Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mnoho škol učí informatiku špatně, říká šéf nejinovativnější firmy regionu

Firma CROSS Network Intelligence se stala nejinovativnější firmou Moravskoslezského kraje tohoto roku. Její spolumajitel Martin Staněk působí v IT oboru od začátku devadesátých let a do Ostravy přivedl například firmu Tieto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T32o73m67á91š 97V59e44l78č53o45v18s61k86ý 4493838959428

Zapomněl říct, že to parkování byl kšeft Vondráka.

+2/0
6.11.2016 9:45

A48l30e87x61a13n30d95e57r 76P47r85o64c88h74a18z89k65a 2551746486713

Ten pan nadhodil 2 veci, ktere jsou vazne k zamysleni. 1. "skola je k nicemu". Skola k necemu je, ale musi ucit. Kdyz me nekdo rekne, ze ma IT obor z CVUT, tak i bc. je dost pro slusne zamestnani, kdyz ma treba neco "od" IT z nejake "huma"university ci zemedelky, tak mam v ocich otazniky . 2. ze skoly maji svuj klub. Skoda ze pan nerozvinul, jak to mysli. Ale to ze se na skolach spis "nez uci" "vychovava" nova generace pozoruji jiz velmi dlouho. Dost casto ze skoly vychazi budizknicemove s hlavou plnou podivnych myslenek, neco jako marxisiticka vychova 48-89. Pokud maji klub ve smyslu "ja na brachu, bracha na me" , tak je to na trestni oznameni v mekcim pripade medializaci, pokud jsou dukazy ...

+2/0
6.11.2016 7:25

M84a81r15i87a35n 30K19r39a92l 6274552484727

Docela peknej system vyuky IT maji ve vietnamu. Clanek o tom zde: https://neil.fraser.name/news/2013/03/16/

0/0
6.11.2016 1:45

M70i82c64h71a29l 53H70a43u30f 4218579235631

Vy jste dobráčci, my sháníme lidi pro L1 podporu uživatelů a kdyby se nám hlásili alespoň lidi, co umí přeinstalovat Windows, změnit v nich IP adresu a možná přidat to PC do domény, tak to by byla paráda...

+1/0
6.11.2016 1:30

K70a98r70e31l 93E18h56l 5696621486827

Néé to snad umí každý ;-)

Wokna jsou přece již při narození přirostlé k tělu našich Microsoft dětí :-)

0/0
6.11.2016 7:34

Š73t76ě98p86á27n 83V30a40n26ě26k 3133359347927

Začněte šířit Arduino do základních a středních škol. Je to "vstup" do programování a hned vidíte výsledky.

0/0
6.11.2016 0:37

J35a30k77u37b 64S69t56a73š70e59k 4207689703324

Nevím, na provinční informatické katedře informatiky jsme měli diskrétní matiku, matematickou analýzu, lineární algebru, algoritmy a dat. struktury, operační systémy, programování Java/C#/PHP...atd. Pravda, byl tam taky specifický předmět na kancelářské aplikace, programování ve flashi, PHP. Ale jinak mi to přišlo jako docela dobrý mix, kdo chtěl, tak se naučil, kdo nechtěl, skončil jako prodavač v elektrotechnice, úplní zoufalci byli vyhozeni.

Ale v IT si všichni honí trička na tom jakou mají nebo nemají školu, zda vůbec mít VŠ, najdou se i tací, co se považují za naprosto cool, že vůbec VŠ nemají atd. Podle diskuzí na root.cz by jeden řekl, že ajťáci jsou v podstatě banda puberťáků honících si péra.

+8/−1
6.11.2016 0:15

S46t90a12n17i43s81l97a51v 53N83ý26v46l90t 2274965473

Presne tak. Absolvoval jsem It obor na TUL

0/0
6.11.2016 0:24

J66i72r45k37a 68N87o78v41á97k 6772355985159

jo, kdyby ti lidi uměli dobře aspoň ten MS Office, ale co celý office, aspoň třeba excel, jenže oni je ve školách nenaučí ani to. napsat si vlastní (byť triviální) funkci je nad síly 99% VŠ lidí, co k nám přichází do firmy a to máme v inzerátech požadavek na znalost MS Office. Oni je prostě nenaučí nic.

+5/0
5.11.2016 23:59

P49e76t57r 22J96a92r34o23š 2944901525947

Nevezmou do IBM. To me hodne pobavilo...

