Dopravní podnik Ostrava zvažuje, že zruší papírové jízdenky

  8:17aktualizováno  8:17
Jsou drahé a zájem o ně klesá. Dopravní podnik Ostrava by proto do dvou let rád zrušil papírové jízdenky. Zda tak učiní, není ještě jasné. Už tento měsíc ale ukončí jejich prodej u řidičů.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Zaměstnanci Dopravního podniku Ostrava (DPO) si nejspíš oddechnou, ale některým cestujícím přibudou starosti. Od 1. dubna už si totiž nikdo nekoupí papírovou jízdenku u řidiče. Městský podnik se rozhodl tuto službu zrušit. Důvodů je víc. Ale tím hlavním je, že po zavedení elektronických forem jízdného lidé ztrácejí o papírové jízdenky od řidičů zájem. Mimo jiné proto, že jsou dražší.

„Doplňkový prodej u řidiče byl od začátku myšlen jen jako nouzový způsob pořízení jízdenky v případech, kdy nebyla jiná možnost. Třeba když v dosahu nebyla prodejna či jízdenkový automat. To už dnes ale není problém,“ říká mluvčí DPO Karolína Rycková.

Největší boom zažívala služba ve vozech, když ještě řidiči prodávali až šest druhů jízdenek. Například v roce 2007 si jich lidé kupovali průměrně 120 tisíc měsíčně. V posledních sedmi letech ale řidiči prodávají už jen hodinovou jízdenku, aktuálně za 35 korun, a její zlevněnou verzi za 20 korun.

V obou případech dá cestující o pět korun více než za stejnou jízdenku v prodejně či automatu. A ušetřit může ještě víc, když jízdné platí přímo ve voze bezkontaktní platební kartou. Tuto možnost zavedl dopravní podnik loni v létě a lidé už mu touto cestou poslali na účet přes deset milionů.

Dnes řidič prodá v průměru třetinu jízdenky za směnu

Zájem o papírové jízdenky od řidičů ale začal v Ostravě klesat už dříve. Mírně po spuštění systému SMS jízdenek v roce 2009. Výrazněji po umožnění plateb kartou ODISkou v roce 2015. A citelně také po schválení bezplatné přepravy i pro cestující starší 65 let v polovině roku 2016. Unikátní systém plateb bankovními kartami byl pak tou poslední ranou.

„Zájem o jízdenky v doplňkovém prodeji u řidiče je teď tak nízký, že náklady převyšují jeho přínosy. Měsíčně prodáme v průměru 740 tisíc papírových jízdenek, ale z toho řidiči už jen asi sedm tisíc,“ vysvětluje Rycková.

„Prodej jízdenek u řidiče tak v porovnání s dobou před zaváděním novinek klesl o neuvěřitelných 94 procent. V přepočtu dnes jeden řidič prodá průměrně třetinu jízdenky za směnu a to je opravdu velmi málo. Je to ale důkaz toho, že se modernější formy platby jízdného ujaly, což nás těší,“ okomentoval situaci ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Podle něj je už dnes prodej jízdenek ve voze zbytečný, navíc někdy zdržuje odjezd spoje. „Výhodou nových forem rychlého nákupu jízdenky prostřednictvím platebních karet, ODISky nebo mobilního telefonu je zajištění plynulosti provozu MHD,“ dodal.

Manažeři DPO už delší dobu tvrdí, že nejpozději do konce roku 2019 by rádi zrušili papírové jízdenky úplně. Systém je podle nich nákladný a problémový, automaty i označovače už dožívají.

„Máme 105 prodejních automatů, 11 podnikových prodejen jízdenek, více než 500 externích prodejců plus pobočky Ostravského informačního centra, vybrané železniční stanice a pobočky České pošty v okresech Frýdek-Místek, Nový Jičín a Opava,“ popisuje mluvčí DPO. „Ale o zrušení papírových jízdenek teprve uvažujeme. Žádné rozhodnutí ještě nepadlo.“

Kdy padne, není jasné. „Vím o tom záměru a chápu motivaci zaměstnanců dopravního podniku, kteří to navrhují. Chci to ale s vedením nejdříve důkladně probrat. Musíme myslet i na cestující, kteří třeba přijedou večer na nádraží a nebudou mít u sebe platební kartu ani chytrý mobil. Musí pro ně zůstat nějaká možnost koupit si jízdenku,“ uvedl ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Ženu paralyzovaly bludy. Zřejmě jako první Češka bojuje s následky malárie

Komáři trápí hlavně v oblastech s vydatnými srážkami a v oblastech záplav.

Nedbala doporučení lékařů a při návštěvě Ugandy neužívala antimalarika. Po návratu domů onemocněla 49letá žena z...

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Další z rubriky

Nejvíc dlužníků má Moravskoslezský kraj, v exekuci je každý desátý

Ilustrační snímek

Nejvíc dlužníků z České republiky žije v Moravskoslezském kraji. V exekuci je tam každý desátý obyvatel. Půjčují si...

Do nového centra pro nevidomé v Ostravě se dostanou i vozíčkáři

Kniha v Brailově písmu

Lidem z Moravskoslezského kraje, kterým slábne zrak, nebo oslepnou, pomáhají od roku 1991 odborníci krajského...

Chlapec si při pádu z házenkářské branky těžce zranil hlavu

Vrtulník, který létá pro moravskoslezské záchranáře.

Třináctiletý hoch se v neděli odpoledne vážně zranil ve Štramberku na Novojičínsku. Nejspíše při pádu z branky při hře...

Najdete na iDNES.cz