Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Desítky starších lékařů z Moravskoslezského kraje zvažují zrušení ordinace

Velké obavy, malé naděje a hlavně stresující nejistotu zažívají lékaři, kteří se chystají na elektronické novinky ve své praxi: od ledna to mají být e-recepty, od března EET. Za měsíc a půl ale budou zřejmě v nervech tisíce pacientů, až zjistí, že jejich praktický lékař nebo zubař ze dne na den zrušil ordinaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a90n 32P17r86o84k20e26š 3374413101799

A pro pacienta - je to vůbec nějaký přínos?

+2/0
14.11.2017 8:54

M50i20r60o29s98l38a63v 53V13l71a70s83á23k 4458880963752

Je to jen dobrý kšeft pro IT firmy. Jinak jen buzerace.

+2/−2
14.11.2017 6:52

V55í26t 35K74o31u53b62a 6396240764628

Je zajímavé, že dokud bylo EET na zlé hospodské a živnostníky, tak všichni tleskali a vykřikovali, že jen ať si pokaldnu pořídí každý a neuvědomovali si, že se jich to dotkne také. Oni i obvoďáci mají fůru úhrad za hotové, očkování, zprávy pro pojišťovny, potvrzení pro zaměstnavatele. EET má smyls, pokud se bude týkat všech - míněno VŠECH BEZ VÝJIMKY. Všichni lékaři musí s pojišťovnou komunikovat elektronicky - všichni mají PC, internet, jde je o nákup SW za pár desítek tisíc Kč.

+4/0
13.11.2017 21:30
Foto

P55a59v72e57l 61B67ř35e85z16i64n71a 3619588261633

To je trochu demagogie tvrdit, že lidé fandili EET, protože byli proti "zlým" hospodským. Navíc ani jejich přístup není tak úplně negativní. Znám jednoho, který říká, že od dob EET mají jeho zaměstnanci mnohem horší možnost ho okrádat.

0/0
13.11.2017 21:50

M14i29r47o93s51l95a22v 49V81l24a73s15á29k 4658970893832

Víte vůbec, jaký je poměr tržeb cash a převodem v ordinaci a hospodě?

+1/−1
14.11.2017 6:54
Foto

M60a11r97i52á97n 23K32y54r20a13l 1905214824644

> jde je o nákup SW za pár desítek tisíc Kč.

Zas tak jednoduché to není. Tchán je lékař (nyní v důchodu) a před pár lety uvažoval o digitalizaci a zjišťoval u kolegů, kteří tím již prošli, co a jak. Koupit HW a SW je to nejjednodušší. Daleko horší je pak ta samotná digitalizace - tedy převádění pacientů a jejich složek do SW. Bylo by to tolik práce navíc, že se na to raději vybodl s tím, že už to do toho důchodu doklepe postaru.

+2/0
14.11.2017 9:17

V76l58a66d49a 42M90u30s35i65l 9420206908433

Pane Koubo, omnj ten lekar na venkove kdyz objizdi nemocne, pak se ma vratec, vse zapsat do pocitace, premyslet ktere leky muze kombinovat, navody anglicky/ tistarsi se ucili rusky, francouzsky..

Asi na to doplati pacient, coz je smysl clanku

0/−1
20.11.2017 11:47

J86a62n16k29a 17N73o86v10á57k28o20v15á 8157255484410

Myslím, že je to také hodně o neinformovanosti. O tom, že e-recept teď nepřinese žádné výhody, ba naopak. Pokud tedy neberu v potaz, že za tím je snaha zbavit se těch stařičkých praktiků....to bych brala.

Bylo-li by to na mně, jak jsem psala, nechala bych možnost volby - buď normální Rp. nebo e-Rp.

Stran té neinformovanosti - existují přísně evidované léky, jako příklad uvedu morfin. Tento (a mnoho dalších spadajících do této skupiny) se bude MUSET POVINNĚ nadále psát papírově; e-Rp. je pro tyto léky zákazán. Ptám se proč? Můžu si být tedy jistá, že např. důvodem nejsou obavy ze zneužití centrálního úložiště receptů? Nebo jaký je důvod, proč tyto léky nelze e-Rp. předepsat?

+3/0
13.11.2017 20:59

J91a30n37k97a 58N96o55v61á26k64o97v63á 8357445644420

Ví tady vlastně někdo, jak má e-recept fungovat? Víte, že lékárníci odhadují prodloužení dispenzační doby na jednoho pacienta (tj. doby než mu vydají lék) na zhruba trojnásobek?

