

Vítkovické nádraží patřilo ve své době k nejmodernějším v Ostravě. Denně jím prošly tisíce lidí. Doby slávy jsou ale dávno pryč. Uvnitř nádražní fungují pokladny Českých drah, stánek s pečivem, květinářství a potraviny, kde je ovšem hlavním sortimentem alkohol.

Více než cestujícím totiž budova slouží bezdomovcům. "Chodíme sem často. Je tu teplo a skoro žádní lidé. Nikdo si nás tady nevšímá," říká muž, který se představil jako Pavel. "Nemáme kde bydlet, tak tady občas i přespíme," dodal jeho kolega, který nechtěl říct své jméno.

ČD: Předimenzovaná budova už neplní svou funkci

Z historie nádraží

Budovu v bruselském stylu vyprojektoval v roce 1963 architekt Josef Danda, který je i jedním z autorů nové budovy pražského hlavního nádraží.

Ve své době patřila k nejmodernějším nádražním budovám, denně jí prošly tisíce cestujících, hlavně těch, kteří pracovali v blízkých továrnách.

V současnosti nádraží denně využívá asi 1 400 cestujících.

Památkáři se snažili budovu zařadit na seznam památkově chráněných objektů, ale neuspěli. Ministr kultury Jiří Besser to zamítl.

"Výpravní budova již dávno neplní svoji původní funkci, kdy tímto nádražím procházely tisíce cestujících denně do místních závodů. Budova je pro dnešní potřeby předimenzovaná a České dráhy vynakládají neúměrné náklady na její údržbu," vysvětlila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Podle jejích slov stojí základní údržba budovy, kterou denně projde asi jen 1 400 cestujících, České dráhy ročně více než 1,5 milionu. Společnost se tak objektu, který se památkáři marně snažili zapsat na seznam chráněných budov, chce zbavit. Zájemcům ji nabízí na stránkách realit Českých drah. Zatím bez určení ceny.

"Momentálně se provádí znalecký posudek, ze kterého bude určena cena nemovitosti. Ten je ve fázi dokončování, řeší se souvislosti se zřizováním věcných břemen, které mají na kupní cenu vliv," konstatovala Šubová.

České dráhy chtějí zachovat jen prodej jízdenek a zařízení potřebných na provoz dráhy. Další využití už bude záležet jen na novém vlastníkovi. A zájemců o koupi je prý několik. "Evidujeme více poptávek, probíhají jednání, prozatím žádný konkrétní výstup není," dodala mluvčí Českých drah.

Prodejní galerie ani muzeum z nádraží nebude

A co by v budově mohlo vzniknout? "Může být využívána jako multifunkční objekt typu služby a obchod. Dovedu si tam představit kadeřnictví, nehtové studio, kavárnu, restauraci a prodej nějakého menšího zboží," zapřemýšlel nad využitím nádraží ředitel realitní společnosti Sting Commerce Daniel Říman.

Výpravní budova železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích.

"Využití je ale omezeno, protože prostředkem budovy vedou koleje, nádraží tam bude i nadále. Takže galerie typu Vaňkovky tam asi nevznikne," dodal.

S nádražím měl své plány i městský obvod Vítkovice, který chtěl budovu využít i pro plánované muzeum dopravy.

"Původně jsme uvažovali o tom, že bychom nádraží zakomponovali jako součást muzea. Ale pak jsme od toho upustili. Chceme postavit zcela novou budovu na pozemcích města, takže se nás prodej netýká," řekl starosta Vítkovic Petr Dlabal.

Jednu dobu obvod přesto uvažoval, že by nádraží koupil. "Byl jsem i na jednání v Praze. Ale České dráhy řekly, že za symbolickou cenu ji prodat nemůžou, navíc rekonstrukce by si vyžádala 40 až 50 milionů korun. A to si nemůžeme dovolit," dodal starosta Vítkovic.