Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Projděte se Stříbrným šípem, kterému šedesát let nepřál osud

Den po prvním představení motorového vozu přezdívaného Stříbrný šíp vpadli do země nacisté. Za socialismu byl rychlovlak vhodný jen jako sklad a pak desítky let postával na různých nádražích. A chátral. Na poslední chvíli se historickému skvostu vrátila krása.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75i82l45a39n 80C62o23u86f85a67l 8973617403

Hezké, ale drahé! Čtyřicet mega za opravu motorového vozu? Nějak se mi to nezdá být rozumná investice.

0/−4
16.6.2016 5:36

J47a29k78u85b 43Ř71í29h65a 4805439882781

A kolik by byla rozumná cena za záchranu historického skvostu?

+1/0
4.7.2016 10:56

J89i86ř51í 86E41r19b30e57n 1613784706267

Renovace veterána prakticky od nuly, tedy vlastně novostavba.

Nutnost zachovat původní vzhled a ovládání, a napasovat to na moderní technologie s počítačem řízenými přeplňovanými liazkami namísto bývalých vzduchem chlazených kolbenek.

Každý detail dělaný na zakázku, s minimem sériových výrobků.

Plus certifikace a TBZ pro provoz na veřejné drážní síti.

Čtyřicet mega je solidní cena.

0/0
11.8.2016 22:06

M91a52r50e34k 39K67o23s80t10e57l96e87c54k43ý 6463416138

Nádhera!

Nesmyslný titulek zdejší tLupy! Nikoliv OSUD, ale konkrétní lidé vlaku nepřáli!

Kolik jsme mohli ušetřit peněz i práce, kdybychom se všichni ke své historii chovali s dostatečnou úctou. Předpokládám, že k největší devastaci došlo, když torzo postávalo v Praze - Libni a "opečovávali" ho bezdomovci díky nezájmu vedení ČD. České ručičky umí ledascoc vyrobit, ale české hlavičky jejich práci nedokážou zorganizovat, ocenit, ani uchránit před zničením.

+2/0
15.6.2016 10:48

P25e93t48r 55S59v89o74b70o98d54a 6574762136783

Díky nezájmu? Snad vinou nebo kvůli, ne? Když chcete Lupu kritizovat, tak sám musíte psát správně. ;-D S obsahem souhlas. Jen se divím, proč takový krásný vlak komanči vyřadili. Nechápu. 8-o

+2/0
15.6.2016 19:00

P68a58v61e92l 89R30y94b35á23ř 7292181789410

Protože byl trochu nóbl a to se dělnicko rolnické vládě nelíbilo, Bylo potřeba spíš jezdit v dřevěných vagonech.

+1/−2
15.6.2016 22:12

R63o42b97e72r88t 53P45r83a31ž70á41k 4618746635400

Ne. Protože to byl prototyp, který nebyl v praxi příliš použitelný. A zase tak moc nóbl ten interiér není.

+2/0
22.6.2016 5:06

J23i65ř13í 95E77r38b38e92n 1493554206187

Protože ho nepotřebovali. Jediný prototypový stroj, nepříliš spolehlivý a bez možnosti servisu u výrobce, s přepravní kapacitou pouze 64 osob byl ještě méně zajímavý než dvě Strely.

Komanči potřebovali přepravovat denně miliony lidí a taková albatroska s osmi vagony odvedla mnohem víc práce. Jediný motorák by akorát blokoval kapacitu trati v době ručně řízeného provozu...

0/0
11.8.2016 22:09
Foto

L89u80c29i46e 80V58o84n17d65r55á84k87o58v42á 7830363893600

Krásnej :)

+4/0
15.6.2016 8:47

D38a54v40i94d 10Š63a15f81r62á60n34e49k 5577264777453

Já teda ten obdiv rozhodně nesdílím. Že je to navenek zajímavý design neznamená, že to taky něco umělo. Konstrukčně je to na svoji dobu spíš podprůměrný motorák. A tak zatímco slovenská strela tou dobou už tři roky jezdila 130 km/h, tohle dostalo bubnové brzdy, takže certifikováno to bylo jen na 90 km/h.

Čili jak už tady někdo poznamenal - typicky Zlaté české. Devadesát pět procent perfektně odvedené práce, skončí to na odfláknutém detailu.

