Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

To jsem ještě nezažila, řekla znalkyně Pošvářová k mostu ve Studénce

Spousta chyb od přípravy stavby, přes komunikaci mezi firmami a projekt až po osudné zasouvání mostu. Tak zhodnotila znalkyně Miloslava Pošvářová rekonstrukci silničního mostu ve Studénce, který se zřítil na koleje před mezinárodní rychlík. Znalkyně přiznala, že se často nestačila divit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M47i46r52o45s23l18a16v 50Z66i69k80m79u61n54d 7579453224253

Nezavřou nikoho, protože nikomu se nadevší  pochybnost nepodaří u soudu prokázat, že "jeho" chyba zavinila bezprostředně pád mostu ...  

První osoba udělala chybu, ale ta pád mostu nezavinila, u druhé osoby to platí taky, u třetí rovněž a teprve chyba desátého člověka v návaznosti na chyby předchozích osob, o nichž ale nevěděl, byla tím klíčovým omylem, který vedl k pádu mostu, ale jeho "předchůdce" nelze trestat, protože oni nemohli vědět, že jejich "následníci" udělají něco špatně ...  

Připomínám, že most nespadl při nějaké manipulaci s konstrukcí, ale při uklízení "stavebního bordelu" pomocnými dělníky, který předcházel plánovanému posunování mostu v době provozní výluky na trati. 

Z tohoto pohledu bylo omezení rychlosti nepotřebné ... z logiky věci měla být snížena rychlost po celou dobu výstavby, bez ohledu na to, zda se na mostě pracovalo či nikoli ...  zákon o drahách něco podobného striktně nestanoví ...

0/0
30.3.2014 14:56

V69l33a55s78t24i34m17i54l 45H78a90l44b35i82c11h 8693505916508

Nakonec zavřou nočního hlídače .

+1/0
27.3.2014 15:29

L38u77d15v35í70k 41G16a97j22d76o32š23í69k 2185693204382

No hlavně že majitel Eurovie si pořídil v Praze vilu za 60 mega kterou za dalších 20 mega rekonstruuje.

Spadlé mosty a zvlněné dálnice mu evidentně moc nevadí... :-/

+6/0
26.3.2014 18:19

P98a77v31e87l 17O84d96r15a84z69i20l 6624989707420

Jinde by chodil kanálama, v ČR dostává další a další státní zakázky...

+1/0
27.3.2014 14:46
Foto

G44e55o32r42g63i96s 84F47a17s35u94l76i22s 1646313363

Šlendriánu na stavbách velmi přibylo, někdy se člověk opravdu nestačí divit, co prochází. Vinou je ale honba za co nejmenšími náklady. Pak už to jde ruku v ruce. Kvalitní projekt se za pár šupů udělat nedá, stavba je pak dělána nezkušenými (ale levnými) lidmi a člověk se pak nestačí divit s jakou fušeřinou se v klidu staví. A stát? Stát měl donedávna (nevím, zda li už to konečně nezměnili - snad letos) ve výběrových řízeních jako jediné zákonné kritérium nejnižší CENU!!! Neuvěřitelné! Takže ČD si vybralo (muselo) nejlevnějšího dodavatele na rekonstrukci mostu, pod kterým při rizikových fázích ani neomezilo dopravu! Jaktože nesedí na lavici obžalovaných někdo z ČD?!

+6/−2
26.3.2014 18:04

J64i72n72d69ř71i69c61h 30Š91k18o29p84e70k 4945441220165

účelově přiohnutá polopravda !!

