Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mnoho škol učí informatiku špatně, říká šéf nejinovativnější firmy regionu

Firma CROSS Network Intelligence se stala nejinovativnější firmou Moravskoslezského kraje tohoto roku. Její spolumajitel Martin Staněk působí v IT oboru od začátku devadesátých let a do Ostravy přivedl například firmu Tieto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T11o60m63á42š 57V78e47l58č53o52v17s66k43ý 4753678849908

Zapomněl říct, že to parkování byl kšeft Vondráka.

+2/0
6.11.2016 9:45

A20l92e89x39a49n22d81e70r 19P11r76o62c58h93a41z29k43a 2401306226433

Ten pan nadhodil 2 veci, ktere jsou vazne k zamysleni. 1. "skola je k nicemu". Skola k necemu je, ale musi ucit. Kdyz me nekdo rekne, ze ma IT obor z CVUT, tak i bc. je dost pro slusne zamestnani, kdyz ma treba neco "od" IT z nejake "huma"university ci zemedelky, tak mam v ocich otazniky . 2. ze skoly maji svuj klub. Skoda ze pan nerozvinul, jak to mysli. Ale to ze se na skolach spis "nez uci" "vychovava" nova generace pozoruji jiz velmi dlouho. Dost casto ze skoly vychazi budizknicemove s hlavou plnou podivnych myslenek, neco jako marxisiticka vychova 48-89. Pokud maji klub ve smyslu "ja na brachu, bracha na me" , tak je to na trestni oznameni v mekcim pripade medializaci, pokud jsou dukazy ...

+2/0
6.11.2016 7:25

M51a74r69i27a81n 69K92r44a75l 6534742744397

Docela peknej system vyuky IT maji ve vietnamu. Clanek o tom zde: https://neil.fraser.name/news/2013/03/16/

0/0
6.11.2016 1:45

M37i72c80h89a20l 30H24a30u75f 4178379565751

Vy jste dobráčci, my sháníme lidi pro L1 podporu uživatelů a kdyby se nám hlásili alespoň lidi, co umí přeinstalovat Windows, změnit v nich IP adresu a možná přidat to PC do domény, tak to by byla paráda...

+1/0
6.11.2016 1:30

K89a58r72e12l 55E33h54l 5706971596487

Néé to snad umí každý ;-)

Wokna jsou přece již při narození přirostlé k tělu našich Microsoft dětí :-)

0/0
6.11.2016 7:34

Š64t78ě94p10á11n 25V66a11n18ě83k 3293129907707

Začněte šířit Arduino do základních a středních škol. Je to "vstup" do programování a hned vidíte výsledky.

0/0
6.11.2016 0:37

J58a39k11u23b 36S54t92a19š53e22k 4277549273804

Nevím, na provinční informatické katedře informatiky jsme měli diskrétní matiku, matematickou analýzu, lineární algebru, algoritmy a dat. struktury, operační systémy, programování Java/C#/PHP...atd. Pravda, byl tam taky specifický předmět na kancelářské aplikace, programování ve flashi, PHP. Ale jinak mi to přišlo jako docela dobrý mix, kdo chtěl, tak se naučil, kdo nechtěl, skončil jako prodavač v elektrotechnice, úplní zoufalci byli vyhozeni.

Ale v IT si všichni honí trička na tom jakou mají nebo nemají školu, zda vůbec mít VŠ, najdou se i tací, co se považují za naprosto cool, že vůbec VŠ nemají atd. Podle diskuzí na root.cz by jeden řekl, že ajťáci jsou v podstatě banda puberťáků honících si péra.

+8/−1
6.11.2016 0:15

S71t28a15n82i12s82l40a71v 65N44ý35v75l16t 2224895743

Presne tak. Absolvoval jsem It obor na TUL

0/0
6.11.2016 0:24

J80i73r53k10a 63N61o94v40á95k 6462215195849

jo, kdyby ti lidi uměli dobře aspoň ten MS Office, ale co celý office, aspoň třeba excel, jenže oni je ve školách nenaučí ani to. napsat si vlastní (byť triviální) funkci je nad síly 99% VŠ lidí, co k nám přichází do firmy a to máme v inzerátech požadavek na znalost MS Office. Oni je prostě nenaučí nic.

+5/0
5.11.2016 23:59

P84e55t87r 97J21a82r37o21š 2104951185677

Nevezmou do IBM. To me hodne pobavilo...