+3/0
5.11.2016 23:37

Z83d76e92n20ě27k 78J39o75n33á91š 9461329426630

Pro mě byl šok, když jsem přišel do německa a zjistil jsem, že tam se stačí na programátora vyučit. Tzn tři roky po Realschule. Po prvním vyděšení ten systém ale není tak špatný. Firma má například pár lidí s Uni, co definují architekturu, technologie, trendy, řeší složité problémy a tito lidé píší frotend a implementují kod do připravené architektury a desing paternů. Ani, tito lidé nebudou nikdy schopni být opravdovými inženýry, ale po pár letech praxe jsou z nich velmi schopní programátoři, co na 80 procent potřeb průmyslu bohatě stačí. I když debata s nima je občas poněkud obtížnější, zejména když přijdete z čech, kde téměř každý programátor ve slušné firmě má vysokou školu.

0/0
5.11.2016 23:21

M58a22r69t19i64n 56S97e45d13o16n67a 2345936336729

Pan Martin Stanek nema jasno co chce. Rozumim tomu ze jej IT primarne nezajima, je to pro nej jen prostredek jak vydelat penize. A evidentne penezum i rad otroci, kdyz pracovat pro Tieto 3 roky a nebavilo ho to. Ale nelibi se mi, ze nadava na pomery a nic pro zlepseni nehodla udelat. IT neni nic narocneho pro technicky zamereneho cloveka, pokud potrebuje lidi tak misto posilani smluv na VSE mel vyvesit inzerat s brigadou a o nadsence co delaji za pak korun by nemel nouzi. Nerozumim jeho vymezovani se vuci tzv. klubu vyvolenych. Bud chci zmenit zpusob vyuky a tak pro to neco udelal, nebo je mi to sumak ale pak nemusim kopat do tech co se tomu venuji a sam se tvarit ze me to vlastne nevadi. Dost nedospele chovani.

+5/−1
5.11.2016 22:51

M34a70r80t92i42n 83S20e84d31o79n98a 2945336816569

Dodatek: IBM da praci kazdemu do projevi zajem a ma dobrou pracovni refrenci. Jakou skolu jste studoval IBM nezajima, najdete u ni plno lidi ze i se zemedelkou. JInak prace pro IBM neni nic extra, plno lidi tuto firmu opousti pro nudne administrativni interni procesy.

+2/0
5.11.2016 22:57

P40e35t78r 42J44a21r52o85š 2354951955487

Muste rozlisovat IBM a IBM. I IBM ma divize ktere jsou ciste "monkey business".

0/0
5.11.2016 23:41

J72a86k52u92b 84S16t13a97š30e64k 4387109793474

Nevím, ale myslím, že "monkey business" neznamená to, co si vy nejspíš myslíte, že to znamená ;)

0/0
6.11.2016 0:20

T37o48n38d65a 60H74e62j55l75í42k 1548603879607

Celý problém s IT je nedostatečná výuka matematiky. IT z ní prakticky vychází. Tedy....ta podstata , nikoliv použití.

Většina lidí nemá ani maturitu z matematiky, ani znalosti na dané úrovni. Z takových programátor nikdy nebude.

+5/−1
5.11.2016 22:27

Z80d84e55n96ě45k 45J46o97n77á86š 9231889296830

To není pravda. Problém je ve slově programátor, potřebujete zcela jiné znalosti na programování evidenčního systému a nebo na programování detektoru otřesů. Problém je právě v té rozmanitosti, že kluky co by chtěli dělat IT vyházíme na matematice, kterou v reálu nebudou drtivá většina z nich nikdy potřebovat. Já si musel projít matematickou analýzou až po teorii pole a po deseti letech jsem se konečně dostal k projektu, kde jsem mohl použít diskrétni Furierovu analýzu. V IT potřebujete lidi co vám budou dělat frontend, backend, databáze, architekty, designery atd. Kolik z nich opravdu potřebuje mít absolvovanou inženýrskou matematiku?

+9/−1
5.11.2016 22:34

J36a74k95u78b 62S95t83a13š57e68k 4447319843264

Myslím, že smyslem matiky na IT je studenty naučit analyticky myslet. A nevím, dle mého skromného názoru se analýzu a lineární algebru naučí každý, kdo se na to nevykašle. Jde jen o to se na to soustředit, případně si najít někoho, kdo to umí vysvětlit. Pan Valášek ma na YouTube moc pěkná videa, z kterých to musí pochopit i cvičený jezevčík.

+4/0
6.11.2016 0:26

S20t20a47n33i27s52l27a45v 19N41ý63v43l11t 2394705503

inzenyrskou asi ne, ale bakalarskou urcite ano.

