Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo domků a vil paneláky. Bourání se nevyhnulo ani Novému Jičínu

Čtyřicet let socialismu změnilo Nový Jičín takřka k nepoznání. Místo celých obytných čtvrtí vyrostla panelová sídliště, mnoho domů padlo i při výstavbě silničního průtahu. Centrum města však bylo uchráněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M69a26r32i89á12n 46L45i72p16t68á64k 9309804402917

Kdy se stavěla nejnovější část Loučky? Podle použitých paneláků až po revoluci.

0/−1
31.1.2016 11:10

P72e18t19r 81S67v41o80b63o68d10a 6594132356343

Ty silniční průtahy středem měst byl hrozný komunistický zlozvyk. U nás tím zlikvidovali Slezskou Ostravu u Ostravice, ukázkovým příkladem je taky Frýdek-Místek. Likvidace města. A teď Nový Jičín. Muž na radnici - hurááá, zbouráme starou čtvrť, postavíme paneláky. Hrozná doba. ;-(

+8/−1
31.1.2016 6:46
Foto

V60á46c26l37a91v 49N17ý96v32l32t

A není to teď podobně? Sraré budovy se bourají, protože postavit nové z betonu a skla je pro developera jednodušší?

+3/−3
31.1.2016 8:44

R52a96d93o84v64a53n 45D22l88u68g46o34s72z 3816761828876

Viděl jste někdy historickou mapu NJ? Ty cesty, které jsou hlavními průtahy byly i hlavními cestami v historií. Jen s tím rozdílem, že cesty vedly mezi domy. Nedošlo tedy k vybudování nových cest, pouze k rozšíření těch stávajících. Za socialismu byl trend mít vše co nejkratší - cesty rovnou městem, narovnávání koryt řek atd. Byl to moderní trend.

Popravdě si nedovedu představit dnešní Nový Jičín v takovém stavu, v jakém byl před socialismem. Byl by vůbec dnes průjezdný? Byl by nějaký obchvat? Bylo by kde dnes parkovat? Kdo by platil dnes energie v obrovských cihlových domech?

On by ani ten obchvat severo-jižním směrem nebyl realizovatelný bez bourání dnes, natož v minulosti. Pokud by socialisté pouze rozšiřovali, možná bychom ani dnes neměli východo-západní obchvat na severu jičína.

Možná by dnes z Jičína bylo velkoměsto s 60 tis. obyvateli, kdyby se nebouralo, pouze rozšiřovalo. Možná by nebylo tak mrtvé, jak je dnes. Možná.

Pro Jičín byl však daleko horší přístup radních, kteří v době výstavby železnice odmítli přivedení Ferdinandový dráhy k jičíný, z čehož jsou dodnes následky ať dopravní či obslužné.

Nakonec, možná bychom také dopadli jako Přerov, kde jsou téměř zachovány ulice, ale průjezd městem je peklo a dodnes se dopravní problém stále řeší, ale nevyřešil.

+5/−3
31.1.2016 9:56

O61s63k89a51r 43K19o48v55a31ř47í91k 8877893836757

Gabzdyl.... a co "tabačka"?

Vaše černobílé vidění je strašně zábavné. Nebylo by od věci připravit článek o demolicích objektů po roce 89. A že by se jich našlo.

+2/−8
30.1.2016 23:49

P84e86t39r 70T47y95č98k24a 6635472249652

Naslo by se jich radove mene nez tech za komousu. Ty pises o jednom objektu. V clanku se pise o celych ulicich a crvrtich.

+6/0
31.1.2016 8:00

R87a35d73o44v60a19n 61D55l43u42g80o19s86z 3546381428156

Jen s drobným rozdílem. Budova Tabačky byla bezesporu historický cenná. To se zjevně o obyčejných domech říci nedalo. Už pouhé nezapsání Tabačky mezi kulturní památky svědčí o dnešním přístupu k památkám.

Z dnešního pohledu buďme rádi za to, jaká výstavba byla v minulosti provedena, protože dnes by lidé neměli kde bydlet, nebo by bydleli v šíleně energetický náročných domech, parkovacích míst by bylo ještě 3-4x méně než je dnes a to už dnes není se kde slušně postavit.

Dále na připomenutí. V novodobé historií byl zbourán celý jeden blok domů na ul. Bezručové. Dodnes je zcela prázdný. Oni ti socialisté měli alespoň plány, co s místem po demolici. Ne jak dnes, hurá akce - zbourat a nechat tak.

A výkvět moderní architektury zkrášlující okolí centra plechovými (polobetonovými) budovami je zajisté pro oko lahodnější, než socialistický funkcionalismus.

Devastace historického koupaliště s jedinečným betonovým můstkem ve střední Evropě jde také na vrub demokratické doby, neboť se záměrně prodlužovala / odkládala oprava, až bylo pozdě. Totéž se nyní děje s Hückelovými vilami.

Bohužel socialismus bude vinný ze všeho špatného, protože byl vlastníkem téměř celého veřejného prostranství. Dnes se všichni budou odvolávat na jiné vlastníky a tím se lehce omluví jakákoliv devastace veřejného prostoru, i historických památek. Nic to však nemění na tom, že veřejný prostor ničí oba režimy velmi podobně.

Kaufland, OC Tabačka, LIDL, Hückelový vily. bývala výpravní budova vlakového nádraží směr ValMez atd. atd.

+4/−2
31.1.2016 9:43
Foto

I52m33r97i84c69h 48S84u51c16h45a91r62s48k35ý 8146283535601

Děkuji lépe bych to nenapsal R^

+1/−1
31.1.2016 12:09

R30a57d13o41v78a38n 38D41l52u16g30o82s91z 3666651198206

Respektive zkusím Vám to podat jinou, více pochopitelnou formou.

Pokud v dnešní, nadmíru přívětivé době pro historické památky nedošlo k zapsání Tabačky, neshledávám důvod k útokům na bourání objektivně méně historický cenných budov v minulém režimu. Tedy jeden shledávám. I 26 let poté za vše můžou ti druzí. Klapky na očích a opakovat staré křivdy, které dávno nejsou platné.

Dokonce si dovolím projevit svůj názor, který se nesnese s pochopením a hned poznáte proč. Návrh na výstavbu / přestavbu Nového Jičína se mi, na rozdíl od autora, líbí velice a dodávám: Bohužel, přestavba nebyla dokončena.

Věřím, že zde na diskusích je značná část inteligentních čtenářů, kteří mezi líbí se mi přestavba a chci komunismus nedají zcela nelogický rovnítko.

+1/−1
31.1.2016 18:25
Foto

I23m26r79i27c85h 87S91u53c72h69a91r94s16k75ý 8896433935181

A že autor článku zapomněl jaksi na zbouranou tabačku po revoluci, pardon za demokracie a svobody. ;-)

+3/−5
30.1.2016 19:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.