Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Malíř pravěku Zdeněk Burian měl o evoluční teorii velké pochyby

Ani 36 let po své smrti nepřestává významný český malíř Zdeněk Burian překvapovat. Dobře to ví jeho fanoušek a badatel Aleš Durčák, který před čtvrt stoletím založil Burianovo muzeum ve Štramberku a dodnes je jeho vedoucím. „Pátrání po jeho díle je skoro detektivní práce,“ říká Durčák v rozhovoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F10i96l52i64p 60V62a85j79d58í23k 8583136860181

Každý plně funkční organismus je zároveň mezičlánkem.

+7/0
26.11.2017 18:09

R95i16c83h91a43r23d 55K17l68o23s10s 3657969920377

Problémem evoluční teorie je, že i sama sebe musí chápat a vykládat evolučně, jinak by přece ani nemohla být evoluční.

0/−2
26.11.2017 15:53
Foto

F30i85l78i92p 60V56a74j88d32í48k 8783396370441

Není to problém.

+3/0
26.11.2017 18:02

P44e42t42r 57S84v64o37b55o51d93a 9385857914380

A Vy vite, co rika evolucni teorie?

Ptam se, protoze neustale narazim na lidi, co se k evolucni teorii vyjadrujou, jako kdyby vedeli, o co jde, a pak nejsou schopni vlastnimi slovy rict, co to evolucni teorie je a jaky zakladni princip, ktery tolik lidi nenavidi, z ni vyplyva.

+1/0
26.11.2017 20:03

J38i63ř94í 65H91o51r37á37k 5792202360

Domnívám se, že měl autor rozhovoru zmínit paleontologa Josefa Augustu, který byl významným spoluautorem všech rekonstrukcí. A by pod nimi většinou uváděn jako spoluautor.

+3/0
26.11.2017 13:12

M61i30r26o61s52l63a83v 27B72u34č80e67k 6183213381104

Chvála, že máme spoustu obdařených - Josef Lada, malíř samouk s jedním okem - druhé vypíchnuté o ševcovský nástroj !, Vojtěch Frič uniká nástrahám cestovatele, aby zahynul na vlastní králíkárně !, Jiří Trnka - maluje zároveň levou i pravou rukou - zcela jiný výjev - (a J.Werich čumí jak to vlastně dělá !), Haroslav Hašek - píše svého Švejka mezi pivy po různých krčmách ! Nu a úctyhodný Zdeněk Burian - V noci se mu zjeví obrázek s detaily - Tak jej prostě ráno rychle namaluje - V čem je problém ?

+6/0
26.11.2017 4:47

T73o43m83á64š 73L63u46d60v67í53k 1230467854172

Každý přece ví že je to přesně naopak. Existuje jen a pouze degenerace. Větší nebo menší je vždy znakem degenrace DNA. Živočišných druhů nepřibývá ale ubývá.

0/0
26.11.2017 0:07

J17a62n 32Š30v32a43d20l93e98n39k53a 9684299140

Občas přibývá, občas ubývá. To je ta evoluce. Někdy ji přeruší nějaká globální i lokální katastrofa, ale život jde dál. Tak tomu bude až do okamžiku, kdy aktivita Slunce zesílí natolik, že život na Zemi zničí.

+3/0
26.11.2017 0:55

A57l95e86š 53A63d51a62m 7920940548619

To jste zjistil jak, že živočišných druhů nepribyva ale ubývá?

0/0
26.11.2017 3:25

J96o83s65e92f 97T50r46ö41g65l 8279272456866

Vznikají i zanikají. Mutace jsou v malém procentu i pozitivní a není to vždy jen degenerace.

+1/0
2.12.2017 23:41

J88a93n 88P79r44i54b20y15l 5440425127717

Nechci nijak znevazovat uctihodnou praci p. Buriana. Dokazal toho opravdu hodne a priblizil velmi cele toto tema lidem.

