Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Slovenská strela se blíží záchraně. Podívejte se do rychlovlaku

Ještě nedávno se úvahy nad opravou kopřivnického vlaku Slovenská strela pohybovaly v oblasti sci-fi. Tatra však nyní dala najevo, že o renovaci unikátu hodně stojí, a do konce roku by se mělo rozhodnout, zda potřebnou sumu zajistí dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33a61r45o61s27l55a34v 43Š25e80s96t42á95k 7238234767686

Super nápad, ale zase dotace, křivý trh. Ještě předloni stačilo na kompletní renovaci 20m a dnes žádost o 130 ;-(

http://ostrava.idnes.cz/slovenska-strela-dal-rezavi-d1f-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140628_2078113_ostrava-zpravy_mav

0/0
5.7.2016 7:48

V82í40t92ě47z65s50l25a44v 40K12l83o41z25í94k 3661819344597

Rad nejakou Korunkou přispěji.

0/0
4.7.2016 17:11

M27a93r29e86k 73D66e73m95č91á98k 9295884806695

Se tady rozplýváme nad dávnou minulostí, a přitom Arriva s podobnou jednotkou dodnes jezdí z Prahy do Trenčína.

+2/−1
4.7.2016 9:32
Foto

M82i59c30h74a61l 95N67a21j29m27a86n 7539493116980

V čem jsou tyto jednotky M290 (Slovenská strela) a M845 (Arriva) podobné?

Kromě toho, že to jezdí po kolejích a vozí to lidi?

+4/−1
4.7.2016 9:58

M85a39r60e71k 62D95e81m48č94á65k 9365724686575

Jsou z dnešního pohledu pomalé (120 - 130 km/h), nejezdí na elektřinu a mají poměrně malou kapacitu míst k sezení.

+1/0
4.7.2016 11:14

J26a24n 50Č30e23k58a65l 7739905304374

"Na elektřinu" nejezdí spousta moderních vozidel, kapacita také není něco, co by byla podmínka existence, a rychlost to má stejnou, jako drtivá většina vozového parku ČD. Co tam máte dál?

+1/−1
4.7.2016 11:26
Foto

M91i15c74h12a10l 29N26a71j96m16a68n 7689273276730

K čemu rychlé motorové jednotky, když železniční trasa neumožňuje vyšší rychlosti?

K čemu elektrické jednotky, když nejsou tratě elektrifikované?

Mimochodem M290 má elektrický pohon. K napájení ale využívá spalovací motor.

+1/0
4.7.2016 11:41

J10a20n 34B18a35r33t98u62š13k12a 7456321361523

říká se tomu "dieselelektrický přenos" a až na některé výjimky (například smhydrodynamickým přenosem síly) se to týká všech motorových lokomotiv

0/0
4.7.2016 14:30

K43a22r47e39l 43N70o89v17á46k 8949451193118

Slovenská strela má specialitu-elektromechanický přenos.

+2/0
4.7.2016 16:08

J71a51n 56B55a32r13t49u57š55k48a 7816931141923

Všem těm, co by chtěli poukazovat na to "že se nijak nezkrátila jízdní doba mezi Prahou a Bratislavou doporučuji aby si "dynamika" nechali vysvětlít jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" se dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

0/0
4.7.2016 9:32

J52a70n 98Č64e96k89a28l 7629935304384

Nepochopil jsem, k čemu je zprovozuschopnění, když s ní stejně chtějí jen stát v muzeu?

+2/−3
4.7.2016 9:06
Foto

M83i56c82h91a72l 39N72a26j32m36a21n 7559553226290

Tak se to u starých a unikátních věcí dělá. Dají se se do původního stavu a přesto se nepoužívají.

+1/0
4.7.2016 9:24

J85a93n 87Č72e64k45a38l 7779475454464

Stříbrný šíp je podobný případ, ale ten provozovaný bude, byť samozřejmě omezeně... Ale dopředu vyhlašovat, že se s ní jezdit nebude?

0/−1
4.7.2016 10:27

R40o48m28a81n 18V57e35s27e48l56ý 2653659810180

nadhernej kousekR^

0/0
4.7.2016 8:35

P19e77t81r 65S40v25o52b51o76d14a 6344742306643

Kéž by se povedlo dát strelu do kupy. Podle mě to je důkaz technického umu našich předků! R^A byl bych pro, aby se pak vlak na koleje aspoň občas dostal. R^

+1/0
4.7.2016 6:42

T92o55m77á45š 55T35a98t33í96č49e27k 5620292380728

To by byla právě ta pecka, kdyby Strela občas tu trasu Praha-Bratislava dala! To by se jen zaprášilo i po horentně drahých lístcích.

+6/−1
4.7.2016 0:45

J72a29n 38Č15e63k55a66l 7559215164304

Celou cestu by s tím jelo jen pár šotoušů... :-) Takže ano, zaprášilo, na prvních pár jízd...

