Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Projděte se Stříbrným šípem, kterému šedesát let nepřál osud

Den po prvním představení motorového vozu přezdívaného Stříbrný šíp vpadli do země nacisté. Za socialismu byl rychlovlak vhodný jen jako sklad a pak desítky let postával na různých nádražích. A chátral. Na poslední chvíli se historickému skvostu vrátila krása.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95i80l82a97n 95C18o28u29f52a45l 8683647543

Hezké, ale drahé! Čtyřicet mega za opravu motorového vozu? Nějak se mi to nezdá být rozumná investice.

0/−4
16.6.2016 5:36

J90a53k98u87b 70Ř19í20h19a 4575409232431

A kolik by byla rozumná cena za záchranu historického skvostu?

+1/0
4.7.2016 10:56

J36i74ř58í 53E51r28b53e47n 1493564656757

Renovace veterána prakticky od nuly, tedy vlastně novostavba.

Nutnost zachovat původní vzhled a ovládání, a napasovat to na moderní technologie s počítačem řízenými přeplňovanými liazkami namísto bývalých vzduchem chlazených kolbenek.

Každý detail dělaný na zakázku, s minimem sériových výrobků.

Plus certifikace a TBZ pro provoz na veřejné drážní síti.

Čtyřicet mega je solidní cena.

0/0
11.8.2016 22:06

M55a92r25e39k 13K58o29s86t17e78l38e14c95k47ý 6413926798

Nádhera!

Nesmyslný titulek zdejší tLupy! Nikoliv OSUD, ale konkrétní lidé vlaku nepřáli!

Kolik jsme mohli ušetřit peněz i práce, kdybychom se všichni ke své historii chovali s dostatečnou úctou. Předpokládám, že k největší devastaci došlo, když torzo postávalo v Praze - Libni a "opečovávali" ho bezdomovci díky nezájmu vedení ČD. České ručičky umí ledascoc vyrobit, ale české hlavičky jejich práci nedokážou zorganizovat, ocenit, ani uchránit před zničením.

+2/0
15.6.2016 10:48

P86e64t67r 49S71v30o59b73o77d34a 6904312246973

Díky nezájmu? Snad vinou nebo kvůli, ne? Když chcete Lupu kritizovat, tak sám musíte psát správně. ;-D S obsahem souhlas. Jen se divím, proč takový krásný vlak komanči vyřadili. Nechápu. 8-o

+2/0
15.6.2016 19:00

P34a76v53e93l 54R78y17b59á37ř 7532161639960

Protože byl trochu nóbl a to se dělnicko rolnické vládě nelíbilo, Bylo potřeba spíš jezdit v dřevěných vagonech.

+1/−2
15.6.2016 22:12

R69o62b16e19r35t 73P59r84a88ž26á13k 4348436515610

Ne. Protože to byl prototyp, který nebyl v praxi příliš použitelný. A zase tak moc nóbl ten interiér není.

+2/0
22.6.2016 5:06

J78i67ř97í 71E18r54b61e60n 1113924616857

Protože ho nepotřebovali. Jediný prototypový stroj, nepříliš spolehlivý a bez možnosti servisu u výrobce, s přepravní kapacitou pouze 64 osob byl ještě méně zajímavý než dvě Strely.

Komanči potřebovali přepravovat denně miliony lidí a taková albatroska s osmi vagony odvedla mnohem víc práce. Jediný motorák by akorát blokoval kapacitu trati v době ručně řízeného provozu...

0/0
11.8.2016 22:09
Foto

L61u85c74i60e 96V67o67n97d27r70á39k19o18v72á 7290603133270

Krásnej :)

+4/0
15.6.2016 8:47

D37a91v38i80d 96Š19a45f19r60á22n57e48k 5527104737373

Já teda ten obdiv rozhodně nesdílím. Že je to navenek zajímavý design neznamená, že to taky něco umělo. Konstrukčně je to na svoji dobu spíš podprůměrný motorák. A tak zatímco slovenská strela tou dobou už tři roky jezdila 130 km/h, tohle dostalo bubnové brzdy, takže certifikováno to bylo jen na 90 km/h.

Čili jak už tady někdo poznamenal - typicky Zlaté české. Devadesát pět procent perfektně odvedené práce, skončí to na odfláknutém detailu.