Byla by situace lepší, pokud by se vedle ceny hodnotila i délka záruky (např.) ? vyhrála by firma s nabídkou třeba o 10 % dražší jen proto, že by nabídla záruku 30 let. Už se ale zapomíná, že firma tu dnes je a zítra být nemusí, takže záruka by byla jaksi o ničem

Víš, kde je problém ? 1) v projektu - investor chce ušetřit, tak nechce projekt moc rozsháhlý, protože by to bylo dražší, 2) nekvalitní projekt = nejasnosti a prostor pro "improvizaci" při stavbě, 3) odfláknutý stavební dozor

Je sice in svádět vše na to, že ve výběrku je nemůže hodnotit výše pokuty za prodlení, doba splatnosti a podobné obskurnosti, ale pravda je úplně někde jinde :-)

+1/−1
26.3.2014 18:55

P88a78v23e84l 36O56d40r23a40z23i61l 6224189837490

Ten podmiňovací způsob není přesný, taková výběrka se zadávala, že tam byl parametr délka záruky vážený, tj. max. bodů dostala firma s nejdelší zárukou, což dali třeba 100 let (sročko) a byli vysmátí.

0/0
27.3.2014 14:48
Foto

T62o43m55á89š 36K10r70a73u93s 8129492552766

Ta stavba nebyla pro ČD, ale pro Moravskoslezský kraj. Výběr firem proto logicky nedělala firma ČD,

+4/−1
26.3.2014 19:00
Foto

G98e75o22r89g81i70s 32F85a18s51u38l25i41s 1566413563

Sory. To sem spletl. Ale to je jedno. Zadavatelem byl kraj tedy se musel ridit zakonem o verejnych zakazkach.

+1/0
27.3.2014 12:42

P18e83t33r 79F32r37a49n54c 9847151288158

Zkuste si dohledat, komu ten most patří.

+1/0
26.3.2014 20:03

R29a81d86i11m 62P24o63l10á71š39e46k 9616633549909

Podle mně stát buďto z hlouposti nebo ze snahy ušetřit na přípravách projektů nějakou stotisícovku nebo miliónek nedělá projektovou přípravu svých projektů. Konkrétně všelijaké přípravné projekty a potom nějaké rozpočty připravovaných projektů na ceny v místě a čase obvyklé. Stát se tak vymanévruje z pozice odborníka, který ví, že projekt předepsané velikosti a rozsahu je možné realizovat  minimálně za tolik peněz +- řekněme 20 % do pozice křena. Který v jednom případě zaplatí to, co mu vybraná firma uvede na fakturu, i kdyby to bylo dvojnásobek skutečné ceny projektu a ten ještě realizuje nekvalitně stejně tak jako v druhém případě u firmy, která se mu nelíbí, míní zaplatit jen 20 % ze skutečné ceny a o zbytek se soudit, i když firma vyfakturuje skutečné náklady a projekt udělá pečlivě a kvalitně.

0/0
27.3.2014 2:57

M26i74r93o53s38l26a93v 93Z64i31k96m76u48n72d 7459953654143

A co by tam dělal ? ČD jsou dopravcem ... s mostem mají společného akorát to, že jim zlividoval lokomotivu a vozy ...

0/0
30.3.2014 14:58

P79e87t68r 51M24a78r42e77č55e37k 1773471719258

Je zde někdo z oboru ? Zajímalo by mne zda ty vozíky jedou celou dobu zasouvání po oněch relativně úzkých traverzách bez jakéhokoliv bočního vedení .

+1/0
26.3.2014 17:58

R76a45d32i78m 90P60o88l87á35š87e31k 9786643469249

Na internetu byly hned po havárii detailní fotky těch koleček vozíků , třeba by se to dalo ještě najít. Určté boční vedení by na těch vozíkách snad měly zajišťovat nákolky na kolečkách. To ale není nic moc., stačí trošku vzpříčený nebo ohnutý  vozík a vypadne to.

+1/0
26.3.2014 18:10

P37a35v43e80l 56O83d65r32a74z60i25l 6214609707650

Tak proto se to taky sune tak pomalu, aby se to dalo sledovat. Ta technologie je v zásadě ok, co nebylo ok je provedení.

+1/0
27.3.2014 14:49

K25a27r59e81l 98V12í49t 1661150147248

Něco mě říká, že tahle ženská, je tak trochu kverulantka.

+2/−10
26.3.2014 17:43

P91e62t80r 29M44a23r94e62č27e12k 1443651249418

Opravdu? A co to má společného s dokazováním a znaleckým posudkem?

