Lobbista Martin Dědic měl nejspíš vliv i na nákupu autobusů pro společnost Veolia Transport Morava za téměř 190 milionů korun.

Lobbista Martin Dědic měl nejspíš vliv i na nákupu autobusů pro společnost Veolia Transport Morava za téměř 190 milionů korun. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Dědic je zapletený i do peněz Unie, účastnil se zakázky na autobusy

  • 4
Vliv rozsáhlé klientelistické sítě Martina Dědice nesměřoval při zadávání zakázek jen ke společnostem ovlivňovaným ostravskými politiky. Policisté zkoumá také jeho účast při zakázce podpořené unijními fondy.

Konkrétně policie vyšetřuje vliv Martina Dědice na výběrové řízení při nákupu autobusů pro společnost Veolia Transport Morava za téměř 190 milionů korun. Důvod, proč se nákup autobusů za přispění unijních peněz dostal do policejního hledáčku, je jednoduchý, i zde figurovala Dědicova firma Business Advisor.

Od vítěze části zakázky, společnosti SOR Libchavy, vyrábějící autobusy, získala totiž Dědicova firma více než 2,3 milionu korun za "přezkoumání textových částí nabídek" na základě Smlouvy o kontrolní činnosti.

Policisté ve spise přímo neuvádějí, že by šlo o zmanipulovanou zakázku, dávají ji ale do souvislosti s faktem, že společnost Business Advisor neměla žádné zaměstnance a ani její vedení nemělo kvalifikaci a způsobilost na kontrolu podaných nabídek. Dědicova firma navíc ve své historii nevystavila jedinou fakturu externím pracovníkům, kteří by kontrolu mohli provést.

Lidé z firmy mají doložku mlčenlivosti

"Jednalo se o zakázku na nákup autobusů pro Veolia Transport Morava v rámci projektu ROP Moravskoslezsko, která byla rozdělena do dvou samostatných podskupin," přiblížil prošetřovanou zákazku mluvčí ROP Moravskoslezsko Michal Sobek, který rozděluje unijní dotace.

"V jedné části byly požadovány meziměstské autobusy v délce do 11 metrů a v druhé části autobusy do 12 metrů," dodal mluvčí s tím, že část zakázky za 128,5 milionu korun získal jediný zájemce SOR Libchavy, druhou část za 61 milionů korun pak společnost Transcargo.

Jednatel společnosti SOR Libchavy Petr Hájek nechce celou kauzu komentovat. "K jakémukoliv obchodnímu případu máme doložky mlčenlivosti, nemůžeme se vyjadřovat," řekl na dotaz MF DNES.

Unijní dotace na nákup autobusů dosáhla podle Sobka čtyřiceti procent ceny. Tvrdí ale, že peníze přímo k Dědicovi plynout nemohly.

"Dotací jsou propláceny výdaje na nákup autobusů. Proplácí se vyfakturovaná cena za autobusy a polepy autobusů s uvedením, že byly pořízeny z prostředků EU, jiné výdaje se neproplácejí," vysvětlil mluvčí.

Transcargo nakoupilo autobusy pro sesterskou firmu

Výběrové řízení na nákup autobusů proběhlo podle něj v nejvyšším stupni řízení, i když byla zakázka rozdělena na dvě části: "V případě autobusů se sice jednalo o zakázku rozdělenou na části, ale obě tyto části byly zadány v nadlimitním režimu, při němž je nejdelší lhůta pro podání nabídek a povinné zveřejnění ve věstníku veřejných zakázek Evropské unie."

Druhé části výběrového řízení na nákup autobusů se policisté nevěnovali, Martin Dědic ani Business Advisor se v ní neangažovali. Také zde ale padlo jméno zajímavé firmy.

Jediným zájemcem a zároveň vítězem se stala společnost Transcargo, která uspěla i v několika dalších řízeních na dodávky autobusů, a to hlavně pro ČSAD Havířov. V tomto případě šlo o jakousi "malou domů", neboť společnost Transcargo zaměřená hlavně na prodej pohonných hmot patřila až do poloviny loňského roku do skupiny CIDEM Hranice sdružující ČSAD Havířov, ČSAD Frýdek Místek a ČSAD Karviná.

Autobusy s dotacemi Unie i měst a obcí  tak pro dopravce nakupovala sesterská firma místo toho, aby byli osloveni například přímo výrobci.

"Tuto záležitost jsme řešili. Nechali jsme si na tuto problematiku zpracovat právní posudek a byla konzultována a posuzována ÚOHS. Zákon o veřejných zakázkách ani směrnice EU toto nezakazují," vysvětlil Sobek. Vedení společnosti ČSAD Havířov na dotazy MF DNES nereagovalo, Transcargo už patří jinému majiteli.