Pohled na jeden ze dvou dálničních přivaděčů v Ostravě-Přívozu, které musely...

Pohled na jeden ze dvou dálničních přivaděčů v Ostravě-Přívozu, které musely projít opravou. (2. listopadu 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dálniční přivaděč v Ostravě je otevřený, zvlněnou část oprava čeká

  • 7
Přímou cestu na dálnici mohou od pondělí opět využívat řidiči přijíždějící od Frýdku-Místku. Ředitelství silnic a dálnic po šestiměsíční opravě zprovoznilo mosty na dálničním přivaděči Prodloužená Místecká.

Vyhrabat, podepřít, zasypat, položit vozovku. Prakticky nové náspy mají na některých místech mosty na dálničním přivaděči v Ostravě. „Práce jsou dokončeny, provoz jsme zahájili v pondělí dopoledne,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Skončila tak etapa, kdy ŘSD muselo kvůli vážným problémům dopravu na mostech nejprve omezit a následně i zcela zastavit.

„Mosty byly stavebně hotovy v roce 2008, do provozu šly v roce 2010 a v průběhu roku 2014 jsme na nich museli začít dělat mimořádné technické prohlídky, které nám ukázaly, že se mosty dostávají do skutečně velmi špatného stavu. Nakonec na nich musel být ukončen provoz jak pro nákladní, tak později i pro osobní vozidla.“

Mosty opět volné

Problémy byly podle zástupců ŘSD způsobeny materiálem použitým při stavbě náspů, který začal bobtnat a tlačit na pilíře mostů. Ty se začaly vychylovat a hrozilo i jejich zhroucení.

Náklady na opravu se blíží padesáti milionům

„V násypech byly materiály, které sice byly v projektu, ale neměly dostatečné složení a nebyla dodržena jejich homogenita,“ vysvětluje Jiří Hlavatý, ředitel úseku kvality ŘSD, důvody, proč museli silničáři část náspů u mostů úplně odtěžit a následně znovu nasypat. „Celkově vyšla oprava na 48,7 milionu korun, další náklady ještě vyčíslujeme.“

Cenu za opravu bude ŘSD chtít po společnosti Eurovia, která mosty v roce 2007 stavěla.

Ta ale výhrady Ředitelství silnic a dálnic neuznává a peníze zaplatit nechce. „Se společností Eurovia už nejde ani tak o vyjednávání jako spíše o soudní spor,“ vysvětluje Jan Rýdl. „Jsme v situaci, kdy už obě strany dodaly všechny potřebné doklady rozhodčímu soudu, alespoň dílčí rozhodnutí očekáváme v řádu několika měsíců.“

Problém zvlněné dálnice se bude zatím řešit provizorně

Pro Ostravu je znovuotevření dálničního přivaděče důležitým okamžikem. Jeho zprůjezdnění ulehčí dopravě v centru města, kde se opravuje například Nádražní ulice.

Stav přivaděčů před rokem

„Oprava bohužel kvůli mistrovství světa v ledním hokeji zasáhla i do letních měsíců, kdy bylo jen na území Ostravy čtrnáct uzavírek. A vzhledem k tomu, že jde o tranzitní komunikaci, znamenala oprava velkou zátěž pro dopravu ve městě. Vznikaly velké kolony, doufám, že po otevření se zlepší dopravní situace i v centru města,“ komentoval dokončení prací náměstek ostravského primátora Ivo Hařovský.

Pro ŘSD dokončení oprav mostů přivaděče neznamená konec problémů s ostravskou částí dálnice D1. Ve sporu je totiž i kvůli dalším úsekům, nejviditelnější problém je u zvlněné vozovky nedaleko třebovické elektrárny. Tam musela být rychlost snížena na pouhých šedesát kilometrů v hodině.

„Právě v pondělí podepisujeme smlouvu, která by měla zajistit alespoň zmírnění problému na zvlněné části dálnice,“ řekl Jan Rýdl.

„V horizontu několika týdnů bychom měli částečně odfrézovat povrch u úseku se zvlněním, ale opravdu jen málo, protože zde už příliš materiálu nezbývá,“ dodává Jiří Hlavatý.

„Bude to ale jen provizorní oprava, která zaručí, aby se ty vlny natáhly na větší délku. Namísto odfrézované vrstvy se položí nová, s vyztužením. Ta trochu pomůže.“ O tom, jak se trvale vypořádat se zvlněním, ŘSD ještě nerozhodlo, zřejmě půjde o stejný postup jako u mostů.

Zátěžové zkoušky dálničních přivaděčů před rokem

28. listopadu 2014