+2/0
6.11.2016 0:27
Foto

P52a70v54e78l 29F11r45u75m97e91r75t 5767364857618

No když to trochu přeženu, tak 95% programátorů nemusí pro svoji práci ani vědět, jak se třeba sčítají vektory, jak se počítá inverzní matice nebo integrál nějaké šílené funkce. ;-D

Např. lineární algebru využije možná někdo, kdo dělá např. grafické aplikace a hry.

A pak hardcore matiku využijí ti, co se zabývají počítačovou bezpečností, ale to jsou ti nejlepší z nejlepších, takže tak 3% programátorů.

Jinak se úloha matematiky trošku přeceňuje, ikdyž mě osobně třeba matika bavila a problém jsem s ní nikdy neměl.

Já bych spíš problém viděl v tom, že by na všech středních školách (tedy hlavně gymnáziích) měla být možnost studovat nějaké volitelné základy programování v dostatečné kvalitě. Ale zajistit kvalitní výuku informatiky bude možná podobný problém jako zajistit kvalitní výuku cizích jazyků, já osobně mám z obou těchto předmětů katastrofální zkušenost.

Prostě by informatika na středních školách měla mít stejnou váhu jako třeba základy společenských věd, na mnohých školách je pořád zcela upozaděna. A pak se stává, že i do prváku na VŠ nastupují lidi, co o programování nemají nejmenší tušení, přitom z ostatních předmětů (matika, biologie, chemie, čj, cizí jazyky atd.) má každý absolvent gymnázia nějaké znalosti, je to trochu paradox v dnešní době internetu.

+10/−1
5.11.2016 23:11

S24v59a29t86a67v48a 88D70u76r65a89n65o64v24á 3289949544421

Ale oni je maji jako volitelny predmet a bohuzel na tech gymnaziich to neumi ucit. Navic se to stale uci na Pascalu, jehoz ovladac pri vsi uctu nenainstalujete bez problemu na nejnovejsi stroje, pak resi pul semestru, jak to nainstalovat, nasledne se uci minimalni zaklady a je konec roku. 2 rok snad ani ty zaklady neprojdou nebo si muzou zvolit jiny predmet. Pritom by stacilo ucit zaklady programovani na Jave a pouzivat napr. Eclipse. Ale to bohuzel nejde protoze IT cast uci kantor 20 let stejne a mozna tomu ani nerozumi. Stacilo by, kdyby profici,kteri maji talent ucit, chodili ucit cely skolni rok napr. 1 tridu na ony 2 h tydne (coz je strasne malo).

+2/0
6.11.2016 7:56

R16o26m73a76n 16K96o19n73e70č35n35ý 4754498183

To zas tak neni pravda.Znal jsem par lidi co nedelali maturitu z matiky,ani technickej obor a jak jim to slo.

0/0
5.11.2016 23:23

J32a78k49u83b 80S51t12a12š62e10k 4767229383444

Přirození talenti. Programování je v podstatě jako psaní receptů ... nebo jako menedžování a koordinace lidí pracujících na určitém projektu. Člověk si musí ujasnit, co chce, jak se k tomu dostat a kdo musí co dělat, aby se to nakonec podařilo:D Jakmile tohle člověk dokáže, tak vše ostatní (např. programovací jazyk) je podružné - prkotina, kterou se člověk naučí za chvilku. Navzdory tomu, jak programátoři rádi šermují odbornými výrazy, tak to opravdu zase taková magie nejni.

+1/0
6.11.2016 0:37

M79a61r79i96a31n 44K29r69a87l 6474532324777

A nebo psani receptu, ktere pisou recepty :-)

0/0
6.11.2016 1:39

S92v76a63t45a11v26a 81D42u84r74a44n23o12v40á 3149629734981

vetsina techto lidi ma dobre analyticke schopnosti. Zase az takove stroje to nejsou. Mi kolegove rozhodne nevypadaji na cvicene opice.

0/0
6.11.2016 7:58

Z92d67e73n93ě19k 55W38o53l15f 9881620907125

IT má smysl jen na průmyslovkách a VŠ. A ani tam to pořádně nemá kdo učit. To je pro schopného ajťáka doslova charitativní činnost.

0/0
5.11.2016 22:17

Z39d58e73n18ě34k 98J63o74n95á56š 9121939856450

Když jsem prišel z průmyslovky na uni, první co nám řekli bylo, zapomeňte vše, co jste se učili na střední škole ohledně programování, když jsem přišel po uni do praxe, řekli mi, ať zapomenu vše co jsem se učil na uni ohledně programování, že už je to prostě staré.

