Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Školy už nemají dostávat peníze na žáka, nejvíc na to doplatí gymnázia

Ministerstvo školství připravuje novelu zákona, která by měla změnit financování mateřských, základních a především středních škol. Ty by už neměly dostávat peníze jen podle počtu žáků. Ředitelé už předběžně počítají, jaký dopad bude mít změna právě na jejich školy. Nejvíc asi budou tratit gymnázia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86i30ř96í 88S82c11h45m67i61d65t 5310493284755

Že systém našeho školství je špatný, ukazují výsledky už pěkně dlouho, jen doufám, že nebudeme vymýšlet nějakou další českou geniální cestu a poohlédneme se tam, kde to funguje a necháme se poučit:-/

Tyhle gymnázia chrlí každý rok množství neupotřebitelných lidí, kteří pak dále studují nějaké další neupotřebitelné humanitní obory a jejich uplatnění pak po studiu je velmi problematické. Jednoznačně je třeba podpořit potřebné obory a tento trend zvrátit. Je třeba zavézt systém, kdy stát aktivně podporuje to, co potřebuje a to, co nepotřebuje nebo má nadbytek, podporováno nebude:-/

Zatím to je tak, že školy tvoří další a další třídy pro žádané obory studenty, protože tak se jim daří plnit další a další třídy a to znamená další přísun peněz, ale zároveň další absolventi v oborech, na které nejsou na trhu volná pracovní místa:-/

0/0
19.5.2016 23:01

J30a11r98o30m81í96r 60K89r75á39l 4820869504359

Proč se poohlížet jinde ? Stačí se vrátit k tomu, co se u nás osvědčilo.

0/0
20.5.2016 7:30

J43a27r33o98m19i26r 28H38o61b42l49i91k 1595757875

Financování podle počtu hlav zdegradovalo naše školství. A vedlo k tomu, že ze ZŠ se 4mi třídami v ročníku se na nějakou střední školu hlásili všichni mimo jednoho (zkušenost, když syn absolvoval). Ano, za elitní se považují gymnasia a proto se řada rodičů snaží dostat své ditky tam. A doufám, že bylo v zájmu školy je tam udržet až do konce. Jenže pak přišly jednotné státní maturity a ne všichni měli požadovanou úroveň - jaké překvapení. I proto se proti nim tolik brojilo.

Bude dlouho trvat, než se škody z titulu financování podle hlav srovnají. Škola (základní i střední) má dostávat peníze podle potřebnosti oboru pro společnost a úspěšnosti jejich studentů v následném studiu. A počet žáků by to mohl ovlivnit tak maximálně z 20%. Jen tak bude možné, aby ze škol vycházeli uplatnitelní absolventi v počtech, které jsou ve společnosti potřeba. Příklad: kladenský ÚP už roky požaduje, aby místní SPŠ nabírala 2 třídy strojařů. A jen s obtížemi (a berou, kdo se přihlásí) se jim daří naplnit 1/2-3/4 jediné třídy (zkušenost se syny).

+2/−1
19.5.2016 19:19

T96o93m89á49š 47N86e29u47m72a38i50e69r 9959540668167

No konečně tenhle nesmysl, platby na žáka, padá. Udržování neschopných studentů či studentů s chováním naprosto mimo mísu může konečně skončit.

+8/−1
19.5.2016 18:08
Foto

O94l60d19a 33V43a42r31h39á11n57e90k 5480664790886

Samozřejmostí je, že se hlupáci a nezkušení (najivní) lépe ovládají. Třeba lidé okolo 70 let věku, kteří celý život pracovali a neměli zkušenost se ŠMEJDY.

+3/0
19.5.2016 17:39

M47i84l12e77n45a 91Š47a13l48j24o79v59á 7707680551327

To jistě ano. Ale je fakt cílem, abychom z toho relativně mála našich vzdělavatelných rodících se dětí udělali jakési .. no, nevím jak to přesně nazvat..Prostě lidí, kteří nebudou schopni uživit ani sebe, natožpak, aby vydělávali na důchody svých rodičů. A kdo tedy bude živit ty migranty?

+1/−2
19.5.2016 17:50

A83l94e35š 53Z40e49l51i53n64k72a 1604472886

Tak už došlo na praktickou ukázku choutek neomarxistické ministryně Valachové.

Už ve svém z prvních vystoupení v ČT 24 potvrdila, že gymnazia neodpovídají myšlence inkluzivního vzdělávání.

Na otázku jestli se tedy mají rušit gymnazia odpověděla, že ne, jen základní školy (pozn.postižené inkluzí) mají úrovní výuky víceletá gymnázia dohnat.

No, jak vidno, gymnazia se dají likvidovat i jinak.

+6/−2
19.5.2016 17:35

H94e80l80e92n48a 13Č84í92ž76k31o23v57á 9571701192638

Paní ministryně patrně žije v nějakém nereálném světě. Jasně, existují i naprosto skvělé ZŠ, kde člověk rád nechá dítě až do devítky. Ale dát si jako obecný cil, aby úroveň výuky na všech (nebo většině) základek byla stejná jako na gymnáziích, to je čirá iluze.