Fungování: jdete k lékaři, vyšetří Vás, rozhodne se, že předepíše lék X. Poté dr. toto zadá do PC a pošle se to el. formou do centrál. úložiště receptů. Zde software ověří správnost léku (např. velikost balení), totožnost pacienta, IČZ lékaře a v neposlední řadě elektronický podpis lékaře. Je-li vše OK, pošle lékaři tzv. identifikátor receptu. Ten lékař předá pacientovi.

V lékárně - totéž - identifikátor pomocí softwaru poslán do centrálního úložiště, ověřuje se mj. oprávněnost lékárny, lékárníků, poté pošle opět na tisk povolení pro vydání léku.

Jak je to dnes v lékárnách? Dáte papírový Rp., lékárnice se otočí za sebe do police, vezme lék, na něj napíše dávkování a vybere event. nedoplatek.

Suma sumárum - prodloužení času jak u lékaře, tak v lékárnách.

+3/−1
13.11.2017 20:41

J17i79ř45í 90Ž13a82m83b46o95c64h 5293393560431

Ať prosím skončí. Elektronizace následně přinese přehled a tím i obrovské úspory a efektivitu. Konečně .

+1/0
13.11.2017 20:40

J36a75n81k93a 73N21o81v91á83k88o16v53á 8137515754330

Bohužel ne. Toto e-recept neumí. Musel by být propojen s centrálním úložištěm dat. To tady i nějakou dobu bylo. Pak bylo napadeno kvůli riziku zneužití a už pěkných pár let centrální úložiště dat není...

+1/0
13.11.2017 20:44

M74i22r62o77s96l35a79v 56V37l19a46s89á12k 4938770263142

Tu o Budulínkovi ještě prosím.

+1/0
14.11.2017 6:50

I82v38a32n 81Š40t70í53p59e25k 3942558840599

Ostuda, páni doktoři. Jak dlouho jste o povinné elektronizaci věděli? A vaše slavná komora snad zákon nepřipomínkovala?

+5/−1
13.11.2017 19:54

A79n41t70o72n89í16n 75S78v45o11b95o34d66a 3634733909892

když někdo podniká při zaměstnání v pohostinství a bere hotovost, musel si zařídit EET a nebo skončit, tenkrát to nevadilo, že končí, najednou je z toho tragédie pro lidi, kteří to mají jako hlavní činnost

+8/0
13.11.2017 19:53

A89n21t89o49n30í23n 52S51v43o51b19o27d81a 3404333719772

po zaměstnání na vesnici otevřete hospůdku pro sousedy, jojo, to jsou ty daňové úniky :-(

0/0
13.11.2017 20:04

Š38t15e29f39a14n 70F49r35i46č36a 7362568733166

Takže zdravotnická dokumentace se bude povalovat někde u úředníků na krajském úřadě? To je šílená představa.Rv

+1/−1
13.11.2017 19:48

R78o67b35i14n 43W93a19l59k28e28r 5309555644666

Také se mi to nelíbí. Měli by ji předat pacientům. Když si ji ti ale nevyzvednou, tak kam s ní?

0/0
13.11.2017 19:52

J70a71k61u88b 35S68e71k59e85r50a 6496230826855

Neni problem, ze ukonci svou cinnost dalsich 17 zubaru? nechapu, proc uz 9mesicu nemohu zadneho sehnat, ktery by nabiral pacienty. Uz neberou ani ti mladi prodavaci plomb, kdy se za pozdrav plati petistovka 8-o.

+2/0
13.11.2017 19:41

R25o93b69i45n 40W58a56l35k88e77r 5679775854116

Nějak si nevzpomínám, kdy mi zubař dal recept. A když doklad EET dokáže z přenosného terminálu vygenerovat i hlídač kol na parkovišti u zámku, tak proč ne vysokoškolsky vzdělaný lékař.

Ještě mi můžete vyprávět tu o chudém zubaři, který nemá na EET pokladnu.

+6/0
13.11.2017 19:46

J18a57n16k82a 73N82o65v64á93k83o80v19á 8957745284920

Zubaři chudí nejsou, to máte naprostou pravdu. Ale preskripční právo mají a recepty píšou, byť samozřejmě mnohem méně než třeba takový praktik.

+1/0
13.11.2017 19:57

J94a76k41u12b 36S84e29k35e11r16a 6446810836305

Ja nekomentuji pricinu, ale dusledek. Co z toho mam jako pacient, kdyz v zubari nejsou uz ted. Dokonce znam i zubare, ktery uz chce prodat x let ordinaci, ale bez uspechu - neznam detaily, ale neco za tim bude...

+1/0
13.11.2017 20:10

P56e81t70r 51T37i43n66k49a 7981299603987

Může někdo zasvěcený vysvětlit, jak lékaři vykazují provedené výkony pojišťovnám bez použití počítače a internetu? Nechce se mi věřit, že v 21. století vozí osobně někam papíry, diskety nebo USB disky s daty.

