Podle Grygy nedůvěra k této úschovně panuje především u starších lidí. „Obávají se, že si s mechanismem věže nebudou vědět rady a něco poškodí. Proto chystáme před a během příští cyklistické sezóny kampaň a dny otevřených dveří. Uložení kola je jednoduché. Při příjezdu stačí kolem vjet do žlábku, posunout ho do mezery ve dveřích a automat ostatní zařídí. Vložení i vyzvednutí trvá několik vteřin,“ konstatuje Gryga.
Parkování na den stojí 5 korun. V blízkosti věže se chystá servis pro dobíjení elektrokol a stará garáž se změní v převlékárnu.
Bike Tower stojí v Třinci kousek od vlakové zastávky v centru. Město je první v Moravskoslezském kraji, kdo se do tohoto projektu pro cyklisty pustil. Vybudování přišlo na 13 milionů korun, z 90 procent jej financovala Evropská unie.
„Ze zhruba třiceti procent věž využívají držitelé IN-karty, kteří mají parkování zdarma. Přijedou ze vzdálenějších částí města nebo okolních vesnic, ve věži si kolo uloží a vlakem pokračují dál,“ uvádí cyklokoordinátor.
Mohou tam nechat i helmu, batoh nebo tašku. Nemusí demontovat světla, brašny či dětskou sedačku. Primátorka Třince Věra Palkovská před časem sdělila, že často si zde kolo umístí nakupující v nedalekém supermarketu. Nejdéle lze kolo ve věži nechat třicet dnů.
Nebude město nabízet místním výhodnější cenu pro uskladnění kola na zimní měsíce, kdy mnohým překáží v bytě nebo na balkóně? „Zatím jsme nad tím neuvažovali. Jelikož je Bike Tower postavený z dotací a podmínkou pětileté udržitelnosti projektu je krátkodobé parkování, musíme to splnit. Pak uvidíme. Podle průzkumu ani zájem není,“ líčí Gryga.
V Česku je 10 cyklověží. V pátek 5. října byly podle jejich webových stránek téměř plné úschovny na nádražích v Přerově a v Lysé nad Labem. Třinec hlásil 53 volných míst, čili zhruba polovinu.