Multifunkční hala Gong, to byl cíl středečního lampionového průvodu, kterým Ostravané symbolicky otevřeli novou jantarovou stezku.

Multifunkční hala Gong, to byl cíl středečního lampionového průvodu, kterým Ostravané symbolicky otevřeli novou jantarovou stezku. | foto: ČTK

Plot zmizel, místo něj ostravský ocelový skanzen otevřel cestu k městu

  • 4
Dokud se v Dolních Vítkovicích tavilo železo, továrnu chránil plot. Po změně v industriální památku postupně mizel. Teď naopak přibývají nové cesty. Areál tak srůstá s městem.

Vize ostravského podnikatele Jana Světlíka a pražského architekta Josefa Pleskota o proměně bývalých železáren v Dolních Vítkovicích v místo vzdělávání, odpočinku a zábavy, které postupně sroste s městem, se naplňují.

Postupně zmizely všechny ploty, které dřív bránily vstupu do továrny a později do industriálního skanzenu, který se stal národní kulturní památkou.

Dolní oblast Vítkovice

  • V roce 1998 skončila v Dolní oblasti Vítkovic po 170 letech výroba železa, koksu a aglomerátu.
  • Část areálu je spolu s uhelným dolem Hlubina od roku 2002 kulturní památkou.
  • Poslední dva roky je celý areál přístupný veřejnosti. Nabízí prohlídku vysoké pece či Světa techniky i další příležitosti k zábavě a vzdělávání.

Od čtvrtka navíc mohou do areálu vjíždět auta po prodloužené Vítkovické ulici. Ve středu večer zástupci sdružení Dolní oblast Vítkovice slavnostně otevřeli také Jantarovou stezku pro pěší.

A na podzim bude hotová i prodloužená Ruská ulice, která se spojí s nově vybudovanou částí Vítkovické ulice.

"Vše souvisí s postupným otevíráním Dolních Vítkovic městu. Zpřístupňujeme areál dopravě i pěším, kteří teď mohou za pár minut dojít od Nové Karoliny v centru města až ke Světu techniky a Gongu do Dolních Vítkovic," říká Petr Koudela, ředitel sdružení Dolní oblast Vítkovice.

Jantarovou stezku si ve středu večer poprvé prošlo přes tři sta lidí s barevnými lampiony v rukou. V čele s Janem Světlíkem mířili dospělí i děti do "ocelového města" ke Gongu, kde si pak opekli špekáčky nad stylovými ohništi v kovových sudech.

Lampionový průvod? Možná nová tradice...

"Předpokládali jsme, že přijde dvacet třicet lidí. Dělali jsme si dokonce legraci, že tu budu skoro sám," smál se Světlík, kterého obrovský zájem Ostravanů překvapil.

Organizátory akce ale nezaskočil. Měli dost lampionů i buřtů. "Bylo jich přes 300 a nezbyl ani jeden," hlásil Koudela. "Možná bychom z toho mohli udělat tradici," naznačil.

Podle Světlíka v minulosti vedla industriálním areálem skutečně obchodní trasa známá jako Jantarová stezka. "Putovali po ní obchodníci s jantarem. Žádanou surovinu tehdy spolu s medem a kožešinami přepravovali ze severu na jih Evropy," připomněl.

Dnes se po ní lidé mohou projít z Dolních Vítkovic kolem nádraží střed až k opravované památce Trojhalí na Karolině.

Nové možnosti mají i řidiči aut. Ti se ještě pár dní dostanou až ke Gongu i původní trasou z Ruské ulice podjezdem pod Místeckou, tu ale čeká uzávěra kvůli dokončení výstavby prodloužené Ruské ulice. Stavbaři totiž musí nejdříve zpevnit historické budovy podél této cesty.

Je to nejmodernější cesta ve městě, říká Světlík o nové silnici

Do areálu se ale dá od středy pohodlně vjíždět po prodlouženém, asi jeden kilometr dlouhém úseku Vítkovické ulice, který začíná u památkově chráněného Dolu Hlubina.

"Je to nejmodernější cesta ve městě. Po stranách i uprostřed jsou místa na parkování. Po středovém pásu by v budoucnu mohly jezdit i tramvaje," řekl Jan Světlík.

Nová silnice je součástí stavby Prodloužené Ruské, která bude hotová na podzim. Investici za téměř 175 milionů korun uhradí město s tím, že až 85 procent uznatelných nákladů zaplatí z evropských dotací.

"Otevření první etapy přináší městu řadu výhod. Současným i budoucím návštěvníkům otevírá nový městský veřejný prostor s památkami nevyčíslitelné historické hodnoty. Nejen těm, kteří sem míří za unikáty hutního průmyslu, ale také účastníkům kulturních a společenských akcí, jako je například festival Colours of Ostrava," řekl primátor Ostravy Petr Kajnar s tím, že v budoucnu se počítá s napojením Prodloužené Ruské ulice až na komunikace směřující do centra města.