Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sláva, pak rozpaky i zděšení. V Ostravě se už deset let jezdí po dálnici

  8:30aktualizováno  8:30
Když se před deseti lety slavnostně otevíral první, sedmnáctikilometrový úsek moravskoslezské dálnice mezi Ostravou a Bohumínem, byla to velká událost. Dnes se o zvlněné dálnici vedou soudní spory a řidiči čekají, kdy zmizí boule a s nimi i cedule omezující rychlost.

Ostravská část dálnice D1 je v provozu už deset let. Jenže na některých místech zůstává spíše pro ostudu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kraj na dálnici marně čekal mnoho let. Tehdejší premiér Miloš Zeman hned dvakrát klepal na základní kámen a chybějící moderní silnice podle mínění politiků i odborníků výrazně brzdila rozvoj celého regionu.

„Jsem rád, že se dálnice postavila, i když jsem u ní zestárnul o dvacet let. Dnes už by ji nikdo nepostavil a současná politická reprezentace by ji jen stěží prosadila,“ konstatoval nyní tehdejší hejtman Evžen Tošenovský.

Dálniční současnost

Dálnice se v regionu postupně do roku 2012 rozšířila na současných zhruba šedesát kilometrů a o dva roky později se napojila na polskou autostrádu A1.

V Polsku stavěli kvalitněji

Podle loňského sčítání hustoty dopravy projede denně ostravskou částí dálnice zhruba 21 tisíc vozidel, směrem na Olomouc se pak četnost průjezdů o několik tisíc vozů zvyšuje.

Jenže po prvotním nadšení postupně přišlo rozpačité vystřízlivění a někdy až všeobecné zděšení. To když se vozovka v části prvně otevíraného úseku začala vlnit. Boule se zvětšují a na několika místech musí řidiči projíždět šedesátikilometrovou rychlostí.

„Dnes je zcela zbytečné hovořit o bezpečnosti dopravy v této části, s bezpečností nemá tato část dálnice nic společného. Pokud je na nepovedeném úseku nutné snížit rychlost na šedesátku, tak nemá význam tuto komunikaci označovat jako dálnici a naprosto ztrácí své opodstatnění strategické dopravní tepny,“ kritizuje Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros.

ŘSD a Eurovia se stále neshodnou

Sám před časem navrhoval, jestli by nebylo lepší, kdyby se souběžně se stávající dálnicí postavila silnice nová. „Všichni nad tím kroutili hlavou. Dodnes si ale za tímto názorem stojím,“ říká v nadsázce.

Současně porovnává ostravskou dálnici s nedalekou v Polsku. „Tam vypadá dálnice jako dálnice. Čím to je? Stavěl to někdo jiný. Někdo, kdo to chtěl postavit poctivě,“ tvrdí.

Před deseti lety...

O vině na tristním stavu se dodnes přou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stavební firmou Eurovia.

Provizorní opravy začnou brzy

ŘSD poukazuje na použité nekvalitní podloží, zejména na zcela nevhodný druh strusky. Firma se hájí tím, že měla vše schváleno a naopak ŘSD zanedbalo údržbu. To si však podle mluvčího Jana Rýdla za svými argumenty stojí.

„Máme vše zadokumentováno,“ zmínil s dovětkem, že kvůli sporu pokračuje několik soudů, přičemž zatím v těch, co skončily, ŘSD uspělo zcela nebo částečně.

Eurovia je ovšem přesvědčena o opaku. „Naše stanovisko je stále stejné a neměnné. Všechny vady, které jsme v rámci reklamace uznali, jsme obratem opravili. V případech, kde jsme se s investorem neshodli, musí rozhodnout soudy. Každopádně v rámci výstavby jsme vždy postupovali dle zadání a pokynů investora a dle platných technických a technologických norem,“ oponuje mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Udělte známku současnému stavu ostravské části dálnice D1.

celkem hlasů: 476

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 5. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Nedostatečně 437
Dostatečně 20
Výborně 7
Dobře 7
Chvalitebně 5

Jenže pokud by řidiči měli čekat až na rozhodnutí soudů, nemusela by kritická místa být už průjezdná. ŘSD proto chce nejhorší vady co nejdříve opravit aspoň provizorně a náklady pak účtovat viníkovi.

„Opravy začnou v horizontu několika týdnů, možná dříve. Na jeden úsek už dokončujeme výběrové řízení,“ slíbil mluvčí ŘSD, ale hned upozornil: „Životnost provizorní opravy nepřekročí dva roky. Ale pak chceme provést kompletní rekonstrukci, která bude poměrně náročná, protože bude nezbytné jít až do spodních základních konstrukčních vrstev dálnice.“

Dosavadní prostoje Rýdl vysvětlil tím, že ŘSD musí vždy čekat, až si problémové místo prohlédnou odborníci určení soudy.

Autor:


Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Řidička uvázla v podjezdu zatopeném při lijáku, auto vytáhli hasiči

Řidička ve středu uvázla v autě v zatopeném podjezdu.

Kvůli silnému dešti se odpoledne dostala do nepříjemné situace řidička ve Frýdlantu nad Ostravicí. S autem totiž vjela...



Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

V Moravskoslezském kraji stouply hladiny toků, padaly i stromy a větve

Řidička ve středu uvázla v autě v zatopeném podjezdu.

Desítky případů museli ve středu a v noci na čtvrtek řešit profesionální a dobrovolní hasiči v Moravskoslezském kraji...

Aktivita šmejdů zase roste. Vydávají se za poradce a chtějí plnou moc

Tato žena si koupila na jedné předváděcí akci v Ostravě vysavač. Když ho...

Čím dál více problémů zaznamenávají města i spotřebitelské organizace s podomními prodejci. Ti se soustředí na starší...

Další z rubriky

Hladina řek v Moravskoslezském kraji klesá. Večer má zase více pršet

Pršet má v Moravskoslezském kraji i ve čtvrtek, zejména večer a v noci na...

Na pěti řekách v Moravskoslezském kraji dopoledne přetrvává první stupeň povodňové aktivity. Hladiny většiny z nich ale...

Romští vysokoškoláci bojují za lepší vzdělanost v komunitě. Založili hnutí

Ilustrační snímek

Vyhledávat talentované romské děti a podporovat je ve studiu, pomáhat absolventům středních a vysokých škol při...

Zájemci o ostravský Mittal by se měli představit do konce července

Jedna z vysokých pecí v ostravských hutích ArcelorMittal.

Slepou mapu připomínají dostupné informace o zájemcích o koupi ostravského závodu společnosti ArcelorMittal Ostrava....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz