Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Projděte se Stříbrným šípem, kterému šedesát let nepřál osud

Den po prvním představení motorového vozu přezdívaného Stříbrný šíp vpadli do země nacisté. Za socialismu byl rychlovlak vhodný jen jako sklad a pak desítky let postával na různých nádražích. A chátral. Na poslední chvíli se historickému skvostu vrátila krása.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82i74l23a40n 48C60o60u63f69a16l 8953807693

Hezké, ale drahé! Čtyřicet mega za opravu motorového vozu? Nějak se mi to nezdá být rozumná investice.

0/−4
16.6.2016 5:36

J44a29k76u83b 69Ř85í28h57a 4825529732611

A kolik by byla rozumná cena za záchranu historického skvostu?

+1/0
4.7.2016 10:56

J47i70ř78í 34E63r90b29e95n 1793304656627

Renovace veterána prakticky od nuly, tedy vlastně novostavba.

Nutnost zachovat původní vzhled a ovládání, a napasovat to na moderní technologie s počítačem řízenými přeplňovanými liazkami namísto bývalých vzduchem chlazených kolbenek.

Každý detail dělaný na zakázku, s minimem sériových výrobků.

Plus certifikace a TBZ pro provoz na veřejné drážní síti.

Čtyřicet mega je solidní cena.

0/0
11.8.2016 22:06

M64a87r13e69k 41K98o32s33t88e72l18e98c89k39ý 6773236688

Nádhera!

Nesmyslný titulek zdejší tLupy! Nikoliv OSUD, ale konkrétní lidé vlaku nepřáli!

Kolik jsme mohli ušetřit peněz i práce, kdybychom se všichni ke své historii chovali s dostatečnou úctou. Předpokládám, že k největší devastaci došlo, když torzo postávalo v Praze - Libni a "opečovávali" ho bezdomovci díky nezájmu vedení ČD. České ručičky umí ledascoc vyrobit, ale české hlavičky jejich práci nedokážou zorganizovat, ocenit, ani uchránit před zničením.

+2/0
15.6.2016 10:48

P35e91t69r 66S86v23o88b83o45d51a 6144602736513

Díky nezájmu? Snad vinou nebo kvůli, ne? Když chcete Lupu kritizovat, tak sám musíte psát správně. ;-D S obsahem souhlas. Jen se divím, proč takový krásný vlak komanči vyřadili. Nechápu. 8-o

+2/0
15.6.2016 19:00

P23a62v23e29l 80R82y58b25á82ř 7292491719730

Protože byl trochu nóbl a to se dělnicko rolnické vládě nelíbilo, Bylo potřeba spíš jezdit v dřevěných vagonech.

+1/−2
15.6.2016 22:12

R61o79b44e34r23t 16P36r53a38ž94á94k 4778736235840

Ne. Protože to byl prototyp, který nebyl v praxi příliš použitelný. A zase tak moc nóbl ten interiér není.

+2/0
22.6.2016 5:06

J95i56ř27í 72E25r31b93e45n 1753194956397

Protože ho nepotřebovali. Jediný prototypový stroj, nepříliš spolehlivý a bez možnosti servisu u výrobce, s přepravní kapacitou pouze 64 osob byl ještě méně zajímavý než dvě Strely.

Komanči potřebovali přepravovat denně miliony lidí a taková albatroska s osmi vagony odvedla mnohem víc práce. Jediný motorák by akorát blokoval kapacitu trati v době ručně řízeného provozu...

0/0
11.8.2016 22:09
Foto

L20u19c18i49e 27V24o48n37d14r11á27k90o54v46á 7960843673280

Krásnej :)

+4/0
15.6.2016 8:47

D51a17v69i72d 28Š36a12f76r55á52n66e44k 5677244267763

Já teda ten obdiv rozhodně nesdílím. Že je to navenek zajímavý design neznamená, že to taky něco umělo. Konstrukčně je to na svoji dobu spíš podprůměrný motorák. A tak zatímco slovenská strela tou dobou už tři roky jezdila 130 km/h, tohle dostalo bubnové brzdy, takže certifikováno to bylo jen na 90 km/h.

Čili jak už tady někdo poznamenal - typicky Zlaté české. Devadesát pět procent perfektně odvedené práce, skončí to na odfláknutém detailu.