+12/−1
26.3.2014 17:55

K20a23r56e28l 74V49í37t 1271680717138

Na takovou hloupost, milý psychologu, je škoda času odpovídat.Takže jen ze slušnosti.

+1/0
27.3.2014 7:01

K29a82r47e21l 87V68í37t 1761420907138

Sedm blbečků na pasece.

0/0
27.3.2014 7:01

A50l54e25x12a26n97d52r 63K80o60s44t50k88a 5889926479406

Osobně se nedomnívám, že by pozůstalým nějak výrazně pomohlo odškodnění. Spíš trest pro zodpovědné. Nejlépe poctivý, čínský.

+4/−1
26.3.2014 17:40

B64e85n 73P93a18v26k24a 1407573507391

Ona má stejně luxusní příjmení;-D

0/−2
26.3.2014 17:29

K42a16r88e81l 49V17í71t 1111120727328

Pošvatka je brouk.

0/−1
26.3.2014 17:43

R39o74m14a89n 51D83o42r58s32k94ý 1306964220558

"soud ve středu pokračoval" ..... to jako že dnes ? nebo minuly tyden nebo jakou středu ? Sakra, tohle mi tak vadi, když nekdo pise clanek o urcite udalosti nebo momentalni situaci a nedokaze doplnit datum. Jeste vic me vytaci technicke manualy ci navody na netu bez data vydani. To si pak prectu clanek na "nejnovejsi zpusob jak..." dejme tomu upgradovat firmware, nebo treba nainstalovat to a to ... a pak po dalsim badani na netu zjistim, ze je to clanek z doby, kdy byl semik jeste hribe a hradcany byly dreveny ....

+1/0
26.3.2014 17:09

V26l19a41s38t11i70m68i56l 22A30n73t71o62š 5108803266904

Ten článek má hned pod nadpisem datum....

+2/0
26.3.2014 18:48

R44o66m41a55n 98D88o28r73s40k97ý 1986284440228

Ten jsem samozrejme videl, ale ja teda z data napsani clanku neumim usoudit o jakou stredu slo ..  zvlast, kdyz je to napsano, tak jak je ... nebo vy taky rikate v ten samy den misto slova "dnes" radeji den ? Rekneme, ze je ctvrtek (jako, ze je) a budete vypravet nekomu: "Ve ctvrtek jsem zaspal" .... myslite, ze bude vedet o ktery ctvrtek se jednalo ?? Ja tipuji, ze prvni dotaz bude ... "myslis dneska, nebo jaky ctvrtek?" A s timto je to uplne stejne ..

+1/0
27.3.2014 9:03

J19o76s35e32f 97Z39a71h11á11l63k81a 4613829268796

Mimochodem, soud nemá v tomto šest let táhnoucím se případu nárok cokoliv označovat šlendriánstvím. Když už tak leda vlastní práci a to i navzdory tomu, že znalecký posudek nejde vypracovat na počkání. Šest let je ale neskutečně dlouhá doba.

+6/−1
26.3.2014 17:09
Foto

G30e41o76r15g13i84s 39F79a98s27u29l23i64s 1696723693

S tím se dá souhlasit, na druhé straně ale šlendriánská soudní práce ještě neznamená několik zmařených životů a spoustu zraněných, (když samozřejmě pominu justiční vraždy 50. let - ale to nebyl šlendrián nýbrž úmysl).

+2/−1
26.3.2014 17:54

P38a76v18e64l 94O37d77r82a85z28i43l 6654769737460

Zdlouhavý průběh kauzy se na zdraví pozůstalých jistě podepíše...:-/

0/0
27.3.2014 14:51

M15a12r93t19i65n 31P22r40á36š78e95k 8355151770263

Buď jak buď, nehoda a průsery se stávají, takže je z podivem, že ten  inkriminovaný kus nejely vlaky třeba jen 40kou;-O Nechat vlak projíždět v plné rcyhlosti místem kde se staví a kde probíhají rizikové operace může jen píp censored píp.  Například by stačílo, aby sice  most úplně zasunuli, ale při operaci se uvolnil kus  čehololiv a vletěl mašinfírovi do gsichtu...