0/0
4.7.2016 11:29

T92o87m70á24š 56T43a36t69í34č92e77k 5300192550198

Já jsem si představil spíš tak jednu dvě jízdy do roka. Jeden motorový vůz je plný hned.

0/0
4.7.2016 12:44

J85a79n 41Č47e76k94a24l 7779145834944

To jo, kapacita je to malá, ale stejně bych to spíš viděl na kratší trasy u příležitosti nějakých oslav apod...

0/0
4.7.2016 13:47

Z68b65y19n35ě98k 66N39o35v41á20k 7610827917832

Za 80 let se doba jízdy z Prahy do Bratislavy nijak citelně nezkrátila. To je celkem smutné zjištění RvRvRv

+8/−1
3.7.2016 22:36

J35a58n 14B79a94r98t28u58š54k68a 7856231721383

Každý "dynamik" vám vysvětlí jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

+1/0
4.7.2016 9:24

J34a78n 19Č66e39k60a73l 7699605974924

Nemluvě o "zelené vlně", kterou tehdy Strela měla...

0/0
4.7.2016 11:30

J21a90n 83B24a97r33t96u48š63k50a 7456201961193

tak to má věšina rychlíků a expresů vyjma těch co křižují ve stanicích na jednokolejných tratích :-)

0/0
4.7.2016 14:32

A84n76d19r21e50j 48S84y92p10a10l 9629118941528

Může mi, prosím, někdo ze zasvěcenějších objastnit, proč by k drážnímu provozu potřebovala Slovenská strela moderní techniku? Přece když občas vyjede parní vlak, tak taky nemusí být prošpikovaná nejnovějšími výkřiky techniky a jezdí ve stavu svého vzniku nebo se pletu?

+2/0
3.7.2016 22:23

J40a19k64u97b 15N86o83v18o43t44n55ý 1454878730195

Jde o pravidelnou dopravu, nikoli o nostalgicke jizdy.

+1/0
3.7.2016 22:27

Z86d88e68n21ě57k 54W83e64r58n19h59a17r27t 6897835612968

Tak asi těžko nasadí historický unikát na pravidelnou linku. V případě M290.0 by se vždy jednalo o mimořádné jízdy a historické akce, ne?

+2/0
3.7.2016 22:30

M38a54r17t54i84n 47K14o20ž35í76n 1425746651150

Třeba Němci by si to na koleje vůbec nevpustili. Když jel před nedávnem slovenský Albatros na nějaký sraz parních mašin do Německa, musela ho právě z důvodu absence zabezpečovacích systémů táhnout přes Německo normální mašina.

0/0
4.7.2016 0:08

J59a20n 83Č23e21k92a88l 7479975564544

A jak tedy Němci řeší historické jízdy?

0/0
4.7.2016 9:05
Foto

B16o87h55u78m65i27l 59P82r58o16c43h66á63z11k50a 9632119314770

Tak, že to pustí někam na lokální tratě mimo vytíženou dobu. U nás se taky s parní mašinkou svezete maximálně po buštěhradské dráze, a to ještě jen o víkendu.

0/0
4.7.2016 9:41

J50a88n 91Č14e98k95a43l 7769725674174

Opravdu? Tak to jsem jel před nedávnem z Prahy do Českého Brodu asi teleportem a ne Šlechtičnou...

0/0
4.7.2016 11:28

M89a55r60t10i78n 58Č58a40p68e58k 6820901177974

Jednoduše, jejich vozidla mají jejich zabezpečovací zařízení.

0/0
4.7.2016 10:21

J25a53n 29Č21e69k38a87l 7259305154644

Jakože na parní mašinu domontovali nějaké návěstní opakovače? :-)

0/0
4.7.2016 11:31

M24a82r55t82i32n 50Č85a24p50e26k 6870151637324

Některé by ho měly mít dokonce už z výroby, jde hlavně o tzv. jednotné lokomotivy jako řady 01 a 03. Jejich zabezpečovací systém Indusi vznikl ve 20. letech. Když se podíváte na na jejich parní lokomotivy, tak snímač mají z boku pod budkou.

0/0
4.7.2016 14:13

M91a15r69t62i29n 66Č96a84p16e82k 6510231647134

Je otázkou v jakém stavu je pohon a jestli byl vůbec schválen a jak byl spolehlivý. Tohle byl problém u Šípu - původní pohoné jednotky tam nebyly, navíc byly prý poruchové a celkově nebyl vůz schválen do provozu. Takže teď se vlastně dělaly na Šípu kompletní papíry a při té příležitosti se udělala rekonstrukce pohonu.

+1/0
4.7.2016 10:29

V38l29a74s35t54i44m63i74l 12S57v46o17b96o75d66a 7813378485654

Má to jen jednu vadu na kráse - dotace. Ale zde alespoň nebudou použity na nesmyslnou věc.

+6/0
3.7.2016 20:51

J88a76n 33V27á62c11l48a66v39í76k 3722406181849

Priznejme si, ze to je celkem subjektivni.