Nicmene ty malby z dnesniho uhlu pohledu, kdy se poznani znacne posunulo jsou velmi zavadejici. Takhle ti tvorove nevypadali. Ale tehdy takove predstavy lide meli. Paleontologie se vyvyji a to i diky lidem, jako byl pan Burian.

+3/−3
26.11.2017 0:03

P66a68v81e43l 53K23a67š76t67o34v59s53k11ý 7116874168363

Správně píšete ,že se poznání posunulo , ale Burian to kreslil před 50 lety !!!

A za to vyvyjí máte mínus .

+2/−1
26.11.2017 16:10

J62a85n 40P60r10i64b69y61l 5820575507447

Ano. Vzdyt to pisu.

A minus jsem vam dal taky ;)

0/−2
26.11.2017 16:39

P56a62v50e63l 30K41a81š64t96o21v13s59k67ý 7286634448443

A to vyvyji jste si opravil? Jinak jste totalne nic nepochopil, kdyz to Burian maloval , tak asi nemohl vedet soucasne poznatky , ne ?Ale dejte mi minus , budete lepe spat .������

+1/0
26.11.2017 18:03

J78a43n 65P13r77i80b55y71l 5210665137227

Minus mate za to, ze jste tatar. Jasne jsem psal, ze "z dnesniho pohledu jsou ty malby zavadejici, protoze se veda za tu dobu posunula", ale ze "tehdy lide takove predstavy meli" vy me zacnete opravovat, ze oni tehdy soucasne poznatky nemohli mit a proto ja nepochopil, proc tak ty malby vypadaji...

Kdo tady tedy nepochopil?

0/−5
26.11.2017 18:43

P81e69t65r 26P42o21k71o18r89n79ý 4682165512383

Nepochopil jste vy to "vyvýjí". Vývoj nemá s vytím skutečně nic společného. ;-(

+4/0
28.11.2017 19:42

R34o27s14t24i83s40l77a80v 94M91e18i74s77n51e25r 6511479424

...ano, to je největší záhada lidstva---jak můžeme být tak chytří a nadaní--a přitom hloupí zároveň? ;-€ mimochodem, téměř třetina současných Američanů věří, že svět započal před 4.325 lety----co k tomu víc dodat??

+1/0
25.11.2017 23:25

J35i16ř91í 35Ř54e97h73o59ř 9608498396728

tak nevím jak z tak malého vzorku dinosauřích pozůstatků rozpoznat evoluci. Ale jinak je snadno sledovatelná na nižších druzích. Dá se v podstatě simulovat na hmyzu nebo malých savcích v laboratoři. Jinak Z.Burian borec, to jako že je jasné ;-D

+3/0
25.11.2017 23:22

J90i29ř84í 13Ř86e63h64o50ř 9428118426908

no vlastně i na člověku. Pokud středověk není nějaká boží simulace. Tak lze snadno na velikosti historických brněních sledovat. Jak nám středověcí mrňousové mezičlánkovali.

0/0
25.11.2017 23:26

A23l97e70š 93A37d10a22m 7980450478669

Větší Velikost člověka oproti třeba středověku není ani tak věcí evoluce jako spíše věcí lepší výživy.

Jedním z posledních opravdu prokazatelných výdobytků evoluce je trávení laktózy.

+3/0
26.11.2017 3:28

J73a18n 98Š72v15a50d34l78e38n50k32a 9104889880

Je toho víc a vše souviselo s neolitickou revolucí. Třeba i trávení obilovin se muselo trochu přizpůsobit (lepek vyvolává imunitní reakci). A také se vyvinula značná tolerance k alkoholu u populací, kde se alkohol stal již během mladší doby kamenné součástí kultury.

0/0
26.11.2017 11:25

J74i63ř61í 85Ř95e10h33o73ř 9118228556378

no tak lepší výživa je prostě změna životních podmínek na kterou navazují fyzické změny. Tyto změny jsou tak projevem evoluce.

