Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Cyklostezky kolem Ostravice jsou hotové, teď přijde na řadu břeh Odry

  • 11
V Ostravě je 225 kilometrů cyklostezek, které kopírují a propojují čtyři páteřní trasy okolo řek. Do konce roku přibudou další. Těšit se mohou hlavně lidé, kteří jezdí podél Odry.

Sice o něco později, ale přece. Cyklisté jsou rádi, že dlouho slibované dokončení chybějících úseků a spojení cyklostezek kolem řeky Ostravice na území krajského města je konečně hotové.

Dost zkušeností s tím má i jeden ze čtenářů MF DNES, který často jezdí do Ostravy na kole podél Ostravice až z Frýdku-Místku.

„Ještě předloni se mi stávalo, že jsem přijel celý od bláta. To když bylo po dešti a já projížděl úsek mezi centrem a mostem přes Ostravici na Rudné, kde tehdy ještě nebyly ani základy cyklostezky. Dnes už je naštěstí celá cyklostezka podél řeky kompletní, takže cesta je v pohodě,“ říká.

O takovém komfortu sní už dlouho i Ostravané, kteří často a rádi jezdí na kole podél řeky Odry.

„Břeh je místy tak hrbolatý, že má člověk pocit, jako by se z něj někdo pokoušel vytřást duši. Navíc jsou tam vyjeté hluboké koleje, takže každý musí dávat pozor, aby se vůbec udržel v sedle,“ říká obyvatelka Starého Zábřehu Jana Malá.

„Nechápu, proč město, které se chlubí budováním cyklostezek, nemůže povrch tak využívaného břehu řeky alespoň trochu srovnat,“ dodala.

Nové cyklostezky se cyklisté dočkají ještě letos

Martin Krejčí z firmy DHV, který koordinuje výstavbu ostravských cyklostezek, má pro nespokojenou cyklistku vysvětlení, ale současně i dobrou zprávu.

„Město neplánovalo ani neplánuje žádné provizorní úpravy břehu řeky Odry, ale rovnou výstavbu nové cyklostezky. Ta se stane součástí cyklotrasy Odra–Morava–Dunaj,“ říká cyklokoordinátor Krejčí.

Nové cyklostezky se podle něj se lidé dočkají ještě letos.

Podle Petra Havránka z tiskového oddělení ostravského magistrátu by měla nová cyklostezka podél Odry měřit 18,9 kilometru. Z toho 14,57 kilometru bude na území Ostravy, kde cyklostezka povede od Výškovic přes Zábřeh, Novou Ves, Mariánské Hory, Přívoz, Petřkovice a Koblov až do Bohumína.

Zbývající část, dlouhá jen něco přes čtyři kilometry, vznikne po kratších úsecích v Jeseníku nad Odrou, Mankovicích, Suchdole nad Odrou, Hladkých Životicích a Pustějově. Doplní tak síť cyklostezek na trase, které už jsou hotové.

„Stavba by měla začít v červnu a skončit do sedmi měsíců. Vítězná firma Strabag ji vybuduje za zhruba 64 milionů korun,“ uvedl Havránek. Podotkl ale, že přesný termín zahájení zatím nezná. Ačkoli se Ostrava na stavbě cyklostezky podílí organizačně i finančně, jejím investorem je Region Poodří.

Povrch pokryje štěrk, asfalt bude jen na některých úsecích

A přestože má stavba začít co nevidět, ani stavebníci, ani šéfka Regionu Poodří, starostka Bartošovic Kateřina Křenková, zatím neví, kdy to bude.

„Ještě jsme s vítěznou firmou nepodepsali smlouvu. Nemůžeme. Čekáme totiž na to, až budeme mít v ruce podepsanou smlouvu s Regionální radou Moravskoslezsko, která přislíbila 58 milionů korun z evropských dotací,“ říká Křenková.

„Předpokládám však, že to Regionální rada stihne do konce května. Pokud ano, pak můžeme v červnu začít stavět. Peníze na začátek poskytne Ostrava.“

Mluvčí Regionální rady Michal Sobek potvrdil, že projekt cyklostezky podél Odry příslib evropských dotací získal a úředníci už připravují smlouvu k podpisu: „Konkrétní termín podpisu neznám, ale mělo by se to stihnout do konce měsíce.“

Jelikož nová cyklostezka je v biokoridoru, její povrch bude většinou štěrkový. Jen některé úseky, třeba mezi Přívozem a Petřkovicemi, pokryje asfalt. Povede po jednom břehu, pouze v Hrušově, od Koblovského mostu po Vrbici, po obou březích řeky. „To je úplná novinka, kterou si v projektu prosadilo město Bohumín,“ doplnil Martin Krejčí.