+1/−3
15.6.2016 8:03

Z40d38e73n46ě82k 92W79e49r36n42h98a46r87t 6407505892448

Tak byl to prototyp, tenkrát se dost věcí dělalo zkusmo, nebyly takové možnosti něco dopředu simulovat na počítačích, jako dnes. Zkrátka se něco navrhlo, vyrobilo a pak se to zkoušelo v provozu. Stříbrný šíp měl smůlu, že neměl možnost být nějak dotažen a ty detaily už nestihly být dotaženy. Koneckonců, M290.0 byl v provozu o tři roky déle a taky se nedostal přes dva prototypy, na kterých se neustále něco dolaďovalo. Bohužel, tyhle motorové vozy přišly v nesprávnou dobu.

+8/0
15.6.2016 8:26

R57a38d30e39k 63R76a39i50d46a 5557202599

Je hezké, že se našel někdo, kdo to zrenovoval, ale pravda je, že Slovenská strela by si to zasloužila daleko víc. Přecejen byla průkopník, tohle je její nepovedená kopie od čkd.

+1/0
15.6.2016 15:42

J73i70ř64í 81E77r44b55e23n 1293334576517

Šíp měl mít oproti Strele výhodu v průchozím uspořádání kabiny a mohl tak být řazen i jako tažné vozidlo krátkých rychlíkových souprav. Jenže ho nestihli odladit pro běžný provoz, naftové motory a hydrodynamická převodovka z pojezdu pro tank se moc neosvědčily.

0/0
11.8.2016 22:16

V11í47t96ě72z56s78l19a31v 22K89l24o78z43í72k 3631989324107

Slovenskou strelu opravit by byla bomba, to bych i nejakou Korunou rad prispel.

0/0
15.6.2016 7:51

J37i82ř29i75n65a 76S27a67v53o84v36a 1691205986863

ty dvě fotky interieru - to jsme se tedy moc neprošli ;-)

podle titulku jsem čekala víc - třeba WC, nástupní prostory.....

jinak samozřejmě mají můj obdiv všichni, kdo ten skvost dali znovu do pucu!

+2/0
15.6.2016 6:49

A29n90t66o14n81i71n 36B33l96a68z59e90k 4308192247441

R^

0/0
15.6.2016 4:09

T32o23m91á49š 38P75a44v69e79l14k13a 6926813613116

Podíval jsem se na video, ale žádné projetí jsem neviděl :-P

Ale vlak je to krásný.

0/0
15.6.2016 0:00

P90e36t59r 52S15v58o27b60o72d13a 6854592256743

Není v titulku projití? ;-)

+2/0
15.6.2016 6:11

V55á18c53l18a61v 22S77v69o70b21o83d30a 5866108779

Ano,bylo to projití. Ale málem jsem se také spletl a už jsem hledal video z jízdy.

0/0
15.6.2016 9:50

Z77d53e71n94ě77k 33W41e77r13n64h26a71r50t 6877635772598

Krása. Tak ještě Tatrováckou Slovenskou strelu a nemá to chybu.

+7/0
14.6.2016 23:23

P69a24v70e59l 94Ř41a68p83e41k 7292256749315

Je trestuhodné, že i přes vysokou úroveň našeho průmyslu v oblasti železnice nakonec republiku zaplevelil humus v podobě řady 810.

+1/−8
14.6.2016 23:06

Z28d58e49n81ě28k 41W89e81r91n42h77a15r88t 6907885712888

To se nedá srovnávat. Tohle je prototyp reprezentačního rychlíkového vozu, 810 byl masově vyráběný vůz určený na lokální tratě. To je jako porovnat Rolls Royce a Fiat Panda. A mimochodem, ty 810 vůbec nebyly špatné, vzhledem k tomu, k čemu byly určeny, tak to udělaly a stále dělají velmi dobře.

+16/0
14.6.2016 23:28

V15í91t60ě23z16s25l49a82v 45K83l87o63z57í17k 3651569834157

Jenze ten humus 810 zachranil svym levnym provozem vetsinu lokalnich trati vime.

+5/0
15.6.2016 7:52

J76i88ř31í 56E73r94b67e36n 1453654696137

Místo 810 měly po lokálkách jezdit také chrochtadla a singrovky. Jenomže jeden idiot založil požár v továrně na moderní motory, dávat do vozidel pielstickové poruchové motory byl krok zpět a navíc by se nestíhala výroba.