+5/0
13.11.2017 19:40

R84o63b30i62n 81W16a94l33k71e11r 5549975814716

Někteří na to mají najatou firmu nebo alespoň účetní. Jen nevím jak je to s ochranou osobních dat. Raději se neptám.

+2/0
13.11.2017 19:41

J86a56n71k76a 30N81o20v62á33k37o34v32á 8907595864550

Praktici dostávají kapitační platby, recepty se fyzicky posílají pojišťovnám.

+1/0
13.11.2017 19:44

R76o21b50i36n 10W64a15l48k34e38r 5869605584546

A co třeba přeočkování proti tetanu? Na výpisu úhrad od pojišťovny to mám jako zvláštní položku mimo kapitační platbu.

+2/0
13.11.2017 19:48

P37e71t69r 64T56i19n76k32a 7981789883317

Ale lékař přeci nějak musí vykázat pojišťovně lékařské výkony, které nespadají pod kapitační platby, musejí tedy podávat nějaké výkazy s body, které jim pojišťovna následně proplácí.

+1/0
13.11.2017 19:51

V40l92a37d58a25n 45Č46e25r34n42ý 8572546713326

Překvapuje mě, jak ze sebe lékaři, u kterých by člověk očekával alespoň průměrnou inteligenci, dobrovolně dělají dementy, kteří nejsou údajně schopni pracovat s počítačem na jednoduché uživatelské úrovni. Samozřejmě, že jsou to jenom trapné výmluvy. Dnešním pětašedesátníkům, bylo kolem roku 2002, kdy začal masivní rozvoj počítačové gramotnosti, okolo padesáti let. Jestli v tomto věku nebyli schopni pochytit základy užívání PC, měli by mít pacienti strach o svůj život a z toho, kdo je to vlastně léčí. ;-)

+10/−5
13.11.2017 19:33

D50a33n 52M91a94c58h14o78l98d62a 8627352124762

mimo jste spis vy.

+1/−1
13.11.2017 20:07

V78l54a22d70a46n 77Č34e22r20n75ý 8222506233426

To jste mi to teda nandal... ;-)

+1/0
13.11.2017 20:47

J30a94n24k24a 91N34o67v53á78k16o83v39á 8277605924740

Upřímně, pokud odejdou opravdu prastaří lékaři, bude to možná dobře. Ale víte o tom, že se hromadně bouří i lékárníci - důvod jsem psala na příkladu někde níže.

+1/−1
13.11.2017 20:19

R94o89b42i69n 46W78a29l85k17e93r 5979385224756

... "pro seniory, kteří dosud třeba ani nepracují s počítačem, je to nepřekonatelná překážka"

A kam takový lékař chodí na aktuální informace o nových lécích, jak sleduje dění v oboru? Nevím jestli nakonec není dobře, že takoví lékaři skončí.

Ostatně myslím, že je to ale jen výmluva, lékaři, které znám, i ve věku 70+ si s výpočetní technikou dokáží docela dobře poradit.

Jediný problém snad může být s důchodci, kteří nevykonávají praxi a občas pro sebe či známé něco předepíší. Tady by ale měla pomoci lékařská komora a zajistit jim třeba jednoduchou aplikaci, kterou by mohli recepty předepisovat. Když zvládnou internetové bankovnictví, proč ne předepisování receptů. Výmluva. Podobně jako důvod, že pacient může umřít, když nepůjde proud a lékař nebude lék moci předepsat. Když nepůjde proud, ani lékárna lék nevydá, nebo se k lékaři ani nedostane.

+12/−1
13.11.2017 19:31

J78a53n 45B71a57b13j47a47k 5425775189352

Nic ve zlém, ale proč by měl (proč má) lékař v důchodu možnost předepisovat léky?

+3/0
13.11.2017 19:34

R74o16b86i17n 60W72a29l45k79e32r 5189535944506

Kvalifikaci na to má, a šetří práci obvoďáka, tak proč ne. Ty léky si pacienti většinou stejně musí zaplatit z vlastního. Na úhradu od pojišťovny je tam nějaký malý limit, který tak stačí pro vlastní potřebu.

+3/0
13.11.2017 19:40

J74a37n17k97a 36N39o40v13á36k39o93v54á 8127885364560

Ano, ta možnost předpisu pro sebe samého je velmi finančně limitována. Takže žádné úniky peněz touto formou nehrozí. Někdy ten limit vystačí tak leda na antibiotika na měsíc.