+2/0
26.3.2014 16:38

B17e40n 37P93a52v84k74a 1607833927631

Třeba je to jako s tím deštěm, že méně zmoknete, když poběžíte:-P

+1/0
26.3.2014 17:30

P92a29v84e51l 73O13b35d79r23ž21á70l59e17k 6476264458812

Dovolil bych si připomenout, že plán výluk byl připravený ... ale v kritický den se nic zasouvat nemělo. Měly probíhat jen přípravné práce mimo koleje.

Kromě technologie nedodržovali dělníci ani harmonogram.

+2/0
26.3.2014 17:31

P84a98v11e72l 14M69a20t12o38u82š30e61k 5400507198254

Popsaný bordel na podobných stavbách není výjimkou a souvisí s naprostou nedisciplinovaností, kdy se v podstatě každý snaží rozhodovat o všem, aniž by k tomu měl kompetenci nebo alespoň předpoklady. Pramení to i z toho, že zhotovitel stavbu mnohdy fakticky nezhotovuje, nýbrž si na to najímá externí firmy, které si jedou po vlastních liniích a není síly, která by je koordinovala. Pracovní postup se leckde neurčuje podle potřeb stavby, ale podle momentální přítomnosti či nepřítomnosti zahraničních dělníků. Za takového stavu je div, že je podobných nehod relativně málo.

+12/−1
26.3.2014 16:34

R12a37d92i55m 83P15o91l10á34š64e14k 9466793309559

Neboli jeden z největších problémů je přeprodávání vysoutěžených zakázek.

Které firmy podporují, protože skrz smlouvy s jinými firmami je možné získat mnohem snadněji než machinacemi ve vlastním účetnictví nelegální finance určené k podplácení.

+5/0
26.3.2014 17:00

J36a48n 92P75i83r91k89l 2883588734484

Pane Matoušek kolik že podobných staveb jste řídil? Asi ani jednu. Já jich koordinoval 9 a takový bordel co si v Ostravě dovolila firma ODS= Ostravské Dopravní Stavby a jejich podzhotovitel  Fy Boegl-Krýsl jsem nikdy netrpěl. Jaký stavbyvedoucí a dozor investora a stavební firmy, taková je stavba. A poznal jsem i rozdílné kvality stavbyvedoucích Boegl-Krýsl. Dobré i špatné, kteří se museli dozorovat 2x, aby se něco podobného nestalo.

+2/0
26.3.2014 17:56

M45i29r15o28s81l70a60v 43H14o19r33á89k 8963795167114

Šest let hledat viníka, může jen nezodpovědný a líný lempl ! Za co si ty "vykonavatele práva" platíme ?  Uvědomují si tito lidé, že jsou to vlastně sloužící, kterým jsme dali do ruk moc trestat jiné, kteří se provinili proti všeobecným zvyklostem ???

+17/−1
26.3.2014 16:33

J47a48n 64M73o31h17y36l92a 6222479739351

Šest let je u takto komplikovaného soudu celkem norma, v dobrém smyslu. Navíc to není šest let soudu, ale šest let od nehody a to je sakra rozdíl.

+1/0
26.3.2014 18:26

M33i21r48o43s80l44a69v 72H93o15r81á43k 8843455257464

To je Váš názor, můj je ten co jsem napsal !

0/−1
26.3.2014 18:28

M13i58r94o95s76l89a51v 49Z93i98k27m37u92n21d 7159443954353

V roce 1988 došlo k nehodové události v žst. Praha Hostivař, byly tam dva mrtví a několik zraněných (dnes nebo zítra je to zrovna výročí), žalován byl strojvedoucí, nicméně až po více jak čtyřech letech (byl to celkem primitivní problém ve srovnání se Studénkou)  byl strojvedoucí po několika odvoláních a nových rozsudcích zproštěn obžaloby, protože nehodu nezavinil. Na skutečného viníka se ovšem vztahovala jedna z amnestií pana Havla ... takže věc se ani k soudu nedostala ...