+3/0
5.11.2016 23:37

Z74d97e38n57ě90k 29J27o13n41á31š 9521739526360

Pro mě byl šok, když jsem přišel do německa a zjistil jsem, že tam se stačí na programátora vyučit. Tzn tři roky po Realschule. Po prvním vyděšení ten systém ale není tak špatný. Firma má například pár lidí s Uni, co definují architekturu, technologie, trendy, řeší složité problémy a tito lidé píší frotend a implementují kod do připravené architektury a desing paternů. Ani, tito lidé nebudou nikdy schopni být opravdovými inženýry, ale po pár letech praxe jsou z nich velmi schopní programátoři, co na 80 procent potřeb průmyslu bohatě stačí. I když debata s nima je občas poněkud obtížnější, zejména když přijdete z čech, kde téměř každý programátor ve slušné firmě má vysokou školu.

0/0
5.11.2016 23:21

M71a63r52t86i70n 86S93e59d55o58n49a 2295286236789

Pan Martin Stanek nema jasno co chce. Rozumim tomu ze jej IT primarne nezajima, je to pro nej jen prostredek jak vydelat penize. A evidentne penezum i rad otroci, kdyz pracovat pro Tieto 3 roky a nebavilo ho to. Ale nelibi se mi, ze nadava na pomery a nic pro zlepseni nehodla udelat. IT neni nic narocneho pro technicky zamereneho cloveka, pokud potrebuje lidi tak misto posilani smluv na VSE mel vyvesit inzerat s brigadou a o nadsence co delaji za pak korun by nemel nouzi. Nerozumim jeho vymezovani se vuci tzv. klubu vyvolenych. Bud chci zmenit zpusob vyuky a tak pro to neco udelal, nebo je mi to sumak ale pak nemusim kopat do tech co se tomu venuji a sam se tvarit ze me to vlastne nevadi. Dost nedospele chovani.

+5/−1
5.11.2016 22:51

M90a52r62t52i13n 55S93e30d42o67n87a 2295896676819

Dodatek: IBM da praci kazdemu do projevi zajem a ma dobrou pracovni refrenci. Jakou skolu jste studoval IBM nezajima, najdete u ni plno lidi ze i se zemedelkou. JInak prace pro IBM neni nic extra, plno lidi tuto firmu opousti pro nudne administrativni interni procesy.

+2/0
5.11.2016 22:57

P24e65t54r 47J39a10r48o46š 2524301965877

Muste rozlisovat IBM a IBM. I IBM ma divize ktere jsou ciste "monkey business".

0/0
5.11.2016 23:41

J13a77k11u42b 78S97t83a27š52e60k 4307899833674

Nevím, ale myslím, že "monkey business" neznamená to, co si vy nejspíš myslíte, že to znamená ;)

0/0
6.11.2016 0:20

T18o58n66d38a 28H15e40j64l90í67k 1148613679417

Celý problém s IT je nedostatečná výuka matematiky. IT z ní prakticky vychází. Tedy....ta podstata , nikoliv použití.

Většina lidí nemá ani maturitu z matematiky, ani znalosti na dané úrovni. Z takových programátor nikdy nebude.

+5/−1
5.11.2016 22:27

Z61d51e23n16ě60k 34J96o41n38á88š 9861869216690

To není pravda. Problém je ve slově programátor, potřebujete zcela jiné znalosti na programování evidenčního systému a nebo na programování detektoru otřesů. Problém je právě v té rozmanitosti, že kluky co by chtěli dělat IT vyházíme na matematice, kterou v reálu nebudou drtivá většina z nich nikdy potřebovat. Já si musel projít matematickou analýzou až po teorii pole a po deseti letech jsem se konečně dostal k projektu, kde jsem mohl použít diskrétni Furierovu analýzu. V IT potřebujete lidi co vám budou dělat frontend, backend, databáze, architekty, designery atd. Kolik z nich opravdu potřebuje mít absolvovanou inženýrskou matematiku?

+9/−1
5.11.2016 22:34

J96a96k23u93b 26S48t26a79š37e92k 4637679683964

Myslím, že smyslem matiky na IT je studenty naučit analyticky myslet. A nevím, dle mého skromného názoru se analýzu a lineární algebru naučí každý, kdo se na to nevykašle. Jde jen o to se na to soustředit, případně si najít někoho, kdo to umí vysvětlit. Pan Valášek ma na YouTube moc pěkná videa, z kterých to musí pochopit i cvičený jezevčík.

+4/0
6.11.2016 0:26

S47t46a50n20i92s31l58a20v 98N78ý76v76l17t 2834615353

inzenyrskou asi ne, ale bakalarskou urcite ano.

