Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Slovenská strela se blíží záchraně. Podívejte se do rychlovlaku

Ještě nedávno se úvahy nad opravou kopřivnického vlaku Slovenská strela pohybovaly v oblasti sci-fi. Tatra však nyní dala najevo, že o renovaci unikátu hodně stojí, a do konce roku by se mělo rozhodnout, zda potřebnou sumu zajistí dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J53a20r12o29s55l64a11v 88Š33e68s39t29á33k 7718764837266

Super nápad, ale zase dotace, křivý trh. Ještě předloni stačilo na kompletní renovaci 20m a dnes žádost o 130 ;-(

http://ostrava.idnes.cz/slovenska-strela-dal-rezavi-d1f-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140628_2078113_ostrava-zpravy_mav

0/0
5.7.2016 7:48

V60í87t87ě78z88s92l32a65v 58K17l36o54z62í41k 3471899264667

Rad nejakou Korunkou přispěji.

0/0
4.7.2016 17:11

M29a78r27e51k 44D63e91m79č54á84k 9325194636325

Se tady rozplýváme nad dávnou minulostí, a přitom Arriva s podobnou jednotkou dodnes jezdí z Prahy do Trenčína.

+2/−1
4.7.2016 9:32
Foto

M31i56c56h70a10l 95N64a26j79m63a96n 7569733446690

V čem jsou tyto jednotky M290 (Slovenská strela) a M845 (Arriva) podobné?

Kromě toho, že to jezdí po kolejích a vozí to lidi?

+4/−1
4.7.2016 9:58

M37a90r38e16k 15D57e14m97č18á53k 9345864196475

Jsou z dnešního pohledu pomalé (120 - 130 km/h), nejezdí na elektřinu a mají poměrně malou kapacitu míst k sezení.

+1/0
4.7.2016 11:14

J46a43n 48Č52e14k33a16l 7839765894304

"Na elektřinu" nejezdí spousta moderních vozidel, kapacita také není něco, co by byla podmínka existence, a rychlost to má stejnou, jako drtivá většina vozového parku ČD. Co tam máte dál?

+1/−1
4.7.2016 11:26
Foto

M12i12c98h63a54l 86N88a56j19m27a92n 7929123586740

K čemu rychlé motorové jednotky, když železniční trasa neumožňuje vyšší rychlosti?

K čemu elektrické jednotky, když nejsou tratě elektrifikované?

Mimochodem M290 má elektrický pohon. K napájení ale využívá spalovací motor.

+1/0
4.7.2016 11:41

J26a57n 48B26a75r18t55u78š42k29a 7576131691213

říká se tomu "dieselelektrický přenos" a až na některé výjimky (například smhydrodynamickým přenosem síly) se to týká všech motorových lokomotiv

0/0
4.7.2016 14:30

K63a52r23e48l 85N12o55v15á44k 8629661443408

Slovenská strela má specialitu-elektromechanický přenos.

+2/0
4.7.2016 16:08

J98a30n 52B50a46r93t39u16š57k45a 7606231211563

Všem těm, co by chtěli poukazovat na to "že se nijak nezkrátila jízdní doba mezi Prahou a Bratislavou doporučuji aby si "dynamika" nechali vysvětlít jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" se dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

0/0
4.7.2016 9:32

J33a65n 43Č96e82k28a45l 7559745794534

Nepochopil jsem, k čemu je zprovozuschopnění, když s ní stejně chtějí jen stát v muzeu?

+2/−3
4.7.2016 9:06
Foto

M26i55c28h21a23l 84N58a40j77m55a58n 7899783216190

Tak se to u starých a unikátních věcí dělá. Dají se se do původního stavu a přesto se nepoužívají.

+1/0
4.7.2016 9:24

J40a14n 16Č17e62k34a74l 7559325494104

Stříbrný šíp je podobný případ, ale ten provozovaný bude, byť samozřejmě omezeně... Ale dopředu vyhlašovat, že se s ní jezdit nebude?

0/−1
4.7.2016 10:27

R65o83m26a94n 53V55e72s95e29l47ý 2203949430590

nadhernej kousekR^

0/0
4.7.2016 8:35

P11e82t42r 10S74v75o64b85o72d87a 6404492676263

Kéž by se povedlo dát strelu do kupy. Podle mě to je důkaz technického umu našich předků! R^A byl bych pro, aby se pak vlak na koleje aspoň občas dostal. R^

+1/0
4.7.2016 6:42

T28o51m10á95š 71T23a29t74í24č82e12k 5120262810908

To by byla právě ta pecka, kdyby Strela občas tu trasu Praha-Bratislava dala! To by se jen zaprášilo i po horentně drahých lístcích.

+6/−1
4.7.2016 0:45

J71a30n 19Č71e56k61a51l 7419545574724

Celou cestu by s tím jelo jen pár šotoušů... :-) Takže ano, zaprášilo, na prvních pár jízd...

