Cestující z Karvinska si zvykají na nový dopravní terminál Hranečník. Od 12. června pak přijdou o část spojů mezi Havířovem a Ostravou.

Cestující z Karvinska si zvykají na nový dopravní terminál Hranečník. Od 12. června pak přijdou o část spojů mezi Havířovem a Ostravou. | foto: Archiv DPO

Spojů mezi Ostravou a Havířovem ubude. Jezdí poloprázdné, tvrdí radnice

  • 10
Sotva si lidé z Karvinska zvykli na velké změny v dopravě spojené s plným provozem terminálu na Hranečníku, čekají je další novinky. Od 12. června přijdou o část spojů mezi Ostravou a Havířovem.

Omezení se týká víkendového provozu linky číslo 441. „Pojedou dva spoje za hodinu,“ řekl jednatel společnosti Koordinátor ODIS Aleš Stejskal. Nyní jezdí každou hodinu spoje tři.

„Nelíbí se mi to. Zmizí i několik podvečerních spojů v pracovním týdnu,“ komentoval změny Michal Podloučka, obyvatel Havířova. On sám byl členem pracovní skupiny připravující změny v dopravě před spuštěním terminálu Hranečník do plného provozu.

Nové jízdní řády ještě nebyly oficiálně zveřejněny, ale už jsou nachystané. Stejskal připouští, že v nich bude více změn pro dojíždějící z Havířovska. Ale podle něj jde jen o drobnosti, které nebudou mít na dopravu velký vliv, nebo naopak cestujícím přinesou prospěch.

„Například se nepatrně posunou odjezdy některých autobusových spojů tak, aby lépe navazovaly na tramvaje a trolejbusy. Nebo třeba linka číslo 445 z Havířova do Poruby bude nově zastavovat na dalších dvou ostravských zastávkách, konkrétně u městského stadionu a na mostě Mládeže, aby tam mohli cestující přestupovat na tramvaje a snadněji se tak dostat na různá místa v Ostravě-Jihu,“ vylíčil Stejskal.

Je to návrat do původního stavu, tvrdí organizátor dopravy

Omezení víkendových spojů linky číslo 441 podle něj iniciovala města Havířov a Ostrava. „Situace se tak ale jen vrátí do stavu, jaký panoval před spuštěním terminálu Hranečník. Do konce února také jezdily jen dva spoje za hodinu,“ připomněl Stejskal.

Podle Podloučky je to tak. „Jenže další spoj byl zavedený jako kompenzace za to, že autobusy z Havířova už nemohou dojet do centra Ostravy. Kvůli terminálu se mnoha lidem cesta komplikuje, prodlužuje i prodražuje, a cestujících proto ubývá, místo aby jich po integraci havířovské dopravy do systému ODIS přibývalo,“ řekl Podloučka. Své připomínky opakovaně adresuje zástupcům dopravce, měst i kraje.

Chce například, aby o víkendu alespoň polovina spojů z Havířova jezdila na ostravské autobusové nádraží. „V pracovních dnech tam některé linky jezdí, ale o víkendu za celý den jedou jen tři spoje, které navážejí lidi do práce,“ pronesl Podloučka.

Náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík potvrdil, že ví o chystaném vypuštění některých spojů příměstské dopravy. Dodal ale, že kraj je bere pouze na vědomí, protože na ně nepřispívá ze svého rozpočtu.

„My hradíme o víkendu jen ty tři zmíněné ‚směnové‘ spoje mezi Havířovem a Ostravou a většinu spojů v pracovním týdnu, kterými jezdí lidé do zaměstnání, do školy nebo k lékařům – jde o takzvanou základní dopravní obslužnost. Spoje navíc si objednávají a platí obce,“ vysvětlil.

Autobusy nebyly podle magistrátu zaplněné

Podle Nadi Czechové z havířovského magistrátu bylo už při zavádění zvýšeného počtu spojů zřejmé, že po čase bude nutné rozsah dopravy vyhodnotit. „Ukázalo se, že autobusy nejsou plné, a je předpoklad, že dva spoje za hodinu budou kapacitně stačit,“ uvedla mluvčí.

Podloučka oponuje, že hlavním důvodem omezování spojů jsou peníze. „Nejspíš si někdo neuměl spočítat, kolik to všechno bude stát, teď jsou překvapení a snaží se ušetřit,“ míní.

Czechová připustila, že cena je jedním z důvodů. „Zatím neznáme konkrétní částky, ty se teprve budou počítat, ale předpokládané náklady na dopravu mezi Havířovem a Ostravou by měly letos činit asi 1,5 milionu korun. Se zavedením spojů navíc se zdá, že se náklady zvednou až o 300 tisíc. Nicméně kdyby byly autobusy plné, nikdo by nedal souhlas k jejich zrušení,“ dodala Czechová.

Na financování spojů se podílí rovným dílem Havířov s Ostravou, ale ani korunou zatím nepřispívá Šenov, kde autobusy také zastavují. „Už připravujeme podklady pro společné jednání,“ oznámila mluvčí.

Šenov má výhodu v tom, že tam zajíždějí ostravské městské linky, a jeho obyvatelům vyhovuje i nový terminál na Hranečníku. „Když jedeme do Ostravy například na úřady, pohodlně se z Hranečníku dostaneme trolejbusem na magistrát a tramvají na krajský úřad,“ přiznal starosta města Jan Blažek.

O tom, že by měla radnice platit za příměstský autobus, zatím neví. „Žádnou oficiální žádost jsme nedostali. Pokud ji dostaneme, budeme jednat. Ale výsledek bude záležet na podmínkách. Jsme příliš malé město s nízkým rozpočtem. Dopravní obslužnost zajistit musíme, ale žádnou velkou sumu dát nemůžeme,“ oznámil starosta.