Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Geniální konstruktér zemřel před 50 lety. Čestným občanem Ledwinka není

Narodil se v Rakousku a zemřel v Německu, většinu svého profesního života však strávil v Kopřivnici. A stal se jedním ze symbolů značky Tatra. Hans Ledwinka zemřel před půlstoletím a po desetiletí mlčení se o něm v posledních dvaceti letech zase hovoří jako o geniálním konstruktérovi. Čestným občanem Kopřivnice se ale dosud nestal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M33i34c45h60a34l 54M85i50l12l48e73r 9876752279332

komoussky naladene konselstvo Koprivnice jeste dnes. Rv

Komouska Marta "Mame Prahu stovezatou a v Martu ........." (jak se rozpustile zpivalo o Marte Gotwaldove) cestne obcanstvi ma ale nekdo, kdo Koprivnici SKUTECNE dal na mapu a co vic, zaslouzil se o jeji ekonomicky rozvoj a zivobyti pro celou radu mistnich obcanu, to ne.;-€Rv

0/0
5.3.2017 18:22

R30a78d61i34m 18P92o32l81á98š53e57k 9356873179859

Takhle to dopadá, když se příspěvek z nějakého důvodu několik minut po odeslání v diskuzi nezobrazuje.

Měl jsem počkat déle, až ten první příspěvek dojde.

0/0
5.3.2017 13:07

R68a63d59i47m 61P81o67l18á38š90e63k 9926473319249

Hlasujte pro petici:

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 13:05

R50a36d24i42m 74P79o15l42á70š48e74k 9976563529479

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 12:49

P84a32v89e63l 85Ř91a30p67e88k 7412656859235

"Ledwinka záhy pochopil, že právě automobily jsou dopravním prostředkem budoucnosti. "

Děkujeme pěkně za zdevastování planety těmi popelnicemi, které byly zastaralé už dnem svého vzniku. Místo Ledwinky by to spíš chtělo nějaký Mozek. Auto je dobré tak akorát když chci odvézt kamna na chatu, nikoli na masovou přepravu.

0/−8
4.3.2017 22:07

P12e93t51r 94M66a66r77š77á30l55e46k 9475922644129

Hans Ledwinka do značné míry ztělesňuje osudy střední Evropy ve 20. století. Rakušan s českým příjmením proslavil československou automobilku, aby byl nakonec po válce perzekuován a vyhnán do Německa.

+10/0
4.3.2017 19:32

J94o23s95e44f 27M73i15k71i71n 5793424825834

Pan Ledwinka by si určitě nějaké ocennění zaslouži. Čestné občanství je to nejmenší. Srovnám-li pana Ledwinku s nějakým Bradou, tak Ledwinka vyhrává na celé čáře. Ten člověk proslavil naši zem po celém světě díky své genialitě, pracovitosti a umu. Myslím že dnešní technici mu nesahají ani po kotníky. Vypracoval se z tovaryše na jednoho z nejlepších konstruktérů své doby. Dle mého názoru byl lepší než Porsche.R^

+7/−1
4.3.2017 19:18

R49a10d39i80m 37P19o74l13á69š96e77k 9116153109919

Ono dnes srovnatelní čeští technici se naučí anglicky nebo německy, jdou na výměnný pobyt na Erasmu, tam získají kontakty a zůstanou v Německu, Anglii Francii nebo USA atd, kde mají za měsíc nástupní plat minimálně 5x víc než by mohli dostávat tady v ČR.;-D S dnešními horšími až průměrnými techniky s vysokoškolským diplomem, co by za komunistů měli problémy i s maturitou na střední a za Ledwinky by se museli stoprocentně živit rukama, se Ledwinka srovnávat nedá.

Co se týká toho, kdo byl lepší, to je těžké srovnávat, nevíte, jaké měl kdo příležitosti a jak je využil. Tady myslím Porscheho.

Brada, to je něco úplně jiného. Zásluhy mu neupírám, ale byl ošklivě zneužit v politickém boji.

+1/0
4.3.2017 19:31

J66o87s68e71f 95M84i49k24i36n 5933244435684

Srovnatelní technici neexistují, jelikož dnas téměř žádný z nich neumí dělat rukama. Ledwinka si prošel sám celý proces na vlastní kůži od začátku.