0/0
4.7.2016 11:29

T45o78m20á37š 63T13a87t56í77č77e47k 5230332300408

Já jsem si představil spíš tak jednu dvě jízdy do roka. Jeden motorový vůz je plný hned.

0/0
4.7.2016 12:44

J35a67n 59Č96e71k58a81l 7939115664304

To jo, kapacita je to malá, ale stejně bych to spíš viděl na kratší trasy u příležitosti nějakých oslav apod...

0/0
4.7.2016 13:47

Z76b20y64n75ě19k 54N48o97v77á49k 7630857287972

Za 80 let se doba jízdy z Prahy do Bratislavy nijak citelně nezkrátila. To je celkem smutné zjištění RvRvRv

+8/−1
3.7.2016 22:36

J24a69n 14B23a34r17t84u51š25k35a 7826811571843

Každý "dynamik" vám vysvětlí jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

+1/0
4.7.2016 9:24

J23a62n 84Č19e70k42a36l 7769905114674

Nemluvě o "zelené vlně", kterou tehdy Strela měla...

0/0
4.7.2016 11:30

J92a73n 35B51a90r71t81u40š98k56a 7886771801763

tak to má věšina rychlíků a expresů vyjma těch co křižují ve stanicích na jednokolejných tratích :-)

0/0
4.7.2016 14:32

A59n44d35r94e39j 92S37y96p62a83l 9249638541248

Může mi, prosím, někdo ze zasvěcenějších objastnit, proč by k drážnímu provozu potřebovala Slovenská strela moderní techniku? Přece když občas vyjede parní vlak, tak taky nemusí být prošpikovaná nejnovějšími výkřiky techniky a jezdí ve stavu svého vzniku nebo se pletu?

+2/0
3.7.2016 22:23

J84a71k47u77b 12N55o41v42o59t98n34ý 1634118500575

Jde o pravidelnou dopravu, nikoli o nostalgicke jizdy.

+1/0
3.7.2016 22:27

Z38d34e84n14ě42k 21W96e10r81n61h18a39r94t 6207505362368

Tak asi těžko nasadí historický unikát na pravidelnou linku. V případě M290.0 by se vždy jednalo o mimořádné jízdy a historické akce, ne?

+2/0
3.7.2016 22:30

M26a66r55t36i19n 21K74o34ž45í26n 1845356701740

Třeba Němci by si to na koleje vůbec nevpustili. Když jel před nedávnem slovenský Albatros na nějaký sraz parních mašin do Německa, musela ho právě z důvodu absence zabezpečovacích systémů táhnout přes Německo normální mašina.

0/0
4.7.2016 0:08

J91a85n 48Č34e59k39a59l 7229135864704

A jak tedy Němci řeší historické jízdy?

0/0
4.7.2016 9:05
Foto

B65o25h92u25m45i32l 19P71r96o46c43h94á30z29k23a 9192789964940

Tak, že to pustí někam na lokální tratě mimo vytíženou dobu. U nás se taky s parní mašinkou svezete maximálně po buštěhradské dráze, a to ještě jen o víkendu.

0/0
4.7.2016 9:41

J22a74n 20Č86e26k52a56l 7849905964754

Opravdu? Tak to jsem jel před nedávnem z Prahy do Českého Brodu asi teleportem a ne Šlechtičnou...

0/0
4.7.2016 11:28

M14a62r67t65i52n 94Č80a19p98e92k 6740621727384

Jednoduše, jejich vozidla mají jejich zabezpečovací zařízení.

0/0
4.7.2016 10:21

J57a90n 27Č15e46k29a80l 7259185734954

Jakože na parní mašinu domontovali nějaké návěstní opakovače? :-)

0/0
4.7.2016 11:31

M54a38r76t71i87n 46Č27a73p31e42k 6790371647754

Některé by ho měly mít dokonce už z výroby, jde hlavně o tzv. jednotné lokomotivy jako řady 01 a 03. Jejich zabezpečovací systém Indusi vznikl ve 20. letech. Když se podíváte na na jejich parní lokomotivy, tak snímač mají z boku pod budkou.

0/0
4.7.2016 14:13

M27a37r69t96i11n 46Č21a47p57e68k 6610381797544

Je otázkou v jakém stavu je pohon a jestli byl vůbec schválen a jak byl spolehlivý. Tohle byl problém u Šípu - původní pohoné jednotky tam nebyly, navíc byly prý poruchové a celkově nebyl vůz schválen do provozu. Takže teď se vlastně dělaly na Šípu kompletní papíry a při té příležitosti se udělala rekonstrukce pohonu.

+1/0
4.7.2016 10:29

V77l94a88s54t92i68m97i66l 14S46v20o55b56o88d51a 7953768635614

Má to jen jednu vadu na kráse - dotace. Ale zde alespoň nebudou použity na nesmyslnou věc.

+6/0
3.7.2016 20:51

J38a28n 90V21á27c17l37a84v16í79k 3172206591669

Priznejme si, ze to je celkem subjektivni.

