Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Geniální konstruktér zemřel před 50 lety. Čestným občanem Ledwinka není

Narodil se v Rakousku a zemřel v Německu, většinu svého profesního života však strávil v Kopřivnici. A stal se jedním ze symbolů značky Tatra. Hans Ledwinka zemřel před půlstoletím a po desetiletí mlčení se o něm v posledních dvaceti letech zase hovoří jako o geniálním konstruktérovi. Čestným občanem Kopřivnice se ale dosud nestal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M23i12c51h59a81l 93M65i40l92l37e22r 9826842349782

komoussky naladene konselstvo Koprivnice jeste dnes. Rv

Komouska Marta "Mame Prahu stovezatou a v Martu ........." (jak se rozpustile zpivalo o Marte Gotwaldove) cestne obcanstvi ma ale nekdo, kdo Koprivnici SKUTECNE dal na mapu a co vic, zaslouzil se o jeji ekonomicky rozvoj a zivobyti pro celou radu mistnich obcanu, to ne.;-€Rv

0/0
5.3.2017 18:22

R37a56d84i55m 67P16o91l81á29š32e93k 9746483369929

Takhle to dopadá, když se příspěvek z nějakého důvodu několik minut po odeslání v diskuzi nezobrazuje.

Měl jsem počkat déle, až ten první příspěvek dojde.

0/0
5.3.2017 13:07

R59a24d37i46m 20P82o45l18á23š77e15k 9946773429859

Hlasujte pro petici:

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 13:05

R72a31d34i82m 91P13o66l49á59š70e41k 9816283649179

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 12:49

P55a38v46e42l 23Ř84a46p74e50k 7432286429175

"Ledwinka záhy pochopil, že právě automobily jsou dopravním prostředkem budoucnosti. "

Děkujeme pěkně za zdevastování planety těmi popelnicemi, které byly zastaralé už dnem svého vzniku. Místo Ledwinky by to spíš chtělo nějaký Mozek. Auto je dobré tak akorát když chci odvézt kamna na chatu, nikoli na masovou přepravu.

0/−8
4.3.2017 22:07

P50e72t38r 58M94a55r11š68á90l55e32k 9365192634659

Hans Ledwinka do značné míry ztělesňuje osudy střední Evropy ve 20. století. Rakušan s českým příjmením proslavil československou automobilku, aby byl nakonec po válce perzekuován a vyhnán do Německa.

+10/0
4.3.2017 19:32

J14o37s64e79f 11M67i48k67i61n 5643564485974

Pan Ledwinka by si určitě nějaké ocennění zaslouži. Čestné občanství je to nejmenší. Srovnám-li pana Ledwinku s nějakým Bradou, tak Ledwinka vyhrává na celé čáře. Ten člověk proslavil naši zem po celém světě díky své genialitě, pracovitosti a umu. Myslím že dnešní technici mu nesahají ani po kotníky. Vypracoval se z tovaryše na jednoho z nejlepších konstruktérů své doby. Dle mého názoru byl lepší než Porsche.R^

+7/−1
4.3.2017 19:18

R79a89d63i58m 95P25o76l31á21š45e35k 9276943259109

Ono dnes srovnatelní čeští technici se naučí anglicky nebo německy, jdou na výměnný pobyt na Erasmu, tam získají kontakty a zůstanou v Německu, Anglii Francii nebo USA atd, kde mají za měsíc nástupní plat minimálně 5x víc než by mohli dostávat tady v ČR.;-D S dnešními horšími až průměrnými techniky s vysokoškolským diplomem, co by za komunistů měli problémy i s maturitou na střední a za Ledwinky by se museli stoprocentně živit rukama, se Ledwinka srovnávat nedá.

Co se týká toho, kdo byl lepší, to je těžké srovnávat, nevíte, jaké měl kdo příležitosti a jak je využil. Tady myslím Porscheho.

Brada, to je něco úplně jiného. Zásluhy mu neupírám, ale byl ošklivě zneužit v politickém boji.

+1/0
4.3.2017 19:31

J16o20s33e58f 28M41i46k85i63n 5273744685814

Srovnatelní technici neexistují, jelikož dnas téměř žádný z nich neumí dělat rukama. Ledwinka si prošel sám celý proces na vlastní kůži od začátku.

