Na přesunutí cyklostezky vedoucí z Žimrovic do Podhradí se názory liší, vznikly kvůli ní už ale dvě petice. Ilustrační foto

Na přesunutí cyklostezky vedoucí z Žimrovic do Podhradí se názory liší, vznikly kvůli ní už ale dvě petice. Ilustrační foto | foto: Oberösterreich Tourismus

Cyklisté musí dál riskovat na silnici, petice kvůli cyklostezce neuspěla

  • 3
Tři tisíce lidí podepsaly petici za vrácení cyklostezky z Žimrovic do Podhradí zpět na pravý břeh Moravice, odkud byla přesunuta na druhou stranu a cyklisté tak musí absolvovat cestu po rušné silnici. K ničemu to však nepovede, úředníci z krajského úřadu ji nevyslyší.

Cyklostezku nechal kraj na začátku roku přeložit z pravého na levý břeh řeky Moravice. Stála za tím prý ochrana přírody, ale místní lidé za tím spíš vidí zájem majitele obory. Sepsali proto petici za navrácení cyklostezky na původní místo. Kraj ji ale neakceptoval. O významu přeložení prý totiž nelze pochybovat.

"Bohužel to musíme respektovat. Už ale pracujeme na náhradní variantě. Chceme, aby tento úsek byl i nadále využíván nejen cykloturisty, ale i pěšími, a proto zvažujeme několik možných řešení," řekl jeden z organizátorů petice Lukáš Machura z občanského sdružení Za lepší Hradec s tím, že o náhradní variantě zatím nechtějí mluvit.

Podle Pavla Skácela z Pozemkového spolku NIVA, který přeložení cyklotrasy inicioval, byla změna nutná kvůli nárůstu cykloturistů. "Nechtěli jsme, aby cyklotrasa vedla přírodní rezervací. To je všechno. Kolařů tudy v poslední době projíždělo nepoměrně víc, než jak tomu bylo dřív. Zejména v blízkosti přírodní rezervace Valach jsme mohli najít ohniště, o odpadcích ani nemluvě," poukázal Skácel.

Na petici reagovali ochranáři peticí

Jako odezvu sepsali petici na ochranu životního prostředí v přírodním parku Moravice. "Petici jsme na krajský úřad ještě nepodali, aby nebylo přepeticováno, nehledě k tomu, že byly volby, takže se to celé pozastavilo," řekl Skácel.

Agentura ochrany přírody a krajiny neměla k přeložení připomínky, z jejího pohledu ale může trasa vést oběma cestami. "Z hlediska ochrany přírody může cyklotrasa vést po obou březích," potvrdil vedoucí její ostravské pobočky Jan Klečka.

Na otázku, zda by tedy vadilo, kdyby cyklotrasa vedla po původním břehu, odpovídá: "V detailech by se o tom mluvit dalo, ale nic zásadního by to neovlivnilo."

Kdo s přeložením zásadně nesouhlasí, jsou místní lidé. "Rozhodně tam nejezdí peletony cyklistů. Jezdily tam například rodiny s dětmi, projely oborou a pokračovaly dál. Obora je stejně hlídána, takže tam si nikdo moc netroufal zastavit, natož pak rozdělávat oheň," zlobí se jeden z nich.

Cyklisté se teď totiž musejí napojit na silnici s hustým provozem, navíc další část trasy je kamenitá a má prudký spád. Lidé ale poukazují i na to, že předpokládané využití nemá ani nový most v lokalitě Mariánské louky postavený za evropské peníze, na který měla cyklostezka navázat.