+1/−3
15.6.2016 8:03

Z55d12e11n34ě60k 13W89e56r73n66h80a24r47t 6457535122128

Tak byl to prototyp, tenkrát se dost věcí dělalo zkusmo, nebyly takové možnosti něco dopředu simulovat na počítačích, jako dnes. Zkrátka se něco navrhlo, vyrobilo a pak se to zkoušelo v provozu. Stříbrný šíp měl smůlu, že neměl možnost být nějak dotažen a ty detaily už nestihly být dotaženy. Koneckonců, M290.0 byl v provozu o tři roky déle a taky se nedostal přes dva prototypy, na kterých se neustále něco dolaďovalo. Bohužel, tyhle motorové vozy přišly v nesprávnou dobu.

+8/0
15.6.2016 8:26

R87a27d64e76k 93R80a65i41d98a 5947342819

Je hezké, že se našel někdo, kdo to zrenovoval, ale pravda je, že Slovenská strela by si to zasloužila daleko víc. Přecejen byla průkopník, tohle je její nepovedená kopie od čkd.

+1/0
15.6.2016 15:42

J26i96ř67í 19E23r86b80e34n 1653104346647

Šíp měl mít oproti Strele výhodu v průchozím uspořádání kabiny a mohl tak být řazen i jako tažné vozidlo krátkých rychlíkových souprav. Jenže ho nestihli odladit pro běžný provoz, naftové motory a hydrodynamická převodovka z pojezdu pro tank se moc neosvědčily.

0/0
11.8.2016 22:16

V83í30t42ě82z89s44l27a16v 32K46l68o97z23í67k 3601309454927

Slovenskou strelu opravit by byla bomba, to bych i nejakou Korunou rad prispel.

0/0
15.6.2016 7:51

J60i17ř64i73n57a 68S22a15v33o57v72a 1761465876913

ty dvě fotky interieru - to jsme se tedy moc neprošli ;-)

podle titulku jsem čekala víc - třeba WC, nástupní prostory.....

jinak samozřejmě mají můj obdiv všichni, kdo ten skvost dali znovu do pucu!

+2/0
15.6.2016 6:49

A98n92t72o48n82i50n 63B76l27a58z78e38k 4698952557351

R^

0/0
15.6.2016 4:09

T59o88m71á48š 26P10a19v72e73l69k84a 6206683433556

Podíval jsem se na video, ale žádné projetí jsem neviděl :-P

Ale vlak je to krásný.

0/0
15.6.2016 0:00

P98e80t16r 23S74v86o81b61o51d95a 6404462256773

Není v titulku projití? ;-)

+2/0
15.6.2016 6:11

V19á77c32l22a86v 74S48v74o98b82o10d73a 5436278759

Ano,bylo to projití. Ale málem jsem se také spletl a už jsem hledal video z jízdy.

0/0
15.6.2016 9:50

Z41d46e31n67ě34k 42W40e23r90n86h18a49r85t 6527315622228

Krása. Tak ještě Tatrováckou Slovenskou strelu a nemá to chybu.

+7/0
14.6.2016 23:23

P96a82v88e36l 96Ř84a44p59e54k 7952886469885

Je trestuhodné, že i přes vysokou úroveň našeho průmyslu v oblasti železnice nakonec republiku zaplevelil humus v podobě řady 810.

+1/−8
14.6.2016 23:06

Z14d40e93n89ě21k 71W61e44r54n24h32a68r88t 6597685862438

To se nedá srovnávat. Tohle je prototyp reprezentačního rychlíkového vozu, 810 byl masově vyráběný vůz určený na lokální tratě. To je jako porovnat Rolls Royce a Fiat Panda. A mimochodem, ty 810 vůbec nebyly špatné, vzhledem k tomu, k čemu byly určeny, tak to udělaly a stále dělají velmi dobře.

+16/0
14.6.2016 23:28

V98í63t98ě81z96s59l38a48v 44K60l85o18z79í45k 3511759124827

Jenze ten humus 810 zachranil svym levnym provozem vetsinu lokalnich trati vime.

+5/0
15.6.2016 7:52

J76i54ř95í 41E59r11b76e51n 1683654666177

Místo 810 měly po lokálkách jezdit také chrochtadla a singrovky. Jenomže jeden idiot založil požár v továrně na moderní motory, dávat do vozidel pielstickové poruchové motory byl krok zpět a navíc by se nestíhala výroba.