Dnešní technik má doktorát v 27 letech v životě neměl v ruce klíč či šroubovák, neumí si vyměnit kolo na autě, má spoustu znalostí, ale nemá cit pro techniku. Dnes máme spoustu úzce zaměřených techniků,kteří nevidí a neznají souvislosti

+4/0
4.3.2017 19:41

R20a73d12i56m 57P30o77l37á95š36e20k 9426413539689

To byla většina před érou počítačů a virtuální reality.

Když byli konstruktéři odkázáni na kreslicí prkno a tužky či pera, dávalo hodně smyslu jít si ty díly i osahat na dílnu a třeba ručně vyzkoušet tu práci. Dneska dává větší smysl si to všechno prohlídnout ve 3D na monitoru, dílnou by se ztratilo příliš času

A v době, kdy Ledwinka začínal, bylo toto všechno nové, školy na toto nebyly a prakticky všichni začínali v dílně. Dokonce dříve na té fotce týmu, který postavil Presidenta, byl Hans Ledwinka označován jako učeň. Nyní už je na té fotce jako zámečník. Jaká byla jeho skutečná pozice v týmu se už asi nezjistí.

Mimo synů boháčů s prestižními školami takhle v dílně museli začínat všichni, ti nejhorší potom zůstali trvale manuálně pracující dělníci, ti nejlepší udělali kariéru podobnou jako Ledwinka.

0/−1
4.3.2017 21:38

J12o47s83e85f 66M41i56k38i15n 5373174615924

Ta vaše věta je moc pravdivá a měla by odrážet technika nejenom minulé doby, ale i dneška

0/0
5.3.2017 13:30

R36a46d83i37m 42P65o57l19á88š77e95k 9266873139799

Cesty jmen známých osobností jsou křivolaké.

Například před nějakou dobou byla jedna ze základních škol v Kopřivnici přejmenována na Školu Milady Horákové. Oficiální zdůvodnění bylo takové, že z Kopřivnice pocházel jeden z prokurátorů, který Miladu Horákovou v padesátých letech odsoudil.

Ledwinka by rozhodně čestným občanem Kopřivnice měl být. Minimálně by se o to měli starat současní majitelé Tatrovky, protože nebýt Ledwinky, neměli by nejspíš na čem vydělávat:

Protože bez páteřového podvozku a díky tomu vynikajících jízdních vlastností nákladních tatrovek by automobilka zanikla už dost možná za komunistů. Nebo by nebyla vybrána jako dodavatel terénních náklaďáků pro tehdejší RVHP a RVHP by v letech 1978 - 82 nenalilo do modernizace Tatrovky na cca 8 miliard tehdejších Kčs (korun československých). Tato modernizace financovaná RVHP umožnila, aby Tatrovka držela bez problémů a větších investic kvalitu a technickou úroveň vyráběných náklaďáků srovnatelnou s konkurencí dlouho po sametu 1989. Až teprve posledních cca 10 - 15 let tyto technologie postavené okolo roku 1980 přestávaly stačit a bylo třeba více investovat do technologií nebo některé komponenty začít nakupovat.

Bez této modernizace by Tatrovka dopadla podobně jako Liazka, pár let po sametu by kvůli zastaralém zařízení a nemožnosti zafinancovat nové technologie skončila.

+5/0
4.3.2017 19:08

J98i90ř26í 73N71e43u48m78e41i17s36t34e81r 2672735483941

Hnědý a rudý socialismus nám toho pohnojil hodně. Ruku v ruce, i každý zvlášť. A škodí, minimálně v hlavách lidí, pořád.

+5/−2
4.3.2017 18:43

J37i51r89i 22V98r76a75b83e44c 3793342505669

Za to je teď plno ruských kolaborantů dokonce i ve vládě. A nikomu to nevadí. Holt ohybní čecháčci.

+2/−5
4.3.2017 18:31

J96a63r61o57s46l87a62v 45P27r54o56c15h75á10z17k82a 3880454504814

Starosta Kopřivnice je rozhodně muž na svém místě, jen houšť takových přizdifekálů.

+3/−2
4.3.2017 18:23

L74i96b90o79r 31T25y42m39e91š 8195968217439

No nevím jesli Kopečný je muž na svém místě, snaží se dělat věci jako dříve Jalůvka, ale je to můj názor.

0/0
4.3.2017 18:56

P53e73t76r 44D79u20s 6123771818943

A určitě zná podrobně život Marty Gottwaldové!;-O

+1/0
4.3.2017 22:43







Najdete na iDNES.cz