0/0
27.11.2017 15:24

J78a31n 60J36u40r37n53í62č20e93k 7877900594104

Ale tou evolucí, o které měl Burian pochybnosti, není vývoj fyzických změn (fenotypu) na základě změny životních podmínek, nýbrž vývoj genofondu populací. Zvlášť makroevoluce (tedy změna počtu chromozomů) při zachování vitality je dost obtížně představitelná - což ale neznamená totéž, co vyloučená. I velmi spletité bludiště může (ale nemusí) mít nějaký výstup.

0/0
2.12.2017 21:15

J17a31n 14Š49v90a96d80l15e62n45k60a 9234489460

Trochu to jde. Ve starších vrstvách máte dost často mnohem primitivnější zástupce daných skupin a v úplně nejstarších vrstvách už jenom málo diverzifikované dinosaury či jejich archosauridní předchůdce. V těch mladších vrstvách naopak vidíte poměrně pozvolný přechod jedné skupiny dinosaurů až ve ptáky.

0/0
26.11.2017 0:59

A42l10e17š 85A26d77a70m 7120280118209

Stačí třeba sledovat lidský plod. Takové představení evoluce ve zkratce.

0/−1
26.11.2017 3:33

M93i55r36o77s79l75a69v 36B95u91č11e68k 6603313581554

Ano, souhlas - Lidský plod se vyvíjí a nakonec i staví vlastní plot ! Důkaz evoluce je zde ! ... :-)

0/0
26.11.2017 6:06

D73a68n24i75e27l 87R16a29f20a86j 3117747802388

No vidíte. A já hlupák si myslel, že to je důkaz ovulace.

0/0
27.11.2017 18:10

J14o13s13e39f 95V50o53s36i82c69k90y 4853527546403

Nejenom dinosaury, maloval take Vesmir. Planety, mesice, kratery, komety atd . . .

V National Geographic najdete desitky jeho obrazku !

0/0
25.11.2017 22:51
Foto

P41r55e64m66y32s96l 43K13y34s91e15l49a17k 5675913734939

Nechci vám do toho kecat, ale já si také čtu Danteho Božskou komedii a nejsem křesťan. Tyto redukce, co pan výzkumník má jsou čistou spekulací. Navíc byl tp umělec ne paleontolog, takže věřit tomu nemusel.

A k těm mezičlánkům, Ty v podstatě nejsou. Znak se u potomka objeví a buďto je progresivní nebo potomek zahyne. Není nic, jako půlkřídlo nebo polonoha aby jste měli svůj mezičlánek.

+7/0
25.11.2017 22:47

A54l66e86š 97A65d31a34m 7170110468859

Buď nejsou, anebo jsou mezičlánkem všichni. Záleží na definici.

+2/0
26.11.2017 3:34

J53a84n 40J45u61r87n78í41č46e17k 7587410704984

Všichni, jejichž vývojová linie nezanikne dřív, než zanechá další mezičlánek.

Ale to jsme na úrovni interakce - fenotypová exprese/prostředí a bavíme se o svých pojmech a symbolech. Sklouzáváme po povrchu.

Jistý problém vidím jinde: Představa řady nepatrných změn, podložených geneticky - tedy mutací, jejichž výsledkem je zcela jiný stavební plán, mi úplně nesedí u chromozomových mutací. Chromozomová mutace není nikdy nepatrná změna a je obtížně představitelné, že zlepší vitalitu svého nositele, natož že se rozšíří v populaci, rozmnožující se sexuálně.

Tím neříkám, že je to vyloučeno, ale prostě není to nepatrná změna a navíc naráží na vnitřní bariéry.

Příklad: Člověk má 22 párů autozomů + dvojici gonozomů. Šimpanz 23 párů autozomů + dvojici gonozomů. Už z toho je vidět že přinejmenším buď šimpanz, nebo člověk (nebo žádný z nich) nevznikli ze společného předka pouhými genovými mutacemi. Muselo dojít ke změně počtu chromozomů. A ta změna nemohla proběhnout postupnými krůčky. Počet chromozomů je celé číslo. A navíc sudé (s vyjímkou gonozomů u některých druhů, ale ne zde). Než se ustavila nová rovnováha, tak nositel té změny musel mít vážný problém.