+2/0
6.11.2016 0:27
Foto

P10a39v28e52l 52F31r70u16m48e73r25t 5227354427788

No když to trochu přeženu, tak 95% programátorů nemusí pro svoji práci ani vědět, jak se třeba sčítají vektory, jak se počítá inverzní matice nebo integrál nějaké šílené funkce. ;-D

Např. lineární algebru využije možná někdo, kdo dělá např. grafické aplikace a hry.

A pak hardcore matiku využijí ti, co se zabývají počítačovou bezpečností, ale to jsou ti nejlepší z nejlepších, takže tak 3% programátorů.

Jinak se úloha matematiky trošku přeceňuje, ikdyž mě osobně třeba matika bavila a problém jsem s ní nikdy neměl.

Já bych spíš problém viděl v tom, že by na všech středních školách (tedy hlavně gymnáziích) měla být možnost studovat nějaké volitelné základy programování v dostatečné kvalitě. Ale zajistit kvalitní výuku informatiky bude možná podobný problém jako zajistit kvalitní výuku cizích jazyků, já osobně mám z obou těchto předmětů katastrofální zkušenost.

Prostě by informatika na středních školách měla mít stejnou váhu jako třeba základy společenských věd, na mnohých školách je pořád zcela upozaděna. A pak se stává, že i do prváku na VŠ nastupují lidi, co o programování nemají nejmenší tušení, přitom z ostatních předmětů (matika, biologie, chemie, čj, cizí jazyky atd.) má každý absolvent gymnázia nějaké znalosti, je to trochu paradox v dnešní době internetu.

+10/−1
5.11.2016 23:11

S67v69a38t71a40v51a 49D45u10r75a74n48o12v94á 3479719484721

Ale oni je maji jako volitelny predmet a bohuzel na tech gymnaziich to neumi ucit. Navic se to stale uci na Pascalu, jehoz ovladac pri vsi uctu nenainstalujete bez problemu na nejnovejsi stroje, pak resi pul semestru, jak to nainstalovat, nasledne se uci minimalni zaklady a je konec roku. 2 rok snad ani ty zaklady neprojdou nebo si muzou zvolit jiny predmet. Pritom by stacilo ucit zaklady programovani na Jave a pouzivat napr. Eclipse. Ale to bohuzel nejde protoze IT cast uci kantor 20 let stejne a mozna tomu ani nerozumi. Stacilo by, kdyby profici,kteri maji talent ucit, chodili ucit cely skolni rok napr. 1 tridu na ony 2 h tydne (coz je strasne malo).

+2/0
6.11.2016 7:56

R52o40m38a67n 39K78o93n92e29č49n85ý 4824838943

To zas tak neni pravda.Znal jsem par lidi co nedelali maturitu z matiky,ani technickej obor a jak jim to slo.

0/0
5.11.2016 23:23

J85a52k43u97b 48S23t33a62š68e87k 4787169523544

Přirození talenti. Programování je v podstatě jako psaní receptů ... nebo jako menedžování a koordinace lidí pracujících na určitém projektu. Člověk si musí ujasnit, co chce, jak se k tomu dostat a kdo musí co dělat, aby se to nakonec podařilo:D Jakmile tohle člověk dokáže, tak vše ostatní (např. programovací jazyk) je podružné - prkotina, kterou se člověk naučí za chvilku. Navzdory tomu, jak programátoři rádi šermují odbornými výrazy, tak to opravdu zase taková magie nejni.

+1/0
6.11.2016 0:37

M94a67r46i78a77n 49K85r68a35l 6364412704427

A nebo psani receptu, ktere pisou recepty :-)

0/0
6.11.2016 1:39

S61v56a55t25a59v88a 91D63u17r18a93n38o49v33á 3389179754971

vetsina techto lidi ma dobre analyticke schopnosti. Zase az takove stroje to nejsou. Mi kolegove rozhodne nevypadaji na cvicene opice.

0/0
6.11.2016 7:58

Z50d98e86n50ě74k 54W28o46l15f 9271460667735

IT má smysl jen na průmyslovkách a VŠ. A ani tam to pořádně nemá kdo učit. To je pro schopného ajťáka doslova charitativní činnost.

0/0
5.11.2016 22:17

Z72d22e81n61ě29k 17J41o32n90á91š 9641139136390

Když jsem prišel z průmyslovky na uni, první co nám řekli bylo, zapomeňte vše, co jste se učili na střední škole ohledně programování, když jsem přišel po uni do praxe, řekli mi, ať zapomenu vše co jsem se učil na uni ohledně programování, že už je to prostě staré.

