Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo domků a vil paneláky. Bourání se nevyhnulo ani Novému Jičínu

Čtyřicet let socialismu změnilo Nový Jičín takřka k nepoznání. Místo celých obytných čtvrtí vyrostla panelová sídliště, mnoho domů padlo i při výstavbě silničního průtahu. Centrum města však bylo uchráněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86a31r90i59á50n 41L86i86p94t97á36k 9119194582937

Kdy se stavěla nejnovější část Loučky? Podle použitých paneláků až po revoluci.

0/−1
31.1.2016 11:10

P74e76t69r 91S50v98o47b84o92d31a 6884582306323

Ty silniční průtahy středem měst byl hrozný komunistický zlozvyk. U nás tím zlikvidovali Slezskou Ostravu u Ostravice, ukázkovým příkladem je taky Frýdek-Místek. Likvidace města. A teď Nový Jičín. Muž na radnici - hurááá, zbouráme starou čtvrť, postavíme paneláky. Hrozná doba. ;-(

+8/−1
31.1.2016 6:46
Foto

V83á56c57l13a55v 18N48ý65v38l63t

A není to teď podobně? Sraré budovy se bourají, protože postavit nové z betonu a skla je pro developera jednodušší?

+3/−3
31.1.2016 8:44

R65a92d29o68v95a22n 86D39l23u36g27o38s20z 3726501808486

Viděl jste někdy historickou mapu NJ? Ty cesty, které jsou hlavními průtahy byly i hlavními cestami v historií. Jen s tím rozdílem, že cesty vedly mezi domy. Nedošlo tedy k vybudování nových cest, pouze k rozšíření těch stávajících. Za socialismu byl trend mít vše co nejkratší - cesty rovnou městem, narovnávání koryt řek atd. Byl to moderní trend.

Popravdě si nedovedu představit dnešní Nový Jičín v takovém stavu, v jakém byl před socialismem. Byl by vůbec dnes průjezdný? Byl by nějaký obchvat? Bylo by kde dnes parkovat? Kdo by platil dnes energie v obrovských cihlových domech?

On by ani ten obchvat severo-jižním směrem nebyl realizovatelný bez bourání dnes, natož v minulosti. Pokud by socialisté pouze rozšiřovali, možná bychom ani dnes neměli východo-západní obchvat na severu jičína.

Možná by dnes z Jičína bylo velkoměsto s 60 tis. obyvateli, kdyby se nebouralo, pouze rozšiřovalo. Možná by nebylo tak mrtvé, jak je dnes. Možná.

Pro Jičín byl však daleko horší přístup radních, kteří v době výstavby železnice odmítli přivedení Ferdinandový dráhy k jičíný, z čehož jsou dodnes následky ať dopravní či obslužné.

Nakonec, možná bychom také dopadli jako Přerov, kde jsou téměř zachovány ulice, ale průjezd městem je peklo a dodnes se dopravní problém stále řeší, ale nevyřešil.

+5/−3
31.1.2016 9:56

O46s97k37a60r 82K65o64v21a51ř78í96k 8627493556197

Gabzdyl.... a co "tabačka"?

Vaše černobílé vidění je strašně zábavné. Nebylo by od věci připravit článek o demolicích objektů po roce 89. A že by se jich našlo.

+2/−8
30.1.2016 23:49

P47e15t35r 57T78y77č87k79a 6445592449932

Naslo by se jich radove mene nez tech za komousu. Ty pises o jednom objektu. V clanku se pise o celych ulicich a crvrtich.

+6/0
31.1.2016 8:00

R15a55d45o83v61a74n 68D11l67u11g13o81s37z 3646571538436

Jen s drobným rozdílem. Budova Tabačky byla bezesporu historický cenná. To se zjevně o obyčejných domech říci nedalo. Už pouhé nezapsání Tabačky mezi kulturní památky svědčí o dnešním přístupu k památkám.

Z dnešního pohledu buďme rádi za to, jaká výstavba byla v minulosti provedena, protože dnes by lidé neměli kde bydlet, nebo by bydleli v šíleně energetický náročných domech, parkovacích míst by bylo ještě 3-4x méně než je dnes a to už dnes není se kde slušně postavit.

Dále na připomenutí. V novodobé historií byl zbourán celý jeden blok domů na ul. Bezručové. Dodnes je zcela prázdný. Oni ti socialisté měli alespoň plány, co s místem po demolici. Ne jak dnes, hurá akce - zbourat a nechat tak.

A výkvět moderní architektury zkrášlující okolí centra plechovými (polobetonovými) budovami je zajisté pro oko lahodnější, než socialistický funkcionalismus.

Devastace historického koupaliště s jedinečným betonovým můstkem ve střední Evropě jde také na vrub demokratické doby, neboť se záměrně prodlužovala / odkládala oprava, až bylo pozdě. Totéž se nyní děje s Hückelovými vilami.

Bohužel socialismus bude vinný ze všeho špatného, protože byl vlastníkem téměř celého veřejného prostranství. Dnes se všichni budou odvolávat na jiné vlastníky a tím se lehce omluví jakákoliv devastace veřejného prostoru, i historických památek. Nic to však nemění na tom, že veřejný prostor ničí oba režimy velmi podobně.

Kaufland, OC Tabačka, LIDL, Hückelový vily. bývala výpravní budova vlakového nádraží směr ValMez atd. atd.

+4/−2
31.1.2016 9:43
Foto

I88m76r72i79c17h 89S15u47c92h11a70r57s27k92ý 8116483715591

Děkuji lépe bych to nenapsal R^

+1/−1
31.1.2016 12:09

R64a15d93o45v86a80n 53D51l46u11g52o30s24z 3296431468546

Respektive zkusím Vám to podat jinou, více pochopitelnou formou.

Pokud v dnešní, nadmíru přívětivé době pro historické památky nedošlo k zapsání Tabačky, neshledávám důvod k útokům na bourání objektivně méně historický cenných budov v minulém režimu. Tedy jeden shledávám. I 26 let poté za vše můžou ti druzí. Klapky na očích a opakovat staré křivdy, které dávno nejsou platné.

Dokonce si dovolím projevit svůj názor, který se nesnese s pochopením a hned poznáte proč. Návrh na výstavbu / přestavbu Nového Jičína se mi, na rozdíl od autora, líbí velice a dodávám: Bohužel, přestavba nebyla dokončena.

Věřím, že zde na diskusích je značná část inteligentních čtenářů, kteří mezi líbí se mi přestavba a chci komunismus nedají zcela nelogický rovnítko.

+1/−1
31.1.2016 18:25
Foto

I82m70r23i96c64h 40S46u67c73h97a53r50s17k12ý 8436643145921

A že autor článku zapomněl jaksi na zbouranou tabačku po revoluci, pardon za demokracie a svobody. ;-)

+3/−5
30.1.2016 19:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.