+1/−1
13.11.2017 19:56

J56a63n60k21a 13N23o98v10á42k34o19v75á 8947565454900

Třeba pro sebe, pro svou rodinu. Celý život pracovali a teď nebudou mít ani možnost předepsat obyčejný lék.

+1/−1
13.11.2017 19:42

P75e17t38r 20T40i43n51k78a 7931719783567

Lékař, který neprovozuje praxi, by, podle mně, neměl mít možnost předepisovat léky.

+2/−1
13.11.2017 19:46

J22a15n69k39a 19N33o75v53á92k83o46v60á 8377165654110

Myslíte, že ztratil schopnost předepsat lék po třeba čtyřicetileté praxi? Co na dovolené? Stane se úraz, obyčejná blbá nemoc, a lékař - a nemusí být vůbec důchodového věku - si s sebou obvykle recepty, aby mohl takto akutně předepsat lék, vozí. Tak tato možnost nebude.

+1/−1
13.11.2017 19:53

R30o63b17i79n 93W13a78l94k60e25r 5259225224816

To s dovolenou může být trochu problém, ale i z hotelu dokážete použít internetové bankovnictví, tak proč ne předepsat recept? Mohl by to umět i chytrý mobil. Kdo chce hledá způsoby ....

+1/0
13.11.2017 19:59

P27e41t44r 52T87i36n64k78a 7661719793917

Něco jako aby policista v důchodu měl stále stejnou pravomoc jako policista ve službě?

+1/0
13.11.2017 20:00

J97a91n69k76a 81N34o77v50á57k39o64v97á 8617185364730

Ne! Policista obvykle zasahuje u druhých. Tady jde o recepty pro vlastní potřebu nebo pro rodinu.

+1/−1
13.11.2017 20:04

P77e92t17r 62T41i20n65k15a 7261849283387

Jak široce je povoleno vydávat recepty pro rodinu, do kterého kolena? Docela mně to překvapuje, že je něco takového vůbec možné.

+1/0
13.11.2017 20:09

J45a50n96k44a 98N12o15v85á35k83o43v90á 8447705334860

Jestli máte na mysli celý projekt e-receptů, tak za tím samozřejmě něco je...

0/0
13.11.2017 20:13

J75a45n89k78a 10N90o10v73á63k27o60v86á 8357635594960

Ano, je to možné. Samozřejmě, že ne do bůhvíkolikátého kolena;-). Ale pro nejbližší - manžel/ka, děti, rodiče. Představte si, že máte třeba 80letou matku - tak je snazší, když předepíše lék potomek a vyzvedne jej pro seniora v lékárně než aby senior chodil po doktorech - někdy bůhvíjak vzdálených...

+1/−1
13.11.2017 20:16

V16l48k 15J16a42r30o98s59l13a49v 8483932

Tablet či notebook to jistí :)

0/0
13.11.2017 20:01

J26a27n69k86a 78N38o80v93á48k38o54v49á 8337795814510

A k tomu si ještě připočtěte tiskárnu :-). A variantu, že jste mimo dostup internetu.

0/0
13.11.2017 20:07

R27o59b70i33n 45W84a95l65k26e53r 5559465404746

Mají lékařskou komoru, která by jim mohla zajistit jednoduchou aplikaci na předepisování receptů. Když umí s internetovým bankovnictvím, tak proč by nezvládli el. recept?

To by ale LK musela za ty vybrané příspěvky také něco poskytnout.

+1/0
13.11.2017 19:51

J59a51n16k23a 47N98o89v10á55k35o78v13á 8667195604660

"Jediný problém snad může být s důchodci, kteří nevykonávají praxi a občas pro sebe či známé něco předepíší. Tady by ale měla pomoci lékařská komora a zajistit jim třeba jednoduchou aplikaci, kterou by mohli recepty předepisovat."

S tímto pane Robine naprosto souhlasím, jen se o tu pomoc ČLK snaží a nemohou prorazit...

+1/0
13.11.2017 19:47

R19o49b27i18n 85W89a77l70k23e40r 5319135694346

Já mám spíš pocit, že ČLK jedná podle druhé části rčení "kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody"

+1/0
13.11.2017 19:55

J82a43n62k73a 78N12o43v19á41k81o60v27á 8147445534420

To je možné, do činnosti ČLK až tak nevidím. Pravdou je, že 1.ledna to podle mě "klekne". A hlavně - v čem je tedy výhoda e-receptů? Může mi to prosím někdo napsat?

0/−1
13.11.2017 20:00

P27e85t15r 59T44i16n29k32a 7881699733457

Jednou to třeba online zabrání vydání léku s kontraindikací k jinému léku. Což prý tento systém zatím nedokáže, ale je to aspoň krok dopředu.

+1/0
13.11.2017 20:05







Najdete na iDNES.cz