Cyklisté zatím neodložili kola ani v zimních měsících.

Cyklisté zatím neodložili kola ani v zimních měsících. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Města myslí na cyklisty i v zimě. Ale Havířov čelí kritice

  • 7
Díky suché zimě jezdí i teď řada lidí na kole. A mohou využívat novinky, které města a obce dokončily až po sezóně. Hodně jich je například v Ostravě.

„Krajské město na sklonku roku nadělilo cyklistům řadu dárků. Dokončilo například cyklistické pruhy a koridory v Hornopolní ulici směrem k sídlišti Fifejdy a na stejném sídlišti propojilo stezky od ulice Lechowiczovy ke škole generála Píky. Radnice Jihu opravila asi 300 metrů povrchu páteřní cyklotrasy podél Ostravice, kde kořeny stromů znepříjemňovaly život cyklistům i bruslařům,“ líčí městský cyklokoordinátor Martin Krejčí.

„Poruba nechala zaktualizovat mapy svého území včetně cyklotras. A ve spolupráci s nadačním partnerem nechalo město nainstalovat měřič chodců a cyklistů v Petřkovicích na cyklotrase kolem Odry. Výsledky sčítání poslouží jako podklad pro vedení cyklotrasy EuroVelo číslo 4 přes Ostravu,“ dodává.

Cyklisté smí jet i po chodníku

A to není zdaleka vše. Na Martinovské ulici v Ostravě najdou lidé nové piktogramové koridory a také nový řízený přejezd pro cyklisty.

Asi nejvíc lidí na kolech však ocení fakt, že obvody Hrabová, Slezská Ostrava a Jih nechaly zřídit stezky pro chodce s povoleným provozem cyklistů tam, kde zatím nelze udělat jiná opatření.

„Jde o místa, kde cyklista nemá jinou možnost než jet po chodníku. Tím obvykle riskuje pokuty a konflikty s chodci. Teď je ale ve zmíněných obvodech pět úseků, kde mají cyklisté povoleno jet po chodníku a chodci s tím musí počítat,“ vysvětlil Krejčí. Dodal, že cyklisté nejvíce využívají chodník směřující do průmyslové zóny Hrabová.

I letos budou vznikat nové cyklostezky

Na cyklisty myslí i v zimě řada měst a obcí. Mnohé zahrnuly do rozpočtu na rok 2017 peníze na nové cyklostezky. Třeba opavští zastupitelé chtějí spojnici Opava - Otice.

A Havířov plánuje stavbu třetí etapy cyklostezky k Žermanické přehradě. Díky příznivému počasí právě teď buduje druhou etapu, jejíž součástí je i výměna lávky přes Lučinu. „Technický stav lávky byl špatný, výměna nutná. Zvolili jsme zimní měsíce, kdy není tak využívaná,“ říká šéf havířovského odboru správy a rozvoje majetku René Vašek.

Přesto se magistrát od místních dočkal kritiky. Lávka jim chybí, na druhý břeh musí velkou oklikou. „Řešíme to. V lednu tam chceme zavést speciální autobusové spoje,“ dodává René Vašek.

Dodal, že stavbu za sedm milionů zahájili začátkem prosince. Skončit má za pět měsíců, ale město chce termín uspíšit.

Poškodili přírodu, zlobí se lidé

Místní ale kritizují město i stavební firmu za víc věcí. Podle nich stavbaři ohrozili hájené pstruhy a poničili přírodu i kus loni dokončené první části cyklostezky. „Vykáceli stromy a těžkou technikou zdevastovali novou cyklostezku i břeh v chráněné oblasti. To je na pokuty,“ míní šéf ochránců přírody Zdeněk Mikyska.

Podle Vaška bylo kácení povolené a je součástí projektu stejně jako poškození části cyklostezky. „Firma neměla jinou možnost se ke stavbě dostat. Proto je v ceně zakázky započítána i oprava poškozeného povrchu cyklostezky,“ vysvětlil Vašek.

Odmítá i kritiku rybářů, že ohrozili pstruhy, když nežádali o jejich odlov a přenesení jinam. „Odborníci řeku zkontrolovali a žádné pstruhy tam nenašli,“ argumentuje Vašek.

„Okem nic nezjistí. Porušili pravidla. Měli se obrátit na rybářský svaz,“ říká jednatel rybářů a vedoucí rybářské stráže Lukáš Přívratský.

Stížnost už dostala Česká inspekce životního prostředí. „Šetříme ji. Sbíráme potřebné podklady,“ říká ředitel ostravského inspektorátu Karel Kozubek.