+2/0
5.11.2016 22:36

J82a28k13u24b 16S24t47a60š63e13k 4987669173174

Již získané analytické a algoritmizační schopnosti nemůžou stárnout už ze své podstaty, to bude prostě fungovat pořád stejně. Stárnou jen samotné programovací jazyky. A profi programátor se základní syntaxi nového jazyka naučí přes víkend, důležité knihovny za pár týdnů.

+5/0
6.11.2016 0:32

M56a21r91i78a93n 72K14r63a38l 6314792624197

Ve chvili, kdy ten jazyk pouziva jine paradigma nez programator zna, tak novy jazyk prestava byt jen otazka jine syntaxe. Zkuste dat cloveku co nepoznal nic nez proceduralni programovani do rukou Haskel a podivejte se za tyden, co naprogramoval.

0/0
6.11.2016 1:42

S98v33a20t54a35v11a 73D56u76r63a78n94o69v19á 3669909564281

podivejte se na to po 14 dnech ci po mesici. Nebude psat stale po staru, tj. jenom predsudek. Navic kdyz si nekdo da praci a vysvetli mu to hned na zacatku, jak to chodi, tak se to nauci rychleji.

0/0
6.11.2016 8:00

Z83d63e32n10ě23k 40J28o88n80á44š 9531149236620

jo souhlas, přeučit lidi s céčka, aby začali v javě objektově není triviální

0/0
6.11.2016 9:16

R22o56m49a98n 19K79o35n45e29č38n13ý 4714508253

Pan me pripada trosku vic namyslenej,ale ma pravdu v te vyuce na skole.My se treba ucily Autocad tak,ze ucitel byl v knizce o kapitolu dal nez my a pak neco vysvetloval.

+1/0
5.11.2016 21:53

J38a19n 33R93i93e95g74e44l 1984816155142

tak se uci vetsina veci :) to jste si nevsimnul? jazyky atd... ti lepsi jsou 5 kapitol pred zaky :)

0/0
5.11.2016 22:19

R58o30m68a32n 81K50o18n50e94č91n10ý 4344278363

To jsem si v dnesni dobe nevsiml,ale na skole uz nejakej ten rok nejsem.

0/0
5.11.2016 23:18

Z84d88e89n29ě55k 66J20o26n40á13š 9881769686180

Co mám poslední zpětnou vazbu od personalistů z čech, tak jazyková vybavenost absolventů se zlepšuje.

0/0
5.11.2016 23:22

J47a21n 49R27i13e74g75e25l 1604156305302

jsem cca 15let po VS, ale nemusim studovat, abych videl, jak skolstvi dneska funguje.

0/0
6.11.2016 6:43

P42a74v56e45l 19K97r75a66l 4218859549792

V tom má celkem pravdu. Důležitý je zájem a pak to člověka nutí hledat informace. Škola maximálně odkryje základy, které ale každý teenagerovský programátor už zná. No, ale pro začátečníky je to alespoň trochu dobré na začátek. ;-)

0/0
5.11.2016 21:40

P36a47v93e42l 88S64o43b15o81t98k12a 5820514

Všiml jsem si, že na zemědělských učilištích se opravdu příliš dobře informatika neučí, a ani na oborech jako je prodavačka nebo kuchař-číšník.

Ale neberu to jako katastrofu, prostě jsem se smířil s tím, že z kuchaře nikdy vojáka neuděláte (pokud to není Seagal) a také holky od krav nebývají dobrými programátorkami ani doktorkami ani vojandami.

Prostě každej se hodí na něco - nekdo na matiku, někdo na fotbal, někdo na programování a někdo ke kravám.

+4/0
5.11.2016 21:33

J82a30k52u59b 69M37r83á98z34e34k 9449697934921

Tipoval bych, že "principy IT" bude mít z 10 ajťáků každý jiné. IT jako takové je velmi široké (ale i já se peru vnitřně s tím, že přeci každý ajťák by měl umět programovat, resp. algoritmicky myslet... :-) ).

Na základní škole nemá smysl učit "hardcore" IT - děti na to nejsou vyspělé. Tam je mohou učit používat (snad efektivně) základní SW/HW výbavu, nebo třeba ti nejšikovnější začnou s něčím sami a učitel je může podpořit, pomoci. Ale na ZŠ jsou důležitější předměty (M, CJ, AJ, ...)

Kdo se chce zabývat více IT, může si zkusit vybrat rozumnou S(P)Š, kde může dostat základy IT technologií (programování, databáze, operační systémy, sítě, atd.). Bohužel ani na oborech IT není dostatek kvalitních studentů takových, aby "všichni" mohli dělat něco opravdu úžasného - nicméně na slušné SŠ mohou ti šikovní získat velmi rozumný přehled o té části, která je zajímá.