0/0
30.3.2014 15:04

R20a91d69o88v18a61n 19M43i16t42r66i31č 2889848912894

Šlendrián, česká klasika nejen při tomhle případu. Jako zadavatel jsem hodně jezdil po stavbách a když jsem se ptal dělníků, kde je stavební dozor, tak to nikdo nevěděl a pak jsem ho náhodou našel, jak si hraje ve sportovním centru squash. Ukázal se ráno, a pak už ho nikdo celý den neviděl. Podotýkám, že šlo o státní stavební zakázky.

+7/0
26.3.2014 16:31

M89i63l51o77s57l43a68v 98K49a80n27t42o78r82e10k 1479467591359

Jsou zde dva atributy

1. jednalo se určitě o veřejnou zakázku, takže cen byla stlačena na minimu, tedy zákonitě muselo být ošizeno vše (určitě musely být i finance na zprostředkování). No a podle toho musela i zákonitě  kvalita díla

2. Pokud u nás prokazatelně dojde k neštěstí, tak za něj prokazatelně nikdo nemůže. Toto však plně neplatí pro lid "daňový". Tady člověk přijde k maléru, aniž by o něm věděl.

+6/0
26.3.2014 16:27
Foto

P32a75v23e49l 42P85o43k82o19r81n71ý 2206414450132

"viník není znám" - viníkem je všeobecný nepořádek a naprostá absence kontroly ze strany státu, kterého si platíme, aby nás někdo neohrožoval na životě.

+10/−1
26.3.2014 16:23

J30i51n91d27ř76i75c33h 70B49u36c44h76t63a 6332416293830

Vidíte a já myslel, že stavbu prováděly soukromé společnosti. 8-o

+2/0
26.3.2014 16:45
Foto

P38a58v68e23l 75P23o19k91o23r59n58ý 2266764700842

A stát kašlal na kontrolu.

+2/0
26.3.2014 17:16

K95a75m61i57l 54K28o81l59á98ř 6150730234

Stát byl v roli stavebníka (investora). To, že si najal firmu na zhotovení stavby ho nezbavuje povinností, které vyplývají ze Stavebního zákona. Dále byl stát v roli vydavatele stavebního povolení, což s sebou nese další povinnosti, které podle dostupných informací nebyly dodržovány.

+1/0
26.3.2014 18:27

J97a18n 78C59h76o62b87o81t 5813768889537

Proč nebylo na trati omezení? Protože by asi bývalo bylo drahé a hlavní dodavatel si ho nemohl nebo nechtěl dovolit? Kdo ví, jak napjatý měli rozpočet a miliony na omezení provozu asi nebyly...

+1/0
26.3.2014 16:21

M37a82r35e62k 26S73u53c71h65á58n79e87k 2701826738649

Celý ten soud je takové divadlo. Stejně všichni obžalováni budou zproštění. Maximálně 1 nebo 2 skončí jako obětní beránci s podmínkou, aby se neřeklo.Rv

+2/0
26.3.2014 16:19

J55i98ř68í 18K12r98a20m82p44l 4986814636886

je nechutný jak se handrkujou ačkoliv je vina jasná. Jen doufám, že to nepůjde do ztracena jen kvůli hádavým advokátům

+3/0
26.3.2014 16:15

I87v12o 29Z85d17e30b71o92r29s42k35ý 3603111560481

Tak nám řekněte, kdo je vinen.

0/0
26.3.2014 17:38

J38a89n 87P92i87r32k35l 2823188804514

Vinen je stavební dozor investora a zhotovitele stavby se stavbyvedoucím mostu.

+1/0
26.3.2014 17:58

L37i71b52o28r 26R91ů89ž82i76č55k60a 6128632621125

Navrhuji všem obviněným waterboarding a uvidíte jak to pofrčí. Za dvě hodiny bude jasno.

Škoda, že oběti nejsou kosovští Albánci.

0/0
26.3.2014 18:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.