+2/0
5.11.2016 22:36

J69a82k21u45b 45S95t29a65š72e90k 4617689143504

Již získané analytické a algoritmizační schopnosti nemůžou stárnout už ze své podstaty, to bude prostě fungovat pořád stejně. Stárnou jen samotné programovací jazyky. A profi programátor se základní syntaxi nového jazyka naučí přes víkend, důležité knihovny za pár týdnů.

+5/0
6.11.2016 0:32

M15a69r54i58a88n 71K36r64a76l 6214552544557

Ve chvili, kdy ten jazyk pouziva jine paradigma nez programator zna, tak novy jazyk prestava byt jen otazka jine syntaxe. Zkuste dat cloveku co nepoznal nic nez proceduralni programovani do rukou Haskel a podivejte se za tyden, co naprogramoval.

0/0
6.11.2016 1:42

S90v19a75t95a58v19a 50D25u17r45a43n34o30v38á 3759929264881

podivejte se na to po 14 dnech ci po mesici. Nebude psat stale po staru, tj. jenom predsudek. Navic kdyz si nekdo da praci a vysvetli mu to hned na zacatku, jak to chodi, tak se to nauci rychleji.

0/0
6.11.2016 8:00

Z37d54e71n28ě49k 85J93o57n53á49š 9961559556680

jo souhlas, přeučit lidi s céčka, aby začali v javě objektově není triviální

0/0
6.11.2016 9:16

R33o49m73a19n 80K81o85n71e55č41n63ý 4544478233

Pan me pripada trosku vic namyslenej,ale ma pravdu v te vyuce na skole.My se treba ucily Autocad tak,ze ucitel byl v knizce o kapitolu dal nez my a pak neco vysvetloval.

+1/0
5.11.2016 21:53

J55a46n 16R35i10e28g39e64l 1274456475572

tak se uci vetsina veci :) to jste si nevsimnul? jazyky atd... ti lepsi jsou 5 kapitol pred zaky :)

0/0
5.11.2016 22:19

R56o71m24a92n 70K66o47n86e78č61n14ý 4364288173

To jsem si v dnesni dobe nevsiml,ale na skole uz nejakej ten rok nejsem.

0/0
5.11.2016 23:18

Z17d55e68n98ě72k 18J31o49n19á40š 9931609496300

Co mám poslední zpětnou vazbu od personalistů z čech, tak jazyková vybavenost absolventů se zlepšuje.

0/0
5.11.2016 23:22

J67a15n 20R18i90e45g44e37l 1254826265702

jsem cca 15let po VS, ale nemusim studovat, abych videl, jak skolstvi dneska funguje.

0/0
6.11.2016 6:43

P82a79v74e67l 67K53r31a72l 4988329579712

V tom má celkem pravdu. Důležitý je zájem a pak to člověka nutí hledat informace. Škola maximálně odkryje základy, které ale každý teenagerovský programátor už zná. No, ale pro začátečníky je to alespoň trochu dobré na začátek. ;-)

0/0
5.11.2016 21:40

P76a47v84e48l 49S73o82b39o72t86k47a 5580924

Všiml jsem si, že na zemědělských učilištích se opravdu příliš dobře informatika neučí, a ani na oborech jako je prodavačka nebo kuchař-číšník.

Ale neberu to jako katastrofu, prostě jsem se smířil s tím, že z kuchaře nikdy vojáka neuděláte (pokud to není Seagal) a také holky od krav nebývají dobrými programátorkami ani doktorkami ani vojandami.

Prostě každej se hodí na něco - nekdo na matiku, někdo na fotbal, někdo na programování a někdo ke kravám.

+4/0
5.11.2016 21:33

J98a26k19u25b 71M21r40á83z88e90k 9609667384641

Tipoval bych, že "principy IT" bude mít z 10 ajťáků každý jiné. IT jako takové je velmi široké (ale i já se peru vnitřně s tím, že přeci každý ajťák by měl umět programovat, resp. algoritmicky myslet... :-) ).

Na základní škole nemá smysl učit "hardcore" IT - děti na to nejsou vyspělé. Tam je mohou učit používat (snad efektivně) základní SW/HW výbavu, nebo třeba ti nejšikovnější začnou s něčím sami a učitel je může podpořit, pomoci. Ale na ZŠ jsou důležitější předměty (M, CJ, AJ, ...)

Kdo se chce zabývat více IT, může si zkusit vybrat rozumnou S(P)Š, kde může dostat základy IT technologií (programování, databáze, operační systémy, sítě, atd.). Bohužel ani na oborech IT není dostatek kvalitních studentů takových, aby "všichni" mohli dělat něco opravdu úžasného - nicméně na slušné SŠ mohou ti šikovní získat velmi rozumný přehled o té části, která je zajímá.