No a VŠ - snad se něco změnilo, za mě (před 20 lety) bylo IT ještě hodně teoretické (což ale neříkám, že je špatně!!). Dnes jsou obory jak teoretičtější (typicky univerzity), tak praktičtější (podle mě typicky VŠ).

P.S.: Flamewars typu "neučte MS Office, učte textové editory" nebo "neučte Cisco, učte obecné sítě" - nebo nedejbože "nepoužívejte MS, jeďte na Linuxu" ... z toho snad každý soudný člověk vyroste a pochopí, že na "něčem" se to učit musí. No a pokud je učitel schopný, učí "technologii" a aplikace je na čemkoliv - s tím, že schopný učitel může případné rozdíly mírně ukazovat.

A jak zmínil už někdo dříve - cokoliv je teď učíme konkrétního, bude za 10 let z 90% out.

0/0
5.11.2016 21:23

H89a10n11a 96K60r66i69v89a65n80e43k 2361945712253

Ja jsem zazila absolventy ETH Zürich, teorie bajecna, ale praxe:-) Rv.

Delala jsem 30 let v IT-programovala, za tu dobu se IT vyvinula treti kosmickou. Od Assembler po OO (a to jen v programovani).

(a mozna je dnes IT zase dal, ja uz 5 let nepracuju).

+2/0
5.11.2016 21:34

J48a42k71u72b 93S36t77a33š17e50k 4577709803124

To jo, ale pak zas přijdete na pohovor a blbeček vedoucí pohovor se rozčiluje, že dnešní studenti umí úplné kulové ... protože zrovna neznají tamhletu java package s nějakou obskurní funkcionalitou.

Asi je dobré mít nějaký rozumný mix - teoretickou informatiku, ale zároveň být schopen trochu něco šmudlat v javě/C#/C++, nějaká webařina... aby člověk mohl po škole rovnou někam nastoupit a trochu vydělávat.

+1/0
6.11.2016 0:45

H22a59n71a 93K70r52i14v79a11n51e26k 2811915632713

Muze mi nekdo vysvetlit, proc jsou dnes tisice nezamestnanych IT, a pritom firmy hledaji IT jak divi?

Cim to je?

+2/−3
5.11.2016 21:18

H26o43n41z22a 82R85a90š71í95k 7100667224765

Jestli nějaké nezaměstnané znáte a IT nemyslíte to, že umí přeinstalovat Windows, tak sem s nimi!

+3/0
5.11.2016 21:22

H93a55n13a 94K87r87i52v31a70n41e34k 2281215672403

Neznam, delala jsem v SAP. Ale stale ctu, ze tento paradox existuje.

0/−1
5.11.2016 21:26

R30a55d21e43k 23J61a89n17a26t58a 9965256314862

Kde to čtete?

a) nezaměstnanost v ČR je obecně velmi nízká

b) ti, co jsou nezaměstnaní, jsou právě ti, o které trh práce nemá zájem (tzv. "strukturální nezaměstnanost"). To ovšem nejsou IT obory.

0/0
5.11.2016 21:31

H75a93n14a 40K36r84i55v47a30n92e13k 2211495542123

Ve Svycarsku, Nemecku.

0/0
5.11.2016 21:37

Z17d92e71n27ě59k 51J49o87n32á97š 9251139486860

žiju v německu, sehnat nějakého dobrého programátora se nám povede tak jednou za půl roku... situace je stejná, neli horší, kvalitní lidé prostě na trhu práce nejsou. Když někoho seženete, tak například jenom proto, že se zrovna přestěhoval a hledá práci v novém místě a nebo je zrovna po škole.

0/0
5.11.2016 22:07

J46a90n 71R31i43e94g46e29l 1864836815842

tak uz Vam tam dorazily statisice inzenyru a IT z Afriky, Asie ne? Ze neumi cist, nechcou pracovat, neumi jazyk nevadi, davky teda budou stacit no :)EU

+1/−1
5.11.2016 22:21

Z81d35e28n39ě12k 21J45o15n18á64š 9341969706440

Zrovna v tomhle městě dělají nejvíc problémů češi, slováci a na třetím místě jsou poláci...

0/0
5.11.2016 23:27

R35a16d80e42k 20J80a16n60a82t12a 9415896154592

"jsou dnes tisice nezamestnanych IT"

To určitě nejsou.

0/0
5.11.2016 21:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.