+1/−3
15.6.2016 8:03

Z26d43e29n55ě77k 62W34e84r80n94h39a36r28t 6787335192778

Tak byl to prototyp, tenkrát se dost věcí dělalo zkusmo, nebyly takové možnosti něco dopředu simulovat na počítačích, jako dnes. Zkrátka se něco navrhlo, vyrobilo a pak se to zkoušelo v provozu. Stříbrný šíp měl smůlu, že neměl možnost být nějak dotažen a ty detaily už nestihly být dotaženy. Koneckonců, M290.0 byl v provozu o tři roky déle a taky se nedostal přes dva prototypy, na kterých se neustále něco dolaďovalo. Bohužel, tyhle motorové vozy přišly v nesprávnou dobu.

+8/0
15.6.2016 8:26

R57a67d87e68k 46R89a81i47d49a 5687942699

Je hezké, že se našel někdo, kdo to zrenovoval, ale pravda je, že Slovenská strela by si to zasloužila daleko víc. Přecejen byla průkopník, tohle je její nepovedená kopie od čkd.

+1/0
15.6.2016 15:42

J68i42ř12í 73E76r29b62e64n 1213504876817

Šíp měl mít oproti Strele výhodu v průchozím uspořádání kabiny a mohl tak být řazen i jako tažné vozidlo krátkých rychlíkových souprav. Jenže ho nestihli odladit pro běžný provoz, naftové motory a hydrodynamická převodovka z pojezdu pro tank se moc neosvědčily.

0/0
11.8.2016 22:16

V83í90t33ě95z74s58l76a29v 57K66l20o55z38í17k 3781529464177

Slovenskou strelu opravit by byla bomba, to bych i nejakou Korunou rad prispel.

0/0
15.6.2016 7:51

J93i39ř25i21n61a 36S61a50v59o70v53a 1651175796163

ty dvě fotky interieru - to jsme se tedy moc neprošli ;-)

podle titulku jsem čekala víc - třeba WC, nástupní prostory.....

jinak samozřejmě mají můj obdiv všichni, kdo ten skvost dali znovu do pucu!

+2/0
15.6.2016 6:49

A83n54t66o84n72i90n 91B75l22a11z32e56k 4458692497191

R^

0/0
15.6.2016 4:09

T28o14m22á93š 52P68a78v71e69l23k18a 6266573133116

Podíval jsem se na video, ale žádné projetí jsem neviděl :-P

Ale vlak je to krásný.

0/0
15.6.2016 0:00

P13e75t31r 32S33v85o60b44o45d12a 6624132206393

Není v titulku projití? ;-)

+2/0
15.6.2016 6:11

V79á25c79l19a60v 35S60v93o84b63o25d75a 5946258599

Ano,bylo to projití. Ale málem jsem se také spletl a už jsem hledal video z jízdy.

0/0
15.6.2016 9:50

Z82d74e27n18ě10k 28W79e24r46n25h32a66r69t 6767915882658

Krása. Tak ještě Tatrováckou Slovenskou strelu a nemá to chybu.

+7/0
14.6.2016 23:23

P68a41v89e96l 37Ř17a96p77e49k 7192906679165

Je trestuhodné, že i přes vysokou úroveň našeho průmyslu v oblasti železnice nakonec republiku zaplevelil humus v podobě řady 810.

+1/−8
14.6.2016 23:06

Z57d90e45n84ě62k 36W44e93r19n20h98a11r42t 6937375682908

To se nedá srovnávat. Tohle je prototyp reprezentačního rychlíkového vozu, 810 byl masově vyráběný vůz určený na lokální tratě. To je jako porovnat Rolls Royce a Fiat Panda. A mimochodem, ty 810 vůbec nebyly špatné, vzhledem k tomu, k čemu byly určeny, tak to udělaly a stále dělají velmi dobře.

+16/0
14.6.2016 23:28

V26í92t73ě59z16s62l35a61v 55K67l30o40z59í19k 3881559394667

Jenze ten humus 810 zachranil svym levnym provozem vetsinu lokalnich trati vime.

+5/0
15.6.2016 7:52

J41i30ř84í 24E64r54b70e59n 1313894946937

Místo 810 měly po lokálkách jezdit také chrochtadla a singrovky. Jenomže jeden idiot založil požár v továrně na moderní motory, dávat do vozidel pielstickové poruchové motory byl krok zpět a navíc by se nestíhala výroba.