Nepříliš pohodlná, zato ale poměrně spolehlivá 810 s nenáročným motorem LIAZ ML634 a automatickou převodovkou Praga 2M70 znamenaly obrovskou úsporu na palivu i na údržbě vozidel oproti jiným vozům, včetně jim předcházejícím Hurvínkům M131.1.

0/0
11.8.2016 22:23

D51a95v93i35d 37P64e60c24a 1135184661466

Dnes jsem tam byl osobně a až teď mi došlo, co se podařilo. Tohle není škoda, to je naše historie.

+1/0
14.6.2016 22:57

J44i53n36d34ř83i76c30h 30Z83e24t98s50k41y 5413967912860

Není to trochu moc těch 40 M ? Nezůstalo někde za nehtama?

0/−6
14.6.2016 22:44

M69a59r79t78i92n 86K92r38o30u52p14a 2411803959190

Na opravu né příliš zdemolované celkem běžné motorky jawa 250 potřebujete tak 50k. A to se dá většina věcí celkem v pohodě sehnat protože to je tuctovka. Umíte si představit jaké potřebujete prostředky na takřka znovuvyrobení unikátu. Jen výroba Jedno blbýho nestandardního šroubku může stát třeba 2k.

+14/0
14.6.2016 22:58

M52a86r12t47i70n 82K59y25p44r 2842875514554

M260.0 byl totální vrak, v podstatě jen shnilý rám na podvozcích. Bez pohonných agregátů, bez kousku vybavení interiérů, navíc naprostý atyp. Prakticky se jednalo o novostavbu. Pro srovnání cena nového sériově vyráběného rychlíkového vagonu dosahuje běžně 50 milionů korun a na tomhle méně práce než na novém vagonu nebylo, spíš naopak (vagon nemá motory;-D).

+13/0
14.6.2016 23:02

L62u92d39ě71k 73N54ě52m38e86c 5525561602964

Takto levné je to jen díky práci nadšenců. Já bych to s 10 lidma za 5 let těžko dokázal udělat jen tak z kusu šrotu. Jen materiál by mi vyšel na polovinu.

+6/0
15.6.2016 0:37

K13a41r71e88l 49H87r14u56b63ý 2385938357194

Nádherna prace. Tvůrců i dnešních zachráncu.

Snad se bude za dalších 80 let se stejnou úctou hledět na něco, co děláme my dnes.

+12/0
14.6.2016 22:20

L37u54d24ě94k 90H51l41á39v44k89a 2805404865378

Nádhera.

+7/0
14.6.2016 22:20

P66e32t10r 40S51v49o66b51o86d35a 6934952826943

A pak že už neexistují zlaté české ručičky. ;-D Opravdu úžasné. Teď už jen tu slovenskou strelu. Nevíte, ještě stojí v Kopřivnici, nebo někde v depu? !!

+14/0
14.6.2016 22:19

L90u33d98ě14k 61N46ě98m38e42c 5955111242304

Popravdě mi to Slovenskou strelu tvarově velice připomíná. Ale jestli jsem ji viděl v Kopřivnici před dvěma lety, nebo někde jinde, třeba i jen jako model, to Vám neřeknu.

0/0
14.6.2016 22:21

P62a23v59e41l 12J22a30n81s55a 2335859531674

no a já myslel, že tenhle vůz je právě ona střela, resp. "Slovenská střela" že je název rychlíkovýho spoje, podobně jako byl třeba "Brněnský drak"

0/0
14.6.2016 22:40

P66a49v28e29l 97J17a55n49s16a 2445849281924

no, tak už v tom mám jasno, 2 různý motorový vozy :-)

+1/0
14.6.2016 22:45

Z86d98e33n35ě98k 25W31e85r53n90h54a33r81t 6747115492678

Dráhy tenkrát vypsaly soutěž o rychlíkový motorový vůz a výrobci dodali prototypy. Tatra poslala M290.0, který nasadili hlavně na rychlíkový spoj, označovaný Slovenská strela. To byl nejrychlejší a nejprestižnější spoj tehdejší dráhy. A tím jménem se začalo říkat i tomu vozu, což se vžilo. O něco později dodali konkurenční prototyp i z ČKD, to je tahle M260.0, Stříbrný šíp. Vzhledem k tomu, že to byly vlastně různé odpovědi na stejné zadání, jako je kapacita, rozměry a rychlost, je i výsledek na první pohled dost podobný, ty vozy jsou podobného vzhledu. Ale uvnitř je systém úplně jiný, třeba M290.0 má naprosto unikátní elektromechanický přenos výkonu.