+5/0
3.7.2016 21:40

O72n95d36ř52e35j 43H95o77r59á32k 8329854541

Tak najdi jiný zdroj financování, když jsi takový estét. Nadávat na dotace dovede každý.

+2/0
4.7.2016 7:21

J88i32ř95í 61D90o97h76n50a35l 5865820705465

Bez dotaci byste musel brodit reky, hodne fabrik by nemelo prostory a vybaveni na vyrobu a na stari byste umiral nedustojne. Nez na neco budete nadavat, neco si o tom zjistete ... ;-)

+1/0
4.7.2016 9:23

R65o83m90a85n 96Š35e60s88t83á91k 5254529513293

Proč bychom bez dotací brodili řeky?

Soukromé firmy nedokážou fungovat bez dotací?

A nedůstojné umírání bez dotací už vůbec nechápu.

+1/0
4.7.2016 13:16

J65a60n 67Č67e87k41a61l 7479615204284

Asi další, co si představuje, že stát peníze nějak vytváří...

0/0
4.7.2016 14:00

J26i22ř81í 25D47o18h52n81a87l 5775210855735

Tak si zkuste zjistit kolik penez priteklo do nasi infrastruktury, rozvoje podnikani a socialnich programu. Vetsina z nich se vyuzila na smysluplne veci.

0/0
4.7.2016 18:54

R35o96m34a65n 15Š39e80s18t48á77k 5204899663283

Těžko diskutovat, když uvedete takové vágní a neurčité argumenty. Buďte prosím konkrétní.

0/0
4.7.2016 21:24

J94i38ř84í 27D31o80h66n79a23l 5775720455825

Debaty o dotacich vetsinou nebyvaji diskuzemi ale vykriky (vetsinou jejich odpurcu). Na jeden takovy vykrik jsem reagoval. Dotace jsou nutne, neda se bez nich zajistit socialni pece, ktera je adekvatni dnesni dobe, ani nastartovat podnikani (s chybejici kapitalizaci to doopravdy je mozne pouze ve vyjimecnych pripadech ale ne plosne) a problematicky se obnovuje a buduje infrastruktura vseho druhu. Mnoho dotacnich programu at uz z Evropskych fondu, norskych grantu nebo statnich penez se vyuzilo na uvedene oblasti (a samozrejme mnohe jine). Bez nich bychom se nemeli az tak dobre, jak se mame. A mame se nejlepe v historii.

0/0
4.7.2016 22:02

J72i69ř62í 50Š54v73e93h41l90a 1164944412326

Já jsem naprostý laik v tomto - teď se dívám, že komančům se podařilo prodloužit dojezdovou dobu - v roce 1967 téměř o hodinu a půl: https://cs.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela Jak je to možný?

0/0
3.7.2016 19:51

J38i20ř77í 43Š71v35e79h89l56a 1524124602886

Aha, přes Havl. Brod se jezdilo.

0/0
3.7.2016 19:56

D15u16š55a83n 55R92a68j55n18i47n84e37c 4654252723861

Asi aj preto , že iba Praha-Brno- Bratislava .

0/0
3.7.2016 20:00

M14a31r88e84k 98J51a56n 2123782164472

No ale stejně. Za 80 let úspěšného budovatelského úsilí jsme čas jízdy z Prahy do Bratislavy zkrátili z 4,15 hod na 3,58 hod. Možná, že za dalších 80 let ubereme dalších 17 minut což mě trápit nebude.;-) Omlouvám se Slovákům, nedokáži posoudit kolika % se podílejí na těch 17 minutách.

+1/0
3.7.2016 20:07

V65i92k25t27o59r 89N64á68r86o84ž17n60ý 3129722768

Výborně , držím palce ať se na rekonstrukci podaří sehnat peníze a ať se povede.

Nicméně , opravdu do současného provozu potřebuje novou techniku ? Já si myslím , že nikoliv. Po tratích nám čas do času jezdí parní vlaky , které táhnou mašiny pocházející také z té doby. Takže nějakých 130 km/h nikoliv , ale 80 km/h by neměl být problém...

+22/0
3.7.2016 18:33

J30i72ř91í 16K16o19c17u12r51e30k 6235744895638

Autorem pohonného ústrojí byl Josef Sousedík. Zavražděn při výslechu na policejní stanici nacisty. Po válce byla jeho rodina obviněna z kolaborace a firma jim byla odebrána i s mnoha patenty, ze kterých pak podnik MEZ Vsetín žil dlouhá desetiletí.

+13/−3
3.7.2016 18:21

R59a53d14o49s54l13a61v 91K30l34a47u10d56a 5844118964702

Až na pár "drobných" detailů. Sousedíkovu firmu položila hospodářská krize, takže firmu už od roku 1934 vlastní Ringhoffer-Tatra. Ani komunisti si snad jeho rodinu nedovolili obvinit z kolaborace. Z jeho patentů těžil kde kdo. Komunisti jich nechali celou řadu propadnout.

+4/0
3.7.2016 19:21







Najdete na iDNES.cz