Nepříliš pohodlná, zato ale poměrně spolehlivá 810 s nenáročným motorem LIAZ ML634 a automatickou převodovkou Praga 2M70 znamenaly obrovskou úsporu na palivu i na údržbě vozidel oproti jiným vozům, včetně jim předcházejícím Hurvínkům M131.1.

0/0
11.8.2016 22:23

D22a68v18i58d 91P97e93c56a 1515384201326

Dnes jsem tam byl osobně a až teď mi došlo, co se podařilo. Tohle není škoda, to je naše historie.

+1/0
14.6.2016 22:57

J17i68n24d63ř58i10c20h 55Z13e36t95s47k16y 5123377282870

Není to trochu moc těch 40 M ? Nezůstalo někde za nehtama?

0/−6
14.6.2016 22:44

M55a41r44t66i60n 54K61r31o11u27p90a 2611823259130

Na opravu né příliš zdemolované celkem běžné motorky jawa 250 potřebujete tak 50k. A to se dá většina věcí celkem v pohodě sehnat protože to je tuctovka. Umíte si představit jaké potřebujete prostředky na takřka znovuvyrobení unikátu. Jen výroba Jedno blbýho nestandardního šroubku může stát třeba 2k.

+14/0
14.6.2016 22:58

M20a61r17t94i40n 17K10y30p79r 2492905854714

M260.0 byl totální vrak, v podstatě jen shnilý rám na podvozcích. Bez pohonných agregátů, bez kousku vybavení interiérů, navíc naprostý atyp. Prakticky se jednalo o novostavbu. Pro srovnání cena nového sériově vyráběného rychlíkového vagonu dosahuje běžně 50 milionů korun a na tomhle méně práce než na novém vagonu nebylo, spíš naopak (vagon nemá motory;-D).

+13/0
14.6.2016 23:02

L70u52d88ě69k 74N68ě94m95e75c 5645551242614

Takto levné je to jen díky práci nadšenců. Já bych to s 10 lidma za 5 let těžko dokázal udělat jen tak z kusu šrotu. Jen materiál by mi vyšel na polovinu.

+6/0
15.6.2016 0:37

K42a57r82e29l 92H29r21u92b37ý 2535948417874

Nádherna prace. Tvůrců i dnešních zachráncu.

Snad se bude za dalších 80 let se stejnou úctou hledět na něco, co děláme my dnes.

+12/0
14.6.2016 22:20

L80u55d21ě64k 27H69l68á88v59k58a 2375304865248

Nádhera.

+7/0
14.6.2016 22:20

P29e16t44r 96S60v80o77b73o52d46a 6604552706733

A pak že už neexistují zlaté české ručičky. ;-D Opravdu úžasné. Teď už jen tu slovenskou strelu. Nevíte, ještě stojí v Kopřivnici, nebo někde v depu? !!

+14/0
14.6.2016 22:19

L77u42d98ě92k 38N85ě86m49e84c 5205471852554

Popravdě mi to Slovenskou strelu tvarově velice připomíná. Ale jestli jsem ji viděl v Kopřivnici před dvěma lety, nebo někde jinde, třeba i jen jako model, to Vám neřeknu.

0/0
14.6.2016 22:21

P71a81v97e54l 97J16a15n90s86a 2925569431594

no a já myslel, že tenhle vůz je právě ona střela, resp. "Slovenská střela" že je název rychlíkovýho spoje, podobně jako byl třeba "Brněnský drak"

0/0
14.6.2016 22:40

P20a16v12e73l 13J70a97n93s21a 2275599431914

no, tak už v tom mám jasno, 2 různý motorový vozy :-)

+1/0
14.6.2016 22:45

Z10d36e79n30ě33k 58W74e35r15n91h53a90r61t 6497645822908

Dráhy tenkrát vypsaly soutěž o rychlíkový motorový vůz a výrobci dodali prototypy. Tatra poslala M290.0, který nasadili hlavně na rychlíkový spoj, označovaný Slovenská strela. To byl nejrychlejší a nejprestižnější spoj tehdejší dráhy. A tím jménem se začalo říkat i tomu vozu, což se vžilo. O něco později dodali konkurenční prototyp i z ČKD, to je tahle M260.0, Stříbrný šíp. Vzhledem k tomu, že to byly vlastně různé odpovědi na stejné zadání, jako je kapacita, rozměry a rychlost, je i výsledek na první pohled dost podobný, ty vozy jsou podobného vzhledu. Ale uvnitř je systém úplně jiný, třeba M290.0 má naprosto unikátní elektromechanický přenos výkonu.