+1/0
3.12.2017 7:53

J77a46n 89J11u46r67n89í95č95e40k 7847660424744

http://slideplayer.cz/slide/4874426/

0/0
3.12.2017 7:57

J34a39n 59J30u59r57n58í49č61e69k 7867280884604

Vlevo karyotyp člověka, vpravo karyotyp šimpanze

Fúze chromozomu 15 a 17 za vzniku chromozomu 2, dále inverze a duplikace.

0/0
3.12.2017 8:02

P37e85t95r 35K26e97i86s83l44e15r 6631772942574

Nejsem si tím zcela jistý, ale domnívám se, že mé první setkání s dílem pana Buriana bylo díky knihám Karla Maye... Bohužel věkovitost a také četná četba v hlavně v dětství je na nich znát....

+2/0
25.11.2017 22:22

F87r98a60n94t55i13š16e16k 57R37a80t23o49l38í84s30t24k28a 4789394676197

A též i Eduarda Štorcha

0/0
26.11.2017 7:38

V44á59c50l44a87v 49K94o54p66t81a 4614103602

to je nepochopení, nikdo nikdy netvrdil že by mezičlánky neměly být plně funkční, jinak by přece nemohli přežít...

+13/0
25.11.2017 21:36
Foto

J61e18l90e71n85a 53P30ř38í68p54l13a57t58o98v24á 9897455980650

Přesně!

0/0
27.11.2017 12:11

M77a64r11t54i21n 24Z66i21k12m69u98n60d 7495765324211

Přesně tak, kromě toho se mění životní podmínky, takže jednou jsou dokonalí velcí zubatí plazi, pak spadne kometa, a najednou jsou dokonalí malí chlupatí hlodavci.

+1/0
30.11.2017 15:25
Foto

J32a55n 92H85a46v79e74l14k47a 3851396501795

Burianovy vzrušující obrazy mě provázely dětstvím a jeho precizní až hyperrealistický styl mi navždy zformoval kritický postoj k výtvarnému umění. Zajímavý článek.

+6/0
25.11.2017 21:23

J63o31s82e95f 20P81o95t17r 6460601707869

Evoluční teorie - och jó!

Všechna světová muzea jsou přecpána paleontologickými nálezy brontosuarů. V muzeích jsou odborníci, kteří z jednoho jejich kusu kosti dokáží druh, rod, řád příslušného jedince. Ještě nikdy jsem od nich neslyšel, pozor, přechodný článek mezi dvěma druhy brontosaurů. Věda zjistila pouze to, že jednotlivé druhy žily cca 10 milionů tet, pak vymřely, a na jejich místě se objevily druhy nové.

Brontosauři, kteří žili v době od 200 miliónů do 60 miliónů nedávají ani jediný důkaz o existenci evoluční teorie.

+3/−18
25.11.2017 21:14

P19e36t97r 54S51p18á81l75e12n66ý 3885157789528

Vzhledem k tomu, že motas brontosaury s dinosaury, se nemá smysl vůbec poustet do diskuze

+6/−1
25.11.2017 22:46

P96e89t95r 17S34v84o25b40o47d48a 9265637384930

... nastesti o tom komunita biologu nevi, ze neexistuje a stopadesat let s ni pracuji. Ta trideni biologickych dat dosud nikdo nic lepsiho nevymyslel. A na rozcileni nabozenskych fanatiku taky ne ;-)

+3/0
25.11.2017 22:57
Foto

L36u14k85á93š 31Z98á37v53o76d59s94k77ý 9561749771

můžete mi vysvětlit, proč konkrétním rodem dinosaura, který se jmenoval Brontosaurus, nazýváte celý nadřád dinosaury? Brontosaur byl konkrétní dinosaurus, dnes spíš nazývaný Apatosaurus, který žil někdy před 150 mil. lety a patřil k velké skupině (infrařád) dinosaurů, zvaný sauropodi. Vy evidentně vůbec netušíte, která bije...:-)

+7/0
25.11.2017 23:49

M96i41r76o27s67l84a16v 20H39ý36l 5845707779879

ten, co si staví raketu s parním pohonem, aby ověřil, že je Země placatá, to je váš kolega?