No a VŠ - snad se něco změnilo, za mě (před 20 lety) bylo IT ještě hodně teoretické (což ale neříkám, že je špatně!!). Dnes jsou obory jak teoretičtější (typicky univerzity), tak praktičtější (podle mě typicky VŠ).

P.S.: Flamewars typu "neučte MS Office, učte textové editory" nebo "neučte Cisco, učte obecné sítě" - nebo nedejbože "nepoužívejte MS, jeďte na Linuxu" ... z toho snad každý soudný člověk vyroste a pochopí, že na "něčem" se to učit musí. No a pokud je učitel schopný, učí "technologii" a aplikace je na čemkoliv - s tím, že schopný učitel může případné rozdíly mírně ukazovat.

A jak zmínil už někdo dříve - cokoliv je teď učíme konkrétního, bude za 10 let z 90% out.

0/0
5.11.2016 21:23

H35a91n94a 97K93r15i87v60a29n67e95k 2521765422513

Ja jsem zazila absolventy ETH Zürich, teorie bajecna, ale praxe:-) Rv.

Delala jsem 30 let v IT-programovala, za tu dobu se IT vyvinula treti kosmickou. Od Assembler po OO (a to jen v programovani).

(a mozna je dnes IT zase dal, ja uz 5 let nepracuju).

+2/0
5.11.2016 21:34

J87a52k17u87b 30S19t60a32š56e88k 4167849593454

To jo, ale pak zas přijdete na pohovor a blbeček vedoucí pohovor se rozčiluje, že dnešní studenti umí úplné kulové ... protože zrovna neznají tamhletu java package s nějakou obskurní funkcionalitou.

Asi je dobré mít nějaký rozumný mix - teoretickou informatiku, ale zároveň být schopen trochu něco šmudlat v javě/C#/C++, nějaká webařina... aby člověk mohl po škole rovnou někam nastoupit a trochu vydělávat.

+1/0
6.11.2016 0:45

H63a94n56a 88K17r53i74v46a93n51e59k 2971925382583

Muze mi nekdo vysvetlit, proc jsou dnes tisice nezamestnanych IT, a pritom firmy hledaji IT jak divi?

Cim to je?

+2/−3
5.11.2016 21:18

H94o13n24z87a 17R56a48š72í23k 7310757154815

Jestli nějaké nezaměstnané znáte a IT nemyslíte to, že umí přeinstalovat Windows, tak sem s nimi!

+3/0
5.11.2016 21:22

H44a75n47a 25K80r74i69v31a42n56e29k 2521445432773

Neznam, delala jsem v SAP. Ale stale ctu, ze tento paradox existuje.

0/−1
5.11.2016 21:26

R69a93d77e59k 61J38a28n40a21t81a 9445576564482

Kde to čtete?

a) nezaměstnanost v ČR je obecně velmi nízká

b) ti, co jsou nezaměstnaní, jsou právě ti, o které trh práce nemá zájem (tzv. "strukturální nezaměstnanost"). To ovšem nejsou IT obory.

0/0
5.11.2016 21:31

H18a26n93a 31K97r41i21v16a82n60e77k 2561835352803

Ve Svycarsku, Nemecku.

0/0
5.11.2016 21:37

Z81d40e86n13ě14k 38J44o61n81á37š 9321829476280

žiju v německu, sehnat nějakého dobrého programátora se nám povede tak jednou za půl roku... situace je stejná, neli horší, kvalitní lidé prostě na trhu práce nejsou. Když někoho seženete, tak například jenom proto, že se zrovna přestěhoval a hledá práci v novém místě a nebo je zrovna po škole.

0/0
5.11.2016 22:07

J84a69n 92R34i73e85g18e21l 1364496215792

tak uz Vam tam dorazily statisice inzenyru a IT z Afriky, Asie ne? Ze neumi cist, nechcou pracovat, neumi jazyk nevadi, davky teda budou stacit no :)EU

+1/−1
5.11.2016 22:21

Z38d81e70n75ě11k 60J71o56n84á10š 9621269686440

Zrovna v tomhle městě dělají nejvíc problémů češi, slováci a na třetím místě jsou poláci...

0/0
5.11.2016 23:27

R13a86d58e69k 25J13a88n33a45t41a 9915866894112

"jsou dnes tisice nezamestnanych IT"

To určitě nejsou.

0/0
5.11.2016 21:29







Najdete na iDNES.cz