Nepříliš pohodlná, zato ale poměrně spolehlivá 810 s nenáročným motorem LIAZ ML634 a automatickou převodovkou Praga 2M70 znamenaly obrovskou úsporu na palivu i na údržbě vozidel oproti jiným vozům, včetně jim předcházejícím Hurvínkům M131.1.

0/0
11.8.2016 22:23

D34a74v72i20d 95P34e47c16a 1165794651506

Dnes jsem tam byl osobně a až teď mi došlo, co se podařilo. Tohle není škoda, to je naše historie.

+1/0
14.6.2016 22:57

J75i20n74d36ř74i77c80h 91Z86e76t90s41k47y 5673137972140

Není to trochu moc těch 40 M ? Nezůstalo někde za nehtama?

0/−6
14.6.2016 22:44

M54a90r71t81i36n 35K21r44o68u48p26a 2381943759950

Na opravu né příliš zdemolované celkem běžné motorky jawa 250 potřebujete tak 50k. A to se dá většina věcí celkem v pohodě sehnat protože to je tuctovka. Umíte si představit jaké potřebujete prostředky na takřka znovuvyrobení unikátu. Jen výroba Jedno blbýho nestandardního šroubku může stát třeba 2k.

+14/0
14.6.2016 22:58

M88a54r64t49i35n 50K76y89p84r 2742305574824

M260.0 byl totální vrak, v podstatě jen shnilý rám na podvozcích. Bez pohonných agregátů, bez kousku vybavení interiérů, navíc naprostý atyp. Prakticky se jednalo o novostavbu. Pro srovnání cena nového sériově vyráběného rychlíkového vagonu dosahuje běžně 50 milionů korun a na tomhle méně práce než na novém vagonu nebylo, spíš naopak (vagon nemá motory;-D).

+13/0
14.6.2016 23:02

L40u72d38ě30k 49N11ě61m88e92c 5685491832634

Takto levné je to jen díky práci nadšenců. Já bych to s 10 lidma za 5 let těžko dokázal udělat jen tak z kusu šrotu. Jen materiál by mi vyšel na polovinu.

+6/0
15.6.2016 0:37

K90a15r38e63l 63H90r10u94b52ý 2915128637714

Nádherna prace. Tvůrců i dnešních zachráncu.

Snad se bude za dalších 80 let se stejnou úctou hledět na něco, co děláme my dnes.

+12/0
14.6.2016 22:20

L63u77d11ě85k 16H16l77á37v13k95a 2205944875928

Nádhera.

+7/0
14.6.2016 22:20

P24e17t94r 85S25v65o70b59o70d61a 6304202386573

A pak že už neexistují zlaté české ručičky. ;-D Opravdu úžasné. Teď už jen tu slovenskou strelu. Nevíte, ještě stojí v Kopřivnici, nebo někde v depu? !!

+14/0
14.6.2016 22:19

L87u87d79ě35k 66N77ě47m82e87c 5165611422164

Popravdě mi to Slovenskou strelu tvarově velice připomíná. Ale jestli jsem ji viděl v Kopřivnici před dvěma lety, nebo někde jinde, třeba i jen jako model, to Vám neřeknu.

0/0
14.6.2016 22:21

P36a86v19e28l 67J75a96n85s86a 2565169861964

no a já myslel, že tenhle vůz je právě ona střela, resp. "Slovenská střela" že je název rychlíkovýho spoje, podobně jako byl třeba "Brněnský drak"

0/0
14.6.2016 22:40

P10a14v16e49l 64J95a76n29s48a 2255269831384

no, tak už v tom mám jasno, 2 různý motorový vozy :-)

+1/0
14.6.2016 22:45

Z20d54e40n29ě87k 33W81e59r44n71h61a42r62t 6447405712118

Dráhy tenkrát vypsaly soutěž o rychlíkový motorový vůz a výrobci dodali prototypy. Tatra poslala M290.0, který nasadili hlavně na rychlíkový spoj, označovaný Slovenská strela. To byl nejrychlejší a nejprestižnější spoj tehdejší dráhy. A tím jménem se začalo říkat i tomu vozu, což se vžilo. O něco později dodali konkurenční prototyp i z ČKD, to je tahle M260.0, Stříbrný šíp. Vzhledem k tomu, že to byly vlastně různé odpovědi na stejné zadání, jako je kapacita, rozměry a rychlost, je i výsledek na první pohled dost podobný, ty vozy jsou podobného vzhledu. Ale uvnitř je systém úplně jiný, třeba M290.0 má naprosto unikátní elektromechanický přenos výkonu.