+5/0
19.5.2016 17:48

T81o60m70á54š 34N17e52u40m35a58i96e43r 9579220718417

Gymnásia nemají v první řadě nabírat 30+ žáků do třídy, což však vychází z aktuálního modelu financování škol. Naštěstí toho padne. A veřte, že gymnásia dokáží hodně rychle vyházet žáky, které tam udržovaly z nutnosti. (osobní zkušenosti)

+3/0
19.5.2016 18:14

H98e23l52e43n97a 66Č31í65ž70k39o17v72á 9221951822788

30 a více dětí ve třídě je opravdu moc.

Jen si nejsem úplně jistá, nakolik je dosavadní tíhnutí k tak vysokému počtu žáků dáno současným systémem financování, a do jaké míry naopak vychází z určitého "zvyku" (myslím skutečnost, že velká část generace rodičů a prarodičů dnešních dětí prošla základní a střední školou v době, kdy 35 žáků ve třídě nebyla žádná výjimka).

Sama mám (záměrně) dítě v malé škole, kde počet žáků příliš nepřekračuje dvacítku. A musím říct, že je to nejen z hlediska samotného učení, ale i (a možná především) z hlediska sociálního "nebe a dudy"; nejde jen o vztahy mezi žáky navzájem, ale i o vztahy mezi žáky a pedagogy (ti lidé se prostě mnohem lépe znají, jejich vztahy jsou přátelštější, důvěrnější, citlivější, řekla bych, že i "serioznější").

+1/−3
19.5.2016 18:30

T42o89m82á22š 88N91e64u87m37a50i66e89r 9159510448637

Odpověď není těžká - jetliže škola nabere vysoký počet žáků a pak se je snaží za každou cenu udržet, jde jen o peníze.

+2/0
19.5.2016 18:35

H58e80l57e44n27a 75Č64í24ž39k14o83v94á 9981781272398

Tak to rozhodně. Ale opravdu je takových škol tolik?

Vážně nevím, nechci vůbec rýpat, jen se ptám, protože to sama, jako rodič, ze svého okolí moc neznám.

Jasně, mám příbuzné, kamarády i známé, kteří mají děti na "natřískaných" školách, ale tam jde spíše o to, že o danou školu je velký zájem, proto jsou třídy tak "našlapané"; a znám i lidi, kteří (podobně jako my) záměrně volí školu menší, která je sice kvalitní, ale na základě svých pedagogických zásad se snaží držet nižší počet žáků ve třídě.

Zato osobně neznám snad nikoho, kdo by měl děti na škole, která "nechá projít každého".

+1/0
19.5.2016 18:44

I75l27o11n66a 39S59v52o16b58o64d15a 2579107404595

elo byt plus:-(

0/0
19.5.2016 18:48

H29e93l53e24n41a 47Č47í61ž65k35o67v82á 9841181682878

To nic. Ale ještě že jsem si tohoto Vašeho příspěvku všimla; už jsem se Vás chystala zeptat, s čím přesně nesouhlasíte... :-)

0/0
19.5.2016 18:50

J57a32r36o24m87í49r 76K33r98á38l 4500859624699

Proč ne ? Šanci by měl dostat každý. Jen by během těch 4 let měli odejít ti, co to nezvládají. Nás bylo v prváku na průmyslovce cca 42. Během studia někteří zjistili, že na to nemají a odešli a k maturitě šlo 17 studentů. Ale ti opravdu uměli a u přijímaček na VŠ stačito říci "SPŠE Pardubice" a bylo jasno.

0/0
20.5.2016 7:36

M16i23l97e54n63a 11Š55a64l85j91o37v65á 7447410701767

No, tak v rámci té slavné inkluze, prostě zřejmě není možné, aby třeba ve třídě na ZŠ bylo 25 žáků a 10 asistentů. Třídy na to nejsou dimenzované. Přijímat předem neúspěšné studenty na SŠ, což možná časem bude většina absolventů inkluzivních ZŠ, jen proto, že škola získá určitou částku na hlavu, tedy spíš na zadek (a ani to v mnoha případech ne), je určitě blbost.

Postupem let se sice různě měnily mé představy o budoucím povolání, ale už v 1. třídě ZŠ před 52 lety (v rámci doučování třeba i o 2 roky starší trochu natvrdlejších dětí ze sousedství) jsem měla jasno: nechci být učitelkou, pokud ano, pak ne v té době ve zvláštní škole. Tuto speciální pedagogiku beru jako samostatný obor, který si (snad) vybere člověk, který se tomu chce věnovat. Jiný pedagog by snad měl mít dobrý pocit z toho, jak mu ti jeho žáci či studenti tzv. rostou, ne že bez větších kázeňských přestupků trpělivě vyčkají než to jejich spolužáci zvládnou bez ohledu na jejich inteligenci a domácí přípravu apod.

+1/0
19.5.2016 17:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.