+8/0
14.6.2016 23:41

L46u54d46ě94k 95N80ě18m44e88c 5545731242274

Kdybych si nepřečetl článek (a to jsem předem viděl i fotky), tak bych se klidně i hádal, že to je právě tatrovácká Slovenská strela. Pamatuji si, že někdy před cca 40 lety jezdily vlaky pod názvy, které jste napsal. Ale to už asi jen vycházelo z historie, navíc Brněnský drak neměl nic společného s moderními technologiemi, jen měl prosazenou přednost na trati.

+1/0
15.6.2016 0:33

P37e41t48r 25M23a95j55v55a17l64d 4662235758932

Hezky popsáno je to na wikipedii:

Stříbrný šíp

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_260.0

Slovenská strela

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0

+1/0
15.6.2016 16:32

J94i47ř32í 15Š16k81o68p89í48k 5331956157893

Pořád tam stojí...

https://www.google.cz/maps/@49.5995283,18.1428361,3a,75y,90.58h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNdaTxzD7UV77S7MluHYFCA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

+1/0
14.6.2016 22:50

J88a46r54d51a 17K68a26n59í16k 5186689782553

No, street view fotka je sice z března 2012, ale předloni jsem tam strelu ještě viděl.

Pravda, kdyby se našel někdo, kdo by ji zrekonstruoval jako šípa, bylo by to veselejší podívání...

+1/0
15.6.2016 6:24

Z92d60e81n86ě32k 28W12e85r70n21h82a48r91t 6547375882178

To už se zkoušelo, tedy hlavně se o tom mluvilo už několikrát a nějak to vždycky usnulo. A napohled je to už zlé, ve skříni jsou už docela znatelné díry, rezne to... Snad to bude lepší, teď je to úředně vedeno jako národní kulturní památka, což by prý mohlo vést k nějakým penězům. Tak držme palce, když vidím tuhle úžasnou rekonstrukci Stříbrného šípu, mohlo by se to zlepšít i pro Slovenskou Strelu.

+3/0
15.6.2016 7:02

P51e19t32r 17P18e11š64a57t 9978960268872

Slovenská strela stojí v Kopřivnici před muzeem automobilů, prakticky v centru města - vidím ji tam skoro každý den :-)

+1/0
15.6.2016 7:04

O85n77d53ř59e23j 31Š86v12e25j14d93a 4291299767630

Vlak co má charisma R^

+1/0
14.6.2016 21:57

M15a59r61e41k 37D51e64m97č45á70k 9465904946335

Pěkné, ale rychlovlak? Vždyť i city elefanty umí 140 a ne jen 120...

0/−15
14.6.2016 21:42

M88i35l12a23n 98M91a67j32e35r70č67í34k 1720120574886

Ale uvědom si, že byl navržen před rovnými 80-ti roky a vyroben o 3 roky později = v době kdy běžně jezdily parní lokomotivy a SE NEZDÁLO ANI O ELEKTRIFIKACI ŽELEZNICE, natož o její rychlosti 200km/h a víc!!

+12/−1
14.6.2016 21:49

J13a39n 54T94i15c94h66ý 8690732330878

Elektrifikaci možná ne, ale traťové rychlosti se téměř nelišily od dnešních.

+1/−4
14.6.2016 22:21

L41u81d23ě31k 35N62ě23m89e12c 5795301362194

Možná maximálky ve Velimi.

+4/0
14.6.2016 22:23

J40i79ř88í 93J16u63r48á17š18e42k 8417915940887

O te elektrifikaci bych polemizoval. Nedavno i tady na iDnesu byla dobova fotografie s elektrickou trati.

0/−1
14.6.2016 22:22

V37á31c64l37a89v 21S59v84o19b13o44d14a 5216818109

Ve třicátých letech u nás bylo elektrifikováno jenom pražský železniční uzel.Jinak nic.

+4/0
14.6.2016 23:07

Z76d68e75n30ě23k 25W26e11r60n15h35a26r78t 6987505312368

Tak to není úplně přesné. První elektrifikovanou tratí byla pochopitelně Tábor Bechyně v roce 1903. V roce 1911 byla v provozu i Rybník Lipno. A v roce 1923 byla elektrická i mezistátní trať Kořenov Hirschberg. Elektrifikace Pražského uzlu byla hotová (pokud se to vůbec dá říct) až v roce 1928.

0/−1
14.6.2016 23:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.