+5/0
3.7.2016 21:40

O82n85d31ř50e61j 59H28o67r26á12k 8229254211

Tak najdi jiný zdroj financování, když jsi takový estét. Nadávat na dotace dovede každý.

+2/0
4.7.2016 7:21

J69i31ř28í 34D54o13h57n75a35l 5155110215345

Bez dotaci byste musel brodit reky, hodne fabrik by nemelo prostory a vybaveni na vyrobu a na stari byste umiral nedustojne. Nez na neco budete nadavat, neco si o tom zjistete ... ;-)

+1/0
4.7.2016 9:23

R16o77m34a97n 38Š27e37s31t24á89k 5454409743873

Proč bychom bez dotací brodili řeky?

Soukromé firmy nedokážou fungovat bez dotací?

A nedůstojné umírání bez dotací už vůbec nechápu.

+1/0
4.7.2016 13:16

J47a30n 60Č31e15k47a88l 7779455214514

Asi další, co si představuje, že stát peníze nějak vytváří...

0/0
4.7.2016 14:00

J27i37ř60í 19D56o80h29n39a37l 5535500425285

Tak si zkuste zjistit kolik penez priteklo do nasi infrastruktury, rozvoje podnikani a socialnich programu. Vetsina z nich se vyuzila na smysluplne veci.

0/0
4.7.2016 18:54

R72o94m86a89n 55Š40e82s92t79á25k 5194559743823

Těžko diskutovat, když uvedete takové vágní a neurčité argumenty. Buďte prosím konkrétní.

0/0
4.7.2016 21:24

J94i73ř44í 37D41o23h55n20a88l 5765220675195

Debaty o dotacich vetsinou nebyvaji diskuzemi ale vykriky (vetsinou jejich odpurcu). Na jeden takovy vykrik jsem reagoval. Dotace jsou nutne, neda se bez nich zajistit socialni pece, ktera je adekvatni dnesni dobe, ani nastartovat podnikani (s chybejici kapitalizaci to doopravdy je mozne pouze ve vyjimecnych pripadech ale ne plosne) a problematicky se obnovuje a buduje infrastruktura vseho druhu. Mnoho dotacnich programu at uz z Evropskych fondu, norskych grantu nebo statnich penez se vyuzilo na uvedene oblasti (a samozrejme mnohe jine). Bez nich bychom se nemeli az tak dobre, jak se mame. A mame se nejlepe v historii.

0/0
4.7.2016 22:02

J25i11ř46í 43Š95v86e41h57l20a 1594984322156

Já jsem naprostý laik v tomto - teď se dívám, že komančům se podařilo prodloužit dojezdovou dobu - v roce 1967 téměř o hodinu a půl: https://cs.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela Jak je to možný?

0/0
3.7.2016 19:51

J38i57ř47í 21Š50v62e80h96l34a 1644914252186

Aha, přes Havl. Brod se jezdilo.

0/0
3.7.2016 19:56

D29u71š61a15n 19R76a87j30n66i91n42e80c 4234672423341

Asi aj preto , že iba Praha-Brno- Bratislava .

0/0
3.7.2016 20:00

M83a23r45e15k 36J84a97n 2723762354582

No ale stejně. Za 80 let úspěšného budovatelského úsilí jsme čas jízdy z Prahy do Bratislavy zkrátili z 4,15 hod na 3,58 hod. Možná, že za dalších 80 let ubereme dalších 17 minut což mě trápit nebude.;-) Omlouvám se Slovákům, nedokáži posoudit kolika % se podílejí na těch 17 minutách.

+1/0
3.7.2016 20:07

V85i22k89t45o53r 28N87á67r69o95ž15n49ý 3319442838

Výborně , držím palce ať se na rekonstrukci podaří sehnat peníze a ať se povede.

Nicméně , opravdu do současného provozu potřebuje novou techniku ? Já si myslím , že nikoliv. Po tratích nám čas do času jezdí parní vlaky , které táhnou mašiny pocházející také z té doby. Takže nějakých 130 km/h nikoliv , ale 80 km/h by neměl být problém...

+22/0
3.7.2016 18:33

J70i64ř15í 40K37o94c47u71r50e51k 6565204815438

Autorem pohonného ústrojí byl Josef Sousedík. Zavražděn při výslechu na policejní stanici nacisty. Po válce byla jeho rodina obviněna z kolaborace a firma jim byla odebrána i s mnoha patenty, ze kterých pak podnik MEZ Vsetín žil dlouhá desetiletí.

+13/−3
3.7.2016 18:21

R73a88d37o83s28l11a18v 76K56l87a61u34d10a 5724388774722

Až na pár "drobných" detailů. Sousedíkovu firmu položila hospodářská krize, takže firmu už od roku 1934 vlastní Ringhoffer-Tatra. Ani komunisti si snad jeho rodinu nedovolili obvinit z kolaborace. Z jeho patentů těžil kde kdo. Komunisti jich nechali celou řadu propadnout.

+4/0
3.7.2016 19:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.