Dnešní technik má doktorát v 27 letech v životě neměl v ruce klíč či šroubovák, neumí si vyměnit kolo na autě, má spoustu znalostí, ale nemá cit pro techniku. Dnes máme spoustu úzce zaměřených techniků,kteří nevidí a neznají souvislosti

+4/0
4.3.2017 19:41

R21a67d55i66m 36P95o49l21á79š43e76k 9946863119899

To byla většina před érou počítačů a virtuální reality.

Když byli konstruktéři odkázáni na kreslicí prkno a tužky či pera, dávalo hodně smyslu jít si ty díly i osahat na dílnu a třeba ručně vyzkoušet tu práci. Dneska dává větší smysl si to všechno prohlídnout ve 3D na monitoru, dílnou by se ztratilo příliš času

A v době, kdy Ledwinka začínal, bylo toto všechno nové, školy na toto nebyly a prakticky všichni začínali v dílně. Dokonce dříve na té fotce týmu, který postavil Presidenta, byl Hans Ledwinka označován jako učeň. Nyní už je na té fotce jako zámečník. Jaká byla jeho skutečná pozice v týmu se už asi nezjistí.

Mimo synů boháčů s prestižními školami takhle v dílně museli začínat všichni, ti nejhorší potom zůstali trvale manuálně pracující dělníci, ti nejlepší udělali kariéru podobnou jako Ledwinka.

0/−1
4.3.2017 21:38

J23o14s77e39f 15M42i74k85i39n 5283554895354

Ta vaše věta je moc pravdivá a měla by odrážet technika nejenom minulé doby, ale i dneška

0/0
5.3.2017 13:30

R66a70d69i69m 62P18o76l73á57š66e31k 9716323959799

Cesty jmen známých osobností jsou křivolaké.

Například před nějakou dobou byla jedna ze základních škol v Kopřivnici přejmenována na Školu Milady Horákové. Oficiální zdůvodnění bylo takové, že z Kopřivnice pocházel jeden z prokurátorů, který Miladu Horákovou v padesátých letech odsoudil.

Ledwinka by rozhodně čestným občanem Kopřivnice měl být. Minimálně by se o to měli starat současní majitelé Tatrovky, protože nebýt Ledwinky, neměli by nejspíš na čem vydělávat:

Protože bez páteřového podvozku a díky tomu vynikajících jízdních vlastností nákladních tatrovek by automobilka zanikla už dost možná za komunistů. Nebo by nebyla vybrána jako dodavatel terénních náklaďáků pro tehdejší RVHP a RVHP by v letech 1978 - 82 nenalilo do modernizace Tatrovky na cca 8 miliard tehdejších Kčs (korun československých). Tato modernizace financovaná RVHP umožnila, aby Tatrovka držela bez problémů a větších investic kvalitu a technickou úroveň vyráběných náklaďáků srovnatelnou s konkurencí dlouho po sametu 1989. Až teprve posledních cca 10 - 15 let tyto technologie postavené okolo roku 1980 přestávaly stačit a bylo třeba více investovat do technologií nebo některé komponenty začít nakupovat.

Bez této modernizace by Tatrovka dopadla podobně jako Liazka, pár let po sametu by kvůli zastaralém zařízení a nemožnosti zafinancovat nové technologie skončila.

+5/0
4.3.2017 19:08

J86i78ř58í 91N17e19u18m92e28i37s13t49e64r 2762305983651

Hnědý a rudý socialismus nám toho pohnojil hodně. Ruku v ruce, i každý zvlášť. A škodí, minimálně v hlavách lidí, pořád.

+5/−2
4.3.2017 18:43

J36i79r57i 70V65r13a47b30e78c 3273892175969

Za to je teď plno ruských kolaborantů dokonce i ve vládě. A nikomu to nevadí. Holt ohybní čecháčci.

+2/−5
4.3.2017 18:31

J52a36r83o82s77l30a20v 62P70r96o62c30h15á91z42k18a 3210474774184

Starosta Kopřivnice je rozhodně muž na svém místě, jen houšť takových přizdifekálů.

+3/−2
4.3.2017 18:23

L59i15b29o57r 59T17y60m67e83š 8195668807199

No nevím jesli Kopečný je muž na svém místě, snaží se dělat věci jako dříve Jalůvka, ale je to můj názor.

0/0
4.3.2017 18:56

P44e59t82r 39D11u15s 6333461458303

A určitě zná podrobně život Marty Gottwaldové!;-O

+1/0
4.3.2017 22:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.