+8/0
14.6.2016 23:41

L40u73d47ě69k 76N43ě76m48e51c 5655651852864

Kdybych si nepřečetl článek (a to jsem předem viděl i fotky), tak bych se klidně i hádal, že to je právě tatrovácká Slovenská strela. Pamatuji si, že někdy před cca 40 lety jezdily vlaky pod názvy, které jste napsal. Ale to už asi jen vycházelo z historie, navíc Brněnský drak neměl nic společného s moderními technologiemi, jen měl prosazenou přednost na trati.

+1/0
15.6.2016 0:33

P71e91t44r 39M64a52j54v67a67l81d 4152475648412

Hezky popsáno je to na wikipedii:

Stříbrný šíp

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_260.0

Slovenská strela

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0

+1/0
15.6.2016 16:32

J54i16ř12í 60Š45k57o47p83í52k 5451686437213

Pořád tam stojí...

https://www.google.cz/maps/@49.5995283,18.1428361,3a,75y,90.58h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNdaTxzD7UV77S7MluHYFCA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

+1/0
14.6.2016 22:50

J63a80r46d67a 26K73a57n10í68k 5976329782873

No, street view fotka je sice z března 2012, ale předloni jsem tam strelu ještě viděl.

Pravda, kdyby se našel někdo, kdo by ji zrekonstruoval jako šípa, bylo by to veselejší podívání...

+1/0
15.6.2016 6:24

Z26d43e72n91ě42k 31W21e12r31n41h48a14r29t 6377495862498

To už se zkoušelo, tedy hlavně se o tom mluvilo už několikrát a nějak to vždycky usnulo. A napohled je to už zlé, ve skříni jsou už docela znatelné díry, rezne to... Snad to bude lepší, teď je to úředně vedeno jako národní kulturní památka, což by prý mohlo vést k nějakým penězům. Tak držme palce, když vidím tuhle úžasnou rekonstrukci Stříbrného šípu, mohlo by se to zlepšít i pro Slovenskou Strelu.

+3/0
15.6.2016 7:02

P97e70t31r 40P90e85š30a23t 9888730178412

Slovenská strela stojí v Kopřivnici před muzeem automobilů, prakticky v centru města - vidím ji tam skoro každý den :-)

+1/0
15.6.2016 7:04

O84n17d79ř80e57j 40Š14v21e60j13d46a 4311199417480

Vlak co má charisma R^

+1/0
14.6.2016 21:57

O97d62s95t45r18a22n29ě10n60ý 56U56ž35i56v51a77t52e57l

Uživatel požádal o vymazání
0/−15
14.6.2016 21:42

M13i69l45a34n 67M32a70j95e44r75č88í94k 1340980314586

Ale uvědom si, že byl navržen před rovnými 80-ti roky a vyroben o 3 roky později = v době kdy běžně jezdily parní lokomotivy a SE NEZDÁLO ANI O ELEKTRIFIKACI ŽELEZNICE, natož o její rychlosti 200km/h a víc!!

+12/−1
14.6.2016 21:49

J46a32n 60T91i37c98h29ý 8650172290338

Elektrifikaci možná ne, ale traťové rychlosti se téměř nelišily od dnešních.

+1/−4
14.6.2016 22:21

L10u15d56ě69k 81N59ě87m28e48c 5955241402394

Možná maximálky ve Velimi.

+4/0
14.6.2016 22:23

J34i48ř72í 45J39u14r35á57š35e76k 8197285270597

O te elektrifikaci bych polemizoval. Nedavno i tady na iDnesu byla dobova fotografie s elektrickou trati.

0/−1
14.6.2016 22:22

V29á14c50l78a26v 47S97v70o90b87o16d16a 5456458809

Ve třicátých letech u nás bylo elektrifikováno jenom pražský železniční uzel.Jinak nic.

+4/0
14.6.2016 23:07

Z82d61e32n91ě30k 66W88e35r82n36h13a92r75t 6747385462508

Tak to není úplně přesné. První elektrifikovanou tratí byla pochopitelně Tábor Bechyně v roce 1903. V roce 1911 byla v provozu i Rybník Lipno. A v roce 1923 byla elektrická i mezistátní trať Kořenov Hirschberg. Elektrifikace Pražského uzlu byla hotová (pokud se to vůbec dá říct) až v roce 1928.

0/−1
14.6.2016 23:56



Najdete na iDNES.cz