+5/0
26.11.2017 0:25

J58a38n 87Š79v86a49d97l80e93n83k79a 9244539230

Pane Potre, zase trojčíte? Vždyť už jsem vám to tolikrát vysvětloval. Všechny druhy jsou přechodné články. Evoluce je velice pozvolná a jedny druhy se pomalu vyvíjejí v jiné.

+2/0
26.11.2017 0:57

M46i22l56o37š 50M62a50c16h48á46t 5695196297928

Možná by zde diskutujícím přišla vhod knížka "Darwiniva černá skříňka". Autorem je Michael Behe.

+1/0
26.11.2017 5:07

J56a67n 46Š37v58a65d27l30e16n97k69a 9344789250

Jako ukázka logického klamu stavějícího na nevědomosti (argumentum ad ignorantiam) určitě.

+1/0
26.11.2017 11:27

J47a91n 46J52u40r92n73í27č79e56k 7307250464514

Pane Potre, buď druh "Brontosaurus excelsus" řadíme pod samostatný druh (podle tohoto pramene: https://www.biolib.cz/cz/taxoncomments/id405011/ by to mohlo být po více než 100 letech opět oprávněné), ale pak známe jen jeden druh brontosaura. Tudíž jste ani nemohl slyšet o dvou druzích brontosaurů, natož o přechodném článku mezi nimi.

Anebo se přidržíme revize nomenklatury z roku 1903, kdy si Elmer Riggs všiml, že Brontosaurus excelsus má nápadně mnoho znaků společných s druhem Apatosaurus ajax. A to tolik společných znaků, že je řadit pod jeden rod, a měli by mít tedy společný rodový název. Podle pravidel vědecké nomenklatury pak přiřadil druhu Brontosaurus excelsus název Apatosaurus excelsus, neboť Apatosaurus ajax byl popsán dříve.

Takže ve druhém případě známe dva druhy rodu Apatosaurů. Více jich neznáme z toho prostého důvodu, že paleontologický zápis je neúplný a rozhodně nejsou jejich kostrami přecpána muzea. Přechodný článek mezi dvěma druhy téhož organismu, žijícími ve stejné době, z definice existovat nemůže. Přechodný článek může existovat mezi předkem a potomkem. Je to potomek toho předka a předek toho potomka. Ty dosud známé dva druhy apatosaurů nemusí mít vztah předka a potomka.

O přechodném článku mezi dvěma druhy apatosaurů by bylo možno uvažovat v případě, že by tyto druhy měly vztah předek/potomek a byl objeven třetí druh, který potomkem předka a předkem potomka. Ale kvůli značné útržkovitosti paleontologického zápisu, a to proto, že v celých obdobích v délce desítek milionů let, resp. a v mnoha typech biotopů byly podmínky pro fosilizaci nepříznivé) více druhů neznáme.

Mimoto váš časový údaj nesedí: Apatosauři rozhodně nežili po celé druhohory, ale jen ve svrchní juře, zhruba před 150 miliony let. Konkrétně, Apatosaurus ajax Marsh 1877 před asi 152 až 151 milionem let (http://a-dinosaur-a-day.com/post/131765027389/apatosaurus-ajax-a-louisae) a rovněž Apatosaurus (Brontosaurus) excelsus před cca 152 miliony let.

0/0
3.12.2017 8:47

T88o51m19á77š 29B15u34b36e46n51í64č86e94k 6262156577673

"... ty obrázky já dodnes vidím, díky za sny, mistře Buriane! ..."

+9/0
25.11.2017 21:12
Foto

M25a82r34e68k 55C98e26r77n36y 5288386877

Diky Panu Burianovi cely svet vi, jak vypadal pravek....:-)

+9/−1
25.11.2017 20:47



Najdete na iDNES.cz