+8/0
14.6.2016 23:41

L49u51d58ě77k 74N80ě46m20e17c 5765861602604

Kdybych si nepřečetl článek (a to jsem předem viděl i fotky), tak bych se klidně i hádal, že to je právě tatrovácká Slovenská strela. Pamatuji si, že někdy před cca 40 lety jezdily vlaky pod názvy, které jste napsal. Ale to už asi jen vycházelo z historie, navíc Brněnský drak neměl nic společného s moderními technologiemi, jen měl prosazenou přednost na trati.

+1/0
15.6.2016 0:33

P64e48t21r 16M15a78j20v65a69l96d 4682335158232

Hezky popsáno je to na wikipedii:

Stříbrný šíp

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_260.0

Slovenská strela

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0

+1/0
15.6.2016 16:32

J57i82ř51í 30Š43k20o30p76í17k 5831236347543

Pořád tam stojí...

https://www.google.cz/maps/@49.5995283,18.1428361,3a,75y,90.58h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNdaTxzD7UV77S7MluHYFCA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

+1/0
14.6.2016 22:50

J55a53r50d40a 86K41a36n92í79k 5336769552533

No, street view fotka je sice z března 2012, ale předloni jsem tam strelu ještě viděl.

Pravda, kdyby se našel někdo, kdo by ji zrekonstruoval jako šípa, bylo by to veselejší podívání...

+1/0
15.6.2016 6:24

Z25d80e59n60ě85k 52W12e94r85n56h47a94r96t 6617935682648

To už se zkoušelo, tedy hlavně se o tom mluvilo už několikrát a nějak to vždycky usnulo. A napohled je to už zlé, ve skříni jsou už docela znatelné díry, rezne to... Snad to bude lepší, teď je to úředně vedeno jako národní kulturní památka, což by prý mohlo vést k nějakým penězům. Tak držme palce, když vidím tuhle úžasnou rekonstrukci Stříbrného šípu, mohlo by se to zlepšít i pro Slovenskou Strelu.

+3/0
15.6.2016 7:02

P87e53t82r 59P34e43š33a23t 9498720538612

Slovenská strela stojí v Kopřivnici před muzeem automobilů, prakticky v centru města - vidím ji tam skoro každý den :-)

+1/0
15.6.2016 7:04

O63n62d94ř77e36j 38Š19v93e19j80d46a 4341699697950

Vlak co má charisma R^

+1/0
14.6.2016 21:57

M12a44r89e78k 41D33e25m45č33á72k 9925894466355

Pěkné, ale rychlovlak? Vždyť i city elefanty umí 140 a ne jen 120...

0/−15
14.6.2016 21:42

M46i46l78a58n 42M32a93j52e26r69č33í84k 1730540174176

Ale uvědom si, že byl navržen před rovnými 80-ti roky a vyroben o 3 roky později = v době kdy běžně jezdily parní lokomotivy a SE NEZDÁLO ANI O ELEKTRIFIKACI ŽELEZNICE, natož o její rychlosti 200km/h a víc!!

+12/−1
14.6.2016 21:49

J58a89n 64T47i30c77h59ý 8930212380488

Elektrifikaci možná ne, ale traťové rychlosti se téměř nelišily od dnešních.

+1/−4
14.6.2016 22:21

L26u70d15ě43k 47N71ě68m71e43c 5665741362474

Možná maximálky ve Velimi.

+4/0
14.6.2016 22:23

J12i59ř27í 29J55u56r59á69š38e26k 8247125350987

O te elektrifikaci bych polemizoval. Nedavno i tady na iDnesu byla dobova fotografie s elektrickou trati.

0/−1
14.6.2016 22:22

V14á68c85l84a47v 14S82v76o81b21o36d84a 5226158829

Ve třicátých letech u nás bylo elektrifikováno jenom pražský železniční uzel.Jinak nic.

+4/0
14.6.2016 23:07

Z72d49e82n62ě27k 44W70e59r39n47h64a78r77t 6877535902408

Tak to není úplně přesné. První elektrifikovanou tratí byla pochopitelně Tábor Bechyně v roce 1903. V roce 1911 byla v provozu i Rybník Lipno. A v roce 1923 byla elektrická i mezistátní trať Kořenov Hirschberg. Elektrifikace Pražského uzlu byla hotová (pokud se to vůbec dá říct) až v roce 1928.

0/−1
14.6.2016 23:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.