Řidiči projíždějí zvlněným úsekem na dálnici, která spojuje Ostravu a Bohumín. Podle ŘSD je silnice poškozená kvůli nekvalitnímu násypu pod povrchovou částí. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Závěr ke zvlněné dálnici u Ostravy není. Poslanecká komise má odklad

  • 7
V úterý měla zveřejnit závěry svého šetření poslanecká komise k vyšetření stavby dálnice D47. Nezveřejní. Poslanci se zatím sešli pouze třikrát a tři z nich se už členství vzdali.

Tři schůze, pět usnesení. Tak vypadají dosavadní závěry devítičlenné Vyšetřovací komise pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby dálnice D47.

O tom, jak moc chtějí poslanci vyšetřit, proč je dálnice u Ostravy zvlněná, vypovídá skutečnost, že podle parlamentního zápisu komise vznikla už 23. října 2014. Poté se ale dlouho nic nedělo – jen předsedu hledali členové komise rok a půl.

První schůzi pak poslanci svolali až na 3. května letošního roku a od té doby se sešli třikrát. Dva poslanci za hnutí ANO a jedna poslankyně za Úsvit už přitom z komise odešli, žádní noví zatím nebyli navrženi.

Komise proto nakonec požádala sněmovnu o prodloužení mandátu. „Mandát nám prodloužili a závěry vyšetřování bychom měli zveřejnit na poslední letošní schůzi parlamentu,“ říká předseda komise Jan Birke (ČSSD). „Bohužel se stále potýkáme s faktem, že zástupci hnutí ANO komisi opustili, přičemž jeden nepřišel ani jednou, druhý pobyl deset minut. Na svůj post ústně rezignovala také paní Havlová z Úsvitu, písemnou rezignaci ale neposlala. Budeme proto čekat, zda se na úterní jednání komise dostaví nějací noví členové.“

I přes odchod tří členů chce Jan Birke pokračovat v dalším šetření. „Jsme usnášeníschopní. Už máme k dispozici všechny vyžádané materiály a rozhodneme o přizvání prvních svědků.“

„Nejsem přesvědčen, že se něco vyšetří“

„Byl jsem odhodlán pracovat v komisi, aby se opravdu vyšetřovalo. Nejsem ale přesvědčen, že se něco vyšetří,“ vysvětlil už dříve svůj krok poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz, podle kterého je Jan Birke podjatý. Stejný postoj zastává i Hana Marvanová z iniciativy Vraťte nám stát, podle níž se okolnosti týkající se stavby dálnice snaží zakrývat právě sociální demokraté.

Problémy okolo zvlněné části dálnice, kvůli kterým musela být na některých místech na Ostravsku rychlost snížena až na 60 kilometrů v hodině, řeší také Ředitelství silnic a dálnic. To nyní čeká na výrok rozhodčího soudu, zda jsou za stav vozovky zodpovědní stavitelé, nebo zda byla chyba v zadávací dokumentaci.

Silničáři zatím chystají provizorní opravu

„Už je určený termín, kdy si rozhodci přijedou dálnici D47 v Ostravě prohlédnout, aby se na místě seznámili se stavem věcí,“ vysvětluje Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. „Nehodláme čekat až na verdikt rozhodčího soudu, ale provizorně chceme dálnici opravit již nyní. Máme plán a čeká se jen na prohlídku rozhodci.“

Prozatímní oprava dálnice by měla spočívat v obroušení vozovky na největší možnou míru a nanesení další vrstvy, po níž by jezdily automobily. Ředitelství silnic a dálnic chce s pracemi začít co nejdříve. „Neděláme si iluze, že by tato úprava na dálnici stačila. Spodní vrstvy totiž neustále pracují, počítáme, že by tato oprava mohla vydržet zhruba dva roky. Poté by už mohl být k dispozici výrok rozhodčího soudu a budeme moci přistoupit k řádné nápravě celého